Auteur: Alex Turk

  • Gemeenten stellen aanbestedingsprocedure jeugdhulp jaar uit

    Gemeenten stellen aanbestedingsprocedure jeugdhulp jaar uit

    Zeven samenwerkende gemeenten in regio Alkmaar hebben besloten om de bestaande contracten met jeugdhulpverleners en -experts met een jaar te verlengen in plaats van opnieuw aan te besteden. Meer tijd en meer rust binnen de jeugdhulp is daarbij de insteek.

    Het gaat om meer dan 200 lopende contracten die de gemeenten Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk, Bergen, Heiloo, Castricum en Uitgeest afgesloten hebben, zo meldt het NHD.

    De heisa rond de gesloten jeugdzorginstelling in Heerhugowaard ligt nog vers in het geheugen. Ondanks dat destijds de aanbestedingsprocedure volgens de regels verliep, lieten cliënten en hun ouders van zich horen. De veranderingen zouden te veel vragen van deze specifieke groep jongeren. Ook politici in de Tweede Kamer maakten zich zorgen om de zorgcontinuïteit. 

    Met het verlengen van deze contracten tot 2021 willen de gemeenten bereiken dat de jeugdhulpverleners een kwaliteitsslag gaan maken op het gebied van administratieve processen en onderlinge samenwerking.

  • Zondagmiddag-concert van Waardse Femke & Friends in Het Oude Gemaal 🗓

    Zondagmiddag-concert van Waardse Femke & Friends in Het Oude Gemaal 🗓

    Drie jonge Waardse meiden Femke, Evelien en Lotte delen hun liefde voor de muziek. Onder de noemer Femke & Friends spelen zij zondag 6 oktober samen met moeder Natasja Valckx, een doorgewinterde dwarsfluitiste, licht klassieke muziek in Het Oude Gemaal.

    De zeventienjarige Femke van Steen speelt piano en haar klasgenote Lotte speelt viool. “Ruim vier jaar geleden kregen Lotte en ik op de fiets het idee om samen een lied te spelen. We zaten en zitten in dezelfde klas, inmiddels in 6 VWO. We vonden dit zo leuk dat we besloten om daarna meerdere liedjes samen te gaan spelen.”

    De jonge muzikanten begonnen met een stuk van Amélie (Competine) en hebben door de jaren heen meer liedjes aan het repertoire toegevoegd. Onder andere liedjes van Bach en Yann Tiersen. De meiden hebben hun missie gemaakt van het zoveel mogelijk delen van deze muziek. Ze willen bewijzen dat hun muziek ook kan swingen.

    Muziek zit duidelijk in de genen bij familie Van Steen. Zo is zus Evelien ook te horen tijdens het concert. “Ik begeleid regelmatig mijn zus Evelien. Evelien zingt al zolang ze kan praten,” zegt Femke.

    Het concert van Femke & Friends is zondag 6 oktober van 15:00 tot 16:30 uur in Het Oude Gemaal, Huigendijk 17 te Heerhugowaard.  Entree kost 5 euro.

  • Alkmaarse vrijwilligers getrakteerd op luxe diner: “Zij zijn het cement van de samenleving” (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Alkmaarse vrijwilligers getrakteerd op luxe diner: “Zij zijn het cement van de samenleving” (VIDEO)

    Bijna 200 Alkmaarse vrijwilligers zijn deze week in het zonnetje gezet dankzij Stichting Heren van Oudorp. De vriendenclub bracht sponsors bij elkaar om de vrijwilligers te trakteren op een luxe diner in Stadskaffee Laurens in het centrum van Alkmaar. Burgemeester Piet Bruinooge was aanwezig om iedereen te bedanken voor hun inzet. Mediapartner NH Nieuws deed verslag.

