De hoogteportalen bij de spoorbrug over de Westerweg in Heerhugwaard zijn weer compleet. Prorail heeft er in de nacht van dinsdag op woensdag nieuwe buizen aan gehangen. Deze zijn niet van metaal maar van plastic. Ze maken wel geluid, maar veroorzaken geen schade als er een te hoge vrachtwagen tegenaan rijdt.
Dinsdagavond en -nacht hangt Prorail nieuwe plastic kegels aan de hoogteportalen aan weerszijden van de ’botsbrug’ over de N242. Prorail hoopt dat vrachtwagens met deze nieuwe kegels alleen maar worden gewaarschuwd als ze er tegenaan rijden, niet beschadigd, zoals bij de eerder geplaatste en ijlings weer weggehaalde stalen exemplaren.
Boem is ho, dat is het idee van de kegels die aan kettingen aan de hoogteportalen worden gehangen. Als een vrachtwagen die hoger is dan vier meter er onder door rijdt, komt die in botsing met de kegels. Het lawaai zou de chauffeur moeten waarschuwen om in de remmen te gaan en om te draaien; de wagen kan dan niet onder het spoorviaduct door.
Op dinsdag 13 mei worden de aangepaste waarschuwingskegels opgehangen aan de hoogteportalen. De werkzaamheden starten om 20.00 uur en duren tot de volgende ochtend 5.00 uur. De N242 is in beide richtingen afgesloten. Het verkeer richting Alkmaar wordt via Broek op Langedijk en de N245 geleid. Verkeer richting Schagen kan via de Westtangent rijden.