Fase 2 risico natuurbranden

Vanwege droogte en het warme en zonnige weer geldt in heel Noord-Holland de hoogste fase van alertheid voor natuurbranden. Dinsdagavond werd dan ook uitgebreid uitgerukt, toen brand werd gemeld in het park aan de Maesdammerlaan in Bergen. Hier stond een houten bank in brand. Ook mensen die de natuur in gaan moeten extra oppassen, met bijvoorbeeld roken en het achterlaten van glas, dat als een vergrootglas kan werken. Open vuur is verboden.

Ook bezoekers van natuurgebieden wordt gevraagd voorzichtig te zijn. Roken en barbecueën in natuurgebieden is verboden en levert onder de huidige omstandigheden extra risico op. Daarnaast waarschuwt de brandweer voor achtergelaten glas, dat door zonlicht als vergrootglas kan werken en brand kan veroorzaken.

 

Er bleek een bank in brand te staan. Door de verhoogde paraatheid kwam niet alleen de tankautospuit van Bergen erop af, maar werden nog twaalf brandweereenheden gealarmeerd, zoals de kazerne in Schoorl en voor de Dompelpomp unit met de haakarmbak ook brandweerlieden van de post in Zuid-Scharwoude.

De brandweerlieden hadden het vuur snel onder controle. Na het blussen bleven de Bergense brandweerlieden nog wat langer voor nacontrole en het nablussen van smeulende resten. De overige brandweerlieden konden met hun speciale materieel terugkeren naar hun kazernes. (tekst gaat verder onder het kaartje)

 

De brandweer kondigt fase 2 af wanneer natuurgebieden gedurende langere tijd droog zijn. Onder deze omstandigheden kunnen branden zich snel ontwikkelen en uitbreiden. Daarom wordt extra gespecialiseerd materieel ingezet om eventuele natuurbranden zo snel mogelijk te bestrijden.

Ook bezoekers van natuurgebieden wordt gevraagd voorzichtig te zijn. Roken en barbecueën in natuurgebieden is verboden en levert onder de huidige omstandigheden extra risico op. Daarnaast waarschuwt de brandweer voor achtergelaten glas, dat door zonlicht als vergrootglas kan werken en brand kan veroorzaken.

Voor de komende dagen worden in Noord-Holland temperaturen tussen de 33 en 36 graden verwacht. Het KNMI heeft vanaf woensdag code oranje afgegeven vanwege de aanhoudende hitte. De brandweer roept inwoners op alert te blijven en verdachte situaties of beginnende branden direct te melden via 112. (Foto’s brandweeractie: RVP Media)