Auteur: Alex Turk

  • Beleef de molens tijdens Schermermaaldag 🗓

    Beleef de molens tijdens Schermermaaldag 🗓

    Trots zijn de Schermernaren op ‘hun’ molens. Tijdens de Schermermaaldag op zondag 1 september draaien de wind- en watermolens op volle toeren en zijn een aantal molens geopend voor bezoek.

    De beeldbepalende molens leveren de fraaiste landschapfoto’s, maar binnen in de molen gaat het er vaak minder rustig aan toe. Aangedreven door wind en water, trilt, klopt en bonkt de molen. Beleef hoe de eeuwenoude molens water uit de polder halen of graan tot meel te malen.

    Kom tijdens de Schermermaaldag de molens van binnen bekijken. Beklim de dagelijks geopende Museummolen in Schermerhorn en bewonder Molen De Otter in Oterleek. Ook de molenaars en bewoners van ‘niet-openbare’ molens stellen zondag hun deuren open. Op de Facebookpagina van De Schermermolens staat vermeld welke dat zijn. Een interactieve kaart geeft de opengestelde molens weer. (Foto: Joris van Lier)

  • Puinruimen van ingestort dak AZ-stadion start woensdag

    Puinruimen van ingestort dak AZ-stadion start woensdag

    Woensdag start de sloop van de ingestorte delen van het dak van het AFAS Stadion, zo meldt AZ. De voetbalclub heeft fiat gekregen van gemeente Alkmaar op het sloopplan dat door de club was ingediend.

    Sloopbedrijf C.A. de Groot start woensdag met het verwijderen van de losse delen, dakplaten en zonnepanelen, en verplaatst alle onderdelen naar het parkeerterrein zodat hier verder onderzoek gedaan kan worden.

    De dakconstructie wordt ook onderzocht door RoyalHaskoningDHV. Eind augustus brengt AZ de tussenrapportage met voorlopige conclusies van dit onderzoek naar buiten.

    Het is nog niet bekend wat er met het intacte deel van het stadiondak gaat gebeuren. De Onderzoeksraad voor Veiligheid heeft nĂłg twee breuken en twee verdachte plekken gevonden. Die kunnen leiden tot het bezwijken van delen van het resterende dak.

    Een vervangende locatie voor de eerstvolgende thuiswedstrijd is door AZ nog niet bekend gemaakt. AZ speelt 14 september tegen Sparta.

  • Gemeente Alkmaar zet vaart achter energieopwekkende geluidsscherm langs Huiswaarderweg

    Gemeente Alkmaar zet vaart achter energieopwekkende geluidsscherm langs Huiswaarderweg

    Als er dan toch een nieuw geluidsscherm moet komen, dan het liefst eentje dat zichzelf terugbetaalt. Met die insteek wil gemeente Alkmaar een scherm langs de Huiswaarderweg optrekken, dat niet alleen het geluid van de Ringweg naar acceptabel niveau reduceert voor omwonenden, maar ook nog eens door middel van zonnepanelen een grote hoeveelheid energie opwekt.

    De gemeente wil half november het contract met de aannemer ondertekenen en dan moet het snel gaan. Fijn, want omwonenden pleiten al bijna vijftien jaar over geluidsoverlast langs dit deel van de Ringweg.

    De gemeente stelt wel eisen aan de nieuwe geluidswal. Naast het opwekken van zonne-energie, moet het CO2 absorberen en door het modulaire systeem gemakkelijk te plaatsen of te vervangen zijn. Het beoogde systeem kan eenvoudig uitgebreid worden met zonnepanelen, fijnstoffilters, ledverlichting en matrixborden.

    De kosten voor het project worden geraamd op 5 miljoen euro. Wethouder Christiaan Braak werd in februari al door de raad op pad gestuurd voor subsidies. In de subsidiepot Stimulering Duurzame Energie van het rijk zit 5 miljard voor energieopwekkende projecten. Om hierop aanspraak te maken zet Alkmaar vaart achter de aanbesteding, tot 29 oktober kunnen aannemers reageren op de Europese aanbesteding. De aannemer heeft dan nog twee weken de tijd om de subsidie te regelen.

  • Wederom brand in leegstaand Ringers-gebouw

    Wederom brand in leegstaand Ringers-gebouw

    In de voormalige Ringers-fabriek aan de Noorderkade in Alkmaar is maandagavond omstreeks 22:00 uur brand uitgebroken. In het gebouw is vermoedelijk brand gesticht in wat rotzooi dat daar aanwezig was.

    De brandweer kwam met spoed ter plaatse en schaalde al vrij snel op naar middelbrand, waardoor een extra bluswagen en een hoogwerker ter plaatse kwamen.