    De Heren van Oudorp begon jaren geleden op een tennisclub. Om het gezellige samenzijn een doel te geven, riepen de ondernemende heren een stichting in het leven waar goede doelen mee gesteund werden. “Tot nu toe bleef het vaak beperkt tot het overmaken van geld, maar we wilden eigenlijk meer contact met de mensen waar we het voor deden”, zegt Ronald Stuvel, een van de Heren. En zo werd op een brainstormavond het idee geboren om vrijwilligersdiners te organiseren.

    Dinsdagavond werden 90 vrijwilligers van onder meer het Respijthuis, de dierenambulance en verpleeghuis Lauwershof in het zonnetje gezet. Woensdagavond was het de beurt aan vrijwillige medewerkers van het Hospice in Alkmaar.

    “Het is helemaal top dat de Heren van Oudorp dit voor ons doen”, zegt een medewerkster van het hospice. “En het voorgerecht was heerlijk, Alkmaarse kaassalade”. Een andere vrijwilliger, die bij het Liobahuis in Egmond de ramen lapt, beaamt dat: “Het is geweldig dat het op deze manier gewaardeerd wordt wat je doet.”

    Piet Bruinooge greep de gelegenheid aan om als trotse burgemeester de heren en de vrijwilligers in de zaal namens alle Alkmaarders te bedanken. “Vrijwilligers zijn het cement van de samenleving”, aldus Bruinooge. “Wij kunnen lang niet alles regelen als overheid, al hebben we dat in het verleden wel eens gedacht. Op veel terreinen is de inzet van vrijwilligers onmisbaar. Ik vind het dan ook niet meer dan logisch dat ik als burgemeester dank je wel zeg tegen al deze fantastische mensen.”

  • Felicitaties voor oudste inwoonster van gemeente Langedijk

    Felicitaties voor oudste inwoonster van gemeente Langedijk

    Mevrouw van Hout is vorige week 102 jaar geworden en is hiermee de oudste inwoonster van gemeente Langedijk. Op 21 september was ze echt jarig. Woensdag kwam burgemeester Kompier bij mevrouw van Hout op bezoek om de jarige uitgebreid te feliciteren namens het gemeentebestuur.

    Hoewel mevrouw de Hout fysiek “ietsje minder is” is ze volgens de burgemeester nog zeer helder van geest. “Nog iedere week komen ze samen, haar 90-jarige broer Klaas ten Bruggencate en zij mevrouw Van Hout,” twittert de burgemeester. (Foto: Twitter @LeontienKompier)

  • Oplettende getuige ‘stoort’ inbrekers bij bakkerij Kennemerstraatweg

    Oplettende getuige ‘stoort’ inbrekers bij bakkerij Kennemerstraatweg

    Een oplettende getuige heeft ervoor gezorgd dat in de nacht van woensdag op donderdag twee mannen aangehouden konden worden die vermoedelijk wilden inbreken bij een bakkerij aan de Kennemerstraatweg in Alkmaar.

    Rond 00:30 uur stapte de getuige uit bij de bushalte en zag twee mannen wegrennen. Iets verderop zag hij dat het alarmlicht brandde bij de bakker, waarna de man besloot de politie te bellen.

    Agenten zagen al snel dat er een poging tot inbraak was geweest bij de  bakkerszaak. Terwijl de politie de braaksporen verder onderzocht, liepen er twee mannen die precies aan het signalement voldeden richting de Emmastraat. De twee mannen werden al snel ingerekend. Het betrof een 20-jarige Pool en een man wie nog geen verdere gegevens bekend zijn.

  • Blase wil in gesprek met Sint Pancras; “Ik vind dat een burgemeester daar moet zijn waar het pijn doet” (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Blase wil in gesprek met Sint Pancras; “Ik vind dat een burgemeester daar moet zijn waar het pijn doet” (VIDEO)

    De publieke tribune op het Waardse gemeentehuis puilde woensdagavond uit tijdens de commissievergadering over het herindelingsontwerp. De fusie tussen Heerhugowaard en Langedijk houdt vooral in Sint Pancras de gemoederen bezig, met Koedijk in het kielzog.

