Verkeer op de Geestersingel in Alkmaar mag in de toekomst weer linksaf de Helderseweg op. Het verbod werd ingesteld voor een snellere doorstroming, maar wanneer de Helderseweg onder het spoor door wordt gelegd, is deze niet meer bereikbaar vanaf de Stationsweg. De gemiddelde wachttijd op de kruising zal met ruim een halve minuut toenemen. Vanwege de langere wachtrijen wordt de weg bij de Tesselsebrug veiliger gemaakt voor voetgangers en fietsers.
De aanpassing wordt getroffen omdat de Helderseweg door de spooronderdoorgang niet meer bereikbaar is vanaf de Stationsweg. Gevolg is dat de gemiddelde wachttijd op de kruising een halve minuut langer wordt.
Vandaag hebben we besloten om het linksafverbod op de Geestersingel richting Helderseweg uit 2009
weer op te heffen. Het linksafverbod is destijds ingevoerd om de overige verkeerstromen meer tijd en
ruimte te geven om het kruispunt te passeren. Het opheffen van deze linksaffer heeft tot doel om een
aantal recent vastgestelde beleidspunten op het gebied van mobiliteit uit te kunnen voeren:
– De Helderseweg als belangrijkste noordelijke uitvalsroute vanaf de binnenring beter te
benutten en de Noorderkade rustiger te maken (Mobiliteitsvisie 2024 en Ontwikkelkader
Overstad);
– De toekomstige ondertunneling van de spoorweg bereikbaar te maken vanuit alle richtingen;
– De Stationsweg autoluwer te kunnen maken (Ontwikkelbeeld Stationsgebied);
– De oversteekbaarheid van fietsers bij de Bergerhoutrotonde te verbeteren (Alkmaar Fietst).
Om de wachttijden op het kruispunt Helderseweg-Geestersingel te verminderen is in 2009 een verbod
ingesteld om op de Geestersingel richting de Helderseweg links af te slaan. Verkeer dat toch naar het
noorden moet gebruikt de alternatieve routes Scharlo-Stationsweg-Helderseweg of de Noorderkade.
Wanneer spoorwegovergang aan de Helderseweg wordt ondertunnel is deze route niet meer mogelijk,
doordat de nieuwe tunnelbak nog niet op tijd boven is. Zonder maatregelen zou de druk op de
Noorderkade als route naar het noorden nog groter worden. Hetgeen niet past in het Ontwikkelkader
Overstad (2024) en de in Stedelijke Mobiliteitsvisie Alkmaar 2040 (2024), waarin is opgenomen de
Noorderkade te ontlasten.
Met het opheffen van het linksafverbod op de Geestersingel is het ook mogelijk om bij de Bergerbrug
de doorsteek richting Bergerhoutrotonde voor auto’s op te heffen, omdat er een alternatief ontstaat
om de Helderseweg te gebruiken. Hierdoor wordt de oversteek voor het langzame verkeer verbeterd
(coalitieakkoord) en wordt de doorstroming voor het autoverkeer ter hoogte van de rotonde
verbeterd.
Naast het opheffen van het linksafverbod zullen we kleine maatregelen nemen op de toeleidende
wegen voor een goede afwikkeling van het verkeer.
De belangrijkste gevolgen van het opheffen van dit verbod zijn:
• De wachttijden in de avondspits nemen voor auto en fiets toe met 37 seconden (van 70 naar 107
seconden);
• Richting Tesselsebrug is vanwege de brug onvoldoende ruimte en zal file vorming voor het
autoverkeer ontstaan. Met infrastructurele maatregelen (voetpad, vluchtheuvel) wordt voorkomen
dat de verkeersveiligheid voor fietsers en voetgangers op en rond de Tesselsebrug afneemt;
Opheffen linksafverbod Geestersingel naar Helderseweg 2
Hulpdiensten en Openbaar vervoer ondervinden dankzij aparte detectie geen extra hinder;