Flitspalen bij spoorwegovergangen Castricum

ProRail wil bij twee spoorwegovergangen in Castricum flitspalen plaatsen. De spoorbeheerder heeft na een landelijk onderzoek overgangen aangewezen die onveilig zijn, waaronder de twee in Castricum. ProRail komt nog met een campagne met uitleg over de camera’s en waarom ze nodig zijn. De gemeente faciliteert de plaatsing van de flitspalen. Die staat gepland voor de tweede helft van dit jaar.

De plaatsing van de camera’s staat gepland voor de tweede helft van 2025, mits de benodigde toestemmingen en vergunningen worden verleend. De komende maanden werkt ProRail het plan verder uit en stemt het af met de gemeente.

 

 

Daarnaast wordt er in overleg met ProRail een publiekscampagne voorbereid, om weggebruikers over het doel en de werking van de camera’s te informeren.

De plaatsing van de camera’s staat gepland voor de tweede helft van 2025, mits de benodigde toestemmingen en vergunningen worden verleend. De komende maanden werkt ProRail het plan verder uit en stemt het af met de gemeente.

n onderzoek wijst uit dat deze twee overgangen is waar mensen nog wel eens in de fout gaan, bijvoorbeeld

spoorbeheerder heeft door heel Nederland gevaarlijke overgangen in kaart bebracht.

gaan hier nog wel eens in de fout, bijvoorbeeld door over te steken als dat niet mag.

. De spoorwegbeheerder heeft op basis van incidentmeldingen, risicoanalyses en specialistische waarnemingen, risicolocaties in kaart gebracht.

 

Daarmee wil de spoorwegbeheerder overtredingen, zoals het negeren van het rode licht of gesloten spoorbomen, voorkomen, meldt burgemeester Ben Tap in een brief aan de gemeenteraad.

ProRail constateert in het hele land, waaronder in Castricum, risicovol gedrag bij het spoor. De spoorwegbeheerder heeft op basis van incidentmeldingen, risicoanalyses en specialistische waarnemingen, risicolocaties in kaart gebracht.

In Castricum komen de spoorwegovergangen aan de Beverwijkerstraatweg en de Vinkebaan naar voren als risicovol. Daarom wil de spoorbeheerder de camera’s op die twee plekken plaatsen.

Burgemeester Ben Tap laat in zijn brief weten ’actief medewerking’ te willen verlenen aan het voorstel van ProRail. Dit heeft hij besloten nadat het onderwerp uitgebreid is besproken in een ’schouw’ met vertegenwoordigers van de gemeente, NS en ProRail.

Indruk
,,Tijdens deze schouw is onder andere stilgestaan bij een eerder incident waarbij een defecte trein leidde tot een langdurig gesloten overweg. Deze situatie maakte indruk en vormde aanleiding tot zorg over de veiligheid en het gedrag van weggebruikers bij langdurige stremmingen”, verklaart de burgemeester in de brief.

Het is de bedoeling dat ProRail zorg draagt voor de technische uitwerking en uitvoering van het plan. De gemeente faciliteert op haar beurt de vergunningsprocedures, verleent medewerking voor de plaatsing van de camera’s en regelt de afstemming met de betrokken partijen. De politie en het OM zijn verantwoordelijk voor de handhaving en juridische borging. Daarnaast wordt er in overleg met ProRail een publiekscampagne voorbereid, om weggebruikers over het doel en de werking van de camera’s te informeren.

De plaatsing van de camera’s staat gepland voor de tweede helft van 2025, mits de benodigde toestemmingen en vergunningen worden verleend. De komende maanden werkt ProRail het plan verder uit en stemt het af met de gemeente.