    Voor de bestrijding van de brand zoog de brandweer water op uit het Noordhollands Kanaal en bluste hiermee de brand. Vanwege de brand was de Noorderkade tijdelijk voor een deel afgezet met lint. Er raakte niemand gewond.

    Het is niet de eerste keer dat er brand is gesticht in het oude leegstaande pand. Op 14 juni was het ook al raak, de brandweer rukte toen eveneens groots uit.

  • ‘Zwembad’ in kelder van basisschool de Kennemerpoort (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    ‘Zwembad’ in kelder van basisschool de Kennemerpoort (VIDEO)

    De directrice van basisschool de Kennemerpoort in Alkmaar ontdekte vrijdagmiddag een ‘zwembad’ in de kelder van het schoolgebouw.  Het water stond bijna 1,5 meter hoog. Ze was in de school om te controleren of het gebouw in orde was voor de eerste schooldag en ontdekte de ondergelopen kelder.

    De brandweer was snel ter plaatse om het water weg te pompen waarbij het schoolplein blank kwam te staan. Meerdere dompelpompen werden naar de school gebracht om de klus te klaren.

    Vermoedelijk is de waterpartij ontstaan door een kapotte leiding. Later wordt de schade opgemaakt, deze zal niet gering zijn aangezien de school veel spullen heeft opgeslagen in de kelder.

  • HAL-gemeenten evalueren computerregeling; verruiming regeling onderweg

    HAL-gemeenten evalueren computerregeling; verruiming regeling onderweg

    Een scholier kan steeds vaker niet meer zonder laptop. Naast de andere schoolspullen is de aanschaf van een laptop een fikse uitgave voor ouders of verzorgers. Voor geschikte schoollaptop moet al snel tussen de 300 en 500 euro opgehoest worden en dat kan niet iedereen. Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk hebben hiervoor met Halte Werk een vergoedingsregeling. Deze is onlangs geëvalueerd.

    Ouders en verzorgers die dit niet kunnen betalen, kunnen aanspraak maken op een laptopregeling bij de gemeente. Die biedt momenteel echter geen oplossing voor gezinnen met meerdere kinderen in het voortgezet onderwijs, er kan slechts één keer per vijf jaar aanspraak worden gemaakt op de regeling. De kans dat een jongere broer of zus buiten de boot valt is dan groot.

    Het minimabeleid is onlangs door de drie gemeenten in het HAL-gebied geĂ«valueerd en daarbij is ook gekeken naar de computerregeling. “De afspraak is om de computerregeling voor de HAL-gemeenten te herbezien en de mogelijkheden te verruimen voor gezinnen met meer kinderen,” vertelt een woordvoerder van gemeente Alkmaar. Hoe de regeling er precies komt uit te zien is nog niet bekend.

    Landelijk gezien keren gemeenten gemiddeld maximaal 401 euro uit, maar dit bedrag kan per gemeente sterk verschillen blijkt uit onderzoek van electronicaketen BCC.  Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk hebben via Halte Werk een computerregeling, waarmee maximaal 449 euro per gezin wordt uitgekeerd voor een computer of laptop per gezin. In 2018 hebben 45 gezinnen in Heerhugowaard gebruik gemaakt van deze regeling, in Alkmaar waren dat er 72, en in Langedijk 16.

  • Aangehouden wanbetaler blijkt genoeg cash te hebben

    Aangehouden wanbetaler blijkt genoeg cash te hebben

    Als wijkagent maakt Bas Wijnen soms opmerkelijke dingen mee. Zo heeft hij een man in De Mare aangehouden met een openstaande boete van 530 euro, meldt hij donderdag via Twitter.

    Vlak voordat de wanbetaler in de cel gezet werd, bleek tijdens het fouilleren dat hij maar liefst 26 flappen van 50 euro op zak had. Meer dan voldoende om de boete ineens te betalen.

    “Waarom doe je dat dan niet meteen?!” verwondert Wijnen zich openlijk.

    Na betaling mocht de man weer gaan. “Deze persoon heeft voorlopig mijn aandacht” meldt de wijkagent, om vervolgens zijn tweet af te sluiten met “bij ons kun je ook pinnen en de automaat geeft wisselgeld terug”. (Foto; Twitter Pol_BWijnen)

  • Bewoners zijn Ziggo-storing na week spuugzat: “Terug in de Middeleeuwen” (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Bewoners zijn Ziggo-storing na week spuugzat: “Terug in de Middeleeuwen” (VIDEO)

    Al meer dan een week hebben Ziggo-gebruikers in Driehuizen, De Woude en Zuidschermer een dode lijn, geen internet en geen tv. Door graafwerkzaamheden is een kabel geraakt. Volgens de boze bewoners geeft Ziggo geen gehoor.