    Erik Kroese, voorzitter van de Dorpsraad Sint Pancras, maakte gebruik van de mogelijkheid op spreektijd. Hij haalde nogmaals de gang van zaken aan. In 2013 gaf de dorpsraad al aan dat ze “meer binding met Alkmaar hebben”. Op dit signaal werd destijds niet door het Langedijker bestuur gereageerd. Ook niet toen dit onderwerp opnieuw in 2015 ter tafel kwam en voormalig commissaris van de Koning Remkes het als “zeker een mogelijkheid” zag.

    Mede door deze reactie wekte dit de indruk bij de Dorpsraad dat een inlijving door Alkmaar niet uitgesloten werd. Waar de overige inwoners van Langedijk en Heerhugowaard geen problemen hebben met de voorgenomen fusie, doet het bij de dorpen Koedijk en Sint Pancras “pijn”. Nu puntje bij paaltje komt wordt steeds meer duidelijk dat er ook voor Sint Pancras en Koedijk maar één keuze is: fuseren met Heerhugowaard. Zonder een herstart van het fusieproces is afscheiding niet mogelijk.

    Blase liet tijdens de vergadering weten dat hij het gesprek wil aangaan met de inwoners van in ieder geval Sint Pancras en Koedijk. “Ik vind dat een burgemeester moet zijn op de plekken waar het pijn doet.” Hij wil de dorpskernen meer betrekken bij de fusie.

    Heerhugowaard heeft zich tot woensdagavond niet echt bemoeid met de spanningen tussen het Langedijker gemeentebestuur en Sint Pancras, maar gaat dit nu wel doen. Burgemeester Blase werpt zich op om, samen met burgemeester Kompier van Langedijk, het gesprek aan te gaan met de dorpskernen Sint Pancras en Koedijk. De implicaties zijn zo groot, dat het nauwelijks voor te stellen is dat de fusie afgeblazen wordt. Hoogstens kan Sint Pancras het fusieproces verder frustreren.

    Blase beloofde tijdens de vergadering aan de ‘opstandige’ dorpelingen dat hij voor 8 oktober, de dag dat beide gemeenteraden definitief een klap geven op de fusie, een memo opstelt voor een goed kernenbeleid. In een kernenbeleid komen zaken aan de orde zoals het groenbeleid en het veiligheidsbeleid. Het document zal de leidraad vormen in het gesprek met de Dorpsraad. “Ik ben erg benieuwd naar dat gesprek,” reageert voorzitter Erik Kroese. “Of het iets uitmaakt voor de mening van Sint Pancras dat betwijfel ik. Maar dat horen we later wel.”

  • Bestelbus klapt achterop personenwagen op N245

    Bestelbus klapt achterop personenwagen op N245

    Tijdens de spits woensdagavond heeft er op de Schagerweg (N245) een kop-staartbotsing plaatsgevonden. Een bestelbus reed ter hoogte van Oudkarspel en klapte om onbekende reden achterop een personenwagen. Naar verluidt was voor de bedrijfswagen een grote tak op de weg beland.

    De bestuurster van de personenauto had door de klap last van haar rug. Ambulancemedewerkers hebben de vrouw nagekeken maar ze hoefde niet mee naar het ziekenhuis. Haar auto liep schade op aan de achterzijde, waardoor het achterwiel geblokkeerd werd en niet meer verder kon rijden.

    Het verkeer op de N245 in de richting van Schagen kreeg te maken met een wegafzetting tijdens de hulpdienstwerkzaamheden. Nadat een berger de auto had opgehaald werd de rijbaan weer vrijgegeven.

  • Brandmelding op Gedempte Nieuwesloot blijkt loos alarm

    Brandmelding op Gedempte Nieuwesloot blijkt loos alarm

    De Alkmaarse brandweer is donderdagochtend omstreeks 9:15 uur uitgerukt voor een melding van brand bij Feestwinkel de Narrenkap in het centrum. Met twee bluswagens en een hoogwerker snelde de brandweer naar het pand op de Gedempte Nieuwesloot. Daar aangekomen bleek nergens rook of vuur te zijn.