    “Bellen is er niet meer bij, want de telefoon doet het gewoon niet”, zegt een geĂŻrriteerde Hendrik Jan Bos tegen mediapartner NH Nieuws, terwijl hij de huistelefoon weer in de lader legt. “We zijn terug in de Middeleeuwen, dankzij Ziggo!”

    Ziggo laat weten niet bij de bewuste beschadigde kabel te kunnen komen omdat er een betonnen silo bovenop staat. Er zouden nu gesprekken zijn met de aannemer Dura Vermeer om de silo te verplaatsen. Bewoners denken dat de oplossing niet zo moeilijk hoeft te zijn, omdat er al een hijskraan op de bouwplaats staat.

    De bewoners vinden de communicatie met hen bovendien slecht. “Ziggo kan er uiteraard niks aan doen dat de kabel is geraakt, maar Ziggo geeft niet thuis”, zegt Jeroen Bruin, secretaris van dorpsraad De Woude. “Elke dag horen we dat het de dag erna om 8.00 uur is opgelost, maar het duurt nu al zeven dagen.”

    Ook Marianne Melissen van restaurant ‘t Kombof is het zat: “Je wordt continu doorgeschakeld en wordt niet teruggebeld, zoals ze beloven. Dat is gewoon vervelend.”

    Bewoners werken nu veel met hotspots via hun mobiele telefoon en maken extra kosten omdat hun databundels daardoor opraken. Ziggo geeft aan te realiseren hoe vervelend de situatie is en zegt er bovenop te zitten.

    “Het is heel frustrerend om te moeten wachten. Je kunt wel iets met je hotspot, maar het moet gewoon opgelost worden”, aldus Bruin.

    Toch hebben die ‘Middeleeuwse toestanden’ ook zo hun voordeel. In restaurant ‘t Kombof zitten de dorpsgenoten gezellig aan een biertje. “Dit doen wij dan. Fielrejeppen of in de kroeg zitten”, grapt Hendrik Jan Bos. Hij heeft nog wel een tip aan andere gedupeerden: “Meld je bij de consumentenbond. Want Ziggo laat je in de kou staan.”

  • Scooterrijder ontsnapt aan politie, maar niet aan boete

    Scooterrijder ontsnapt aan politie, maar niet aan boete

    Door zijn scooter snel te dumpen in de bosjes, dacht een scooterrijder te ontkomen aan een boete. “Pech voor hem”, schrijft wijkagent van Huiswaard en Vroonermeer Bart Pruiksma op Instagram. “Hij is herkend en kan binnenkort post verwachten van het CJIB”.

    De scooterrijder werd door agenten achterna gezeten omdat hij een eerder stopteken had genegeerd. De man liet zijn groene scooter achter in de bosjes en is waarschijnlijk daarna te voet verder gegaan. (Foto: Insta_pol_huiswvroonm)

  • Fietsen zonder te trappen: PumpTrack in aanleg bij Sportpaleis

    Fietsen zonder te trappen: PumpTrack in aanleg bij Sportpaleis

    De ‘wielerhub’ aan de westrand van Alkmaar krijgt steeds meer vorm. Inmiddels zijn de werkzaamheden aan een nieuwe PumpTrack begonnen. Nog deze zomer moet de aanleg op het terrein naast het Sportpaleis klaar zijn en kunnen mountainbikers en bmx’ers straks naar hartelust ‘pumpen’.

    “Een PumpTrack is een ideale aanvulling op het al aanwezige mtb-parcours en de wielerbaan,” zegt de voorzitter Von Berswordt van de technische commissie van de wielervereniging Alcmaria Victrix. Door de fiets met een pompende beweging over kleine en grote heuveltjes, sprongen en tafels over het parcours te bewegen ontstaat een voortbeweging. Een leuke en zeer toegankelijke manier om fietstechniek te beoefenen.

    “Wij waren al langer op zoek om aan een stuk ongebruikt terrein een nieuwe fietsgerelateerde functie te geven” zegt de voorzitter. In gesprek met Alkmaar Sport over het EK Wielrennen in Alkmaar kwam ook een PumpTrack ter sprake en een gezamenlijk enthousiasme was snel geboren.

    Alkmaar Sport en de wielervereniging werken nauw samen om deze baan te realiseren. “Wij kunnen hier de jeugd impulsen geven om de fiets te pakken en zich verder te bekwamen in techniek. Het is een zeer toegankelijke attractie, ook voor niet-leden,” aldus de voorzitter. (Foto: AlkmaarSport)