    Om er zeker van te zijn dat de gemelde brandlucht niet bij het tegenover gelegen Hof van Sonoy vandaan kwam, hebben de brandweermannen ook hier naar brand gezocht, maar niets aangetroffen. Na de grondige inspectie keerde de brandweer met hun materieel terug naar de kazerne.

    Toch werd door de melder een brandlucht geroken. “Bij bouwwerkzaamheden verderop was rook vrijgekomen, waardoor mensen dachten dat er brand was,” verklaart een woordvoerder van de Veiligheidsregio.

  • AZ compenseert supporters voor thuiswedstrijden buiten stadion met vijf opties

    AZ compenseert supporters voor thuiswedstrijden buiten stadion met vijf opties

    AZ biedt seizoenskaarthouders en sponsors een compensatie aan, omdat de thuiswedstrijden niet kunnen worden gespeeld in het AFAS stadion in Alkmaar. Supporters reageren sportief. “Complimenten voor AZ!”, zo meldt mediapartner NH Nieuws.

    Door het instorten van een deel van het dak boven de Molenaarstribune van het AFAS Stadion worden de thuiswedstrijden voorlopig gespeeld in het stadion van ADO Den Haag.

    Het was lange tijd de vraag hoe de Alkmaarse club haar supporters tegemoet zou komen. Sommigen kunnen immers niet helemaal naar Den Haag afreizen en missen zo een aantal wedstrijden. Wel konden fans al gebruik maken van gratis bussen die kant op.

    AZ laat nu weten: “Seizoenkaarthouders die wedstrijden missen en seizoenkaarthouders die AZ steunen in De Hofstad kunnen daarnaast ook nog aanspraak maken op compensatie. Dit heeft de club in overleg met haar supportersbewegingen (Supportersvereniging & Victoria Alkmaar) afgestemd.”

    Je kan kiezen uit vijf vergoed-opties, zoals een waardecoupon, merchandise, maar ook géén vergoeding. Zelf schrijft de club als mogelijke motivatie voor die keuze: “Bovendien wil ik de club onvoorwaardelijk steunen, dus zie ik af van de mogelijkheid voor compensatie”. De verdere details en keuzemogelijkheden zijn te lezen op de site van AZ.

    Ook laat de club weten in een persbericht dat het nog steeds niet bekend is wanneer AZ weer duels in het eigen stadion kan spelen. Zodra duidelijk is wanneer AZ weer in Alkmaar speelt, brengt de club de supporters/sponsors daar direct van op de hoogte. De Eredivisie-thuisduels met Heracles Almelo, sc Heerenveen, FC Twente en FC Emmen worden sowieso in Den Haag gespeeld.

  • Niet meer met de auto naar school, maar op eigen energie

    Niet meer met de auto naar school, maar op eigen energie

    Zoveel mogelijk op eigen energie naar school. Dat is de kern van de School In Beweging Challenge, dat maandag werd afgetrapt door de Alkmaarse sportwethouder Pieter Dijkman onder luid gejuich van leerlingen van basisschool Liereland.

    Een maand lang moedigen alle deelnemende basisscholen in Alkmaar de leerlingen aan om zo veel mogelijk lopend, fietsend of steppend naar school te komen. Alles mag, zolang de auto, brommer of gemotoriseerde (bak)fiets maar thuisblijft.

    De School In Beweging Challenge is bedacht door Alkmaar Sport, JOGG Alkmaar en gemeente Alkmaar met als doel om kinderen te stimuleren om meer te bewegen. In de Challenge zit ook een wedstrijdelement waarbij een klassenuitje gewonnen kan worden. Hoe meer kinderen op een gezonde manier naar school komen, hoe meer punten er verdiend worden. De klas met de meeste punten wint een uitje naar het Outdoor Park.

    Aankomende week staat ook in het teken van de Nationale Sportweek. Alle 1600 basisschoolkinderen in Alkmaar krijgen allerlei sportieve activiteiten aangeboden.