Auteur: Robin Korving

  • Alkmaarse coalitie presenteert begroting 2019 en positieve meerjarenraming

    Alkmaarse coalitie presenteert begroting 2019 en positieve meerjarenraming

    In het coalitieakkoord ‘Alkmaar aan Zet’ schetst de nieuwe coalitie, bestaande uit de partijen GroenLinks, VVD, PvdA, D66 en CDA, de contouren van het nieuwe beleid voor de komende raadsperiode. In de nu gepresenteerde Programmabegroting 2019 en de Meerjarenraming 2020-2022 geeft het college concreet invulling en de ramingen voorspellen daarbij positieve cijfers.

    De Programmabegroting voor volgend jaar heeft een aantal hoofdthema’s:
    – leefbaarheid, inclusief bereikbaarheid, ruimtelijke kwaliteit en veiligheid
    – vitale samenleving, inclusief maatschappelijke ondersteuning,participatie, cultuur en sport & bewegen
    – stimulerend ondernemersklimaat, ook om de gemeente te profileren
    – meer duurzame gemeente
    – dienstverlenende organisatie, zonder overbodige regeltjes en met een centrale rol in regionale ontwikkelingen
    – gezond financieel beleid, met strikte budgetdiscipline en een integrale visie

    Er is een uitgebreide lijst van acties die het college volgend jaar wil ondernemen. Een kleine greep: afschaffen hondenbelasting, breedband in het buitengebied, renovatie station Alkmaar Noord, hogere woningproductie, verlengen van regeling startersleningen, investeren in onderwijshuisvesting en verbeteren van riolering, wegen en voetpaden.

    Wethouder financiën Pieter Dijkman: “Deze coalitie gaat de komende jaren investeren in onze gemeente. De samenleving verandert en daar spelen wij actief op in. De inzet daarbij is om meer ruimte te geven aan de lokale en de agrarische economie, te zorgen dat veiligheid bij ons in goede handen blijft, de stad bereikbaarheid te houden voor alle weggebruikers, toekomstgericht te maken en onomkeerbare stappen te zetten in de verduurzaming.”

    “Ook maakt het project de Kanaalzone zichtbaar dat er op verschillende locaties langs het Noordhollandsch kanaal een grote binnenstedelijke woningbouwopgave voor ons ligt. Voor diverse doelgroepen moeten wij de komende jaren betaalbare woningen realiseren”, vervolgt Dijkman. “Tegelijkertijd voeren wij een duurzaam financieel beleid. Het college biedt de raad een sluitende begroting aan. Ook in meerjarenperspectief weten wij de gemeentefinanciën verantwoord en evenwichtig te houden. We houden de komende jaren zelfs iets over.”

  • G-handballer Milan daagt Oranje-keepster Tess Wester uit

    G-handballer Milan daagt Oranje-keepster Tess Wester uit

    “Zeg Tess, druktemaker in de goal! Wedden dat ik scoor?”, roept Milan van de Giessen uit Sint Pancras uitdagend in een video van Special Olympics Nederland. Daarmee daagt de G-speler van KSV Handbal Heerhugowaard de Oranje-keepster uit voor een één-op-één confrontatie. En Tess Wester ging diezelfde dag nog de uitdaging aan: “Wedden van niet?!”

    Tess was aanvankelijk niet zeker of ze het wel aandurfde om tegenover Milan in het doel te staan: “Na het zien van die stoere blik twijfelde ik heel even, maar kom maar op Milan! Ik ben er helemaal klaar voor!”

    Milan is 30 jaar en speelt bij KSV Handbal in Heerhugowaard. In het dagelijks leven is hij postbode, maar handbal is zijn passie en toen hij hoorde van het Play Unified project, waarmee sporters met een verstandelijke beperking echte topsporters konden uitdagen, was hij meteen enthousiast.

    De Pancrasser mag dan geen strafworp specialist zijn (hij is het beste in de midden opbouw en het verdedigen), hij heeft al zes medailles met zijn team gehaald. Tess gaat het dus niet makkelijk krijgen, ondanks al haar ervaring als keepster van het nationale handbalteam en diverse buitenlandse clubs.

    Play Unified is een initiatief van Special Olympics om sporters met en zonder verstandelijke beperking met elkaar te verbinden. “Sport is in onze ogen bij uitstek de plek waar we elkaar ontmoeten, samen emoties beleven en begrip voor elkaar ontwikkelen. Dit klinkt simpel en het is zelfs simpel. Het wordt alleen nog (te) weinig gedaan.”

    Wanneer en waar de confrontatie plaats zal vinden, is nog niet bekend.

  • Drie jaar cel en 110.000 boete geëist tegen Waardse verdachte van hennepteelt

    Drie jaar cel en 110.000 boete geëist tegen Waardse verdachte van hennepteelt

    Het Openbaar Ministerie eist drie jaar celstraf en 110.000 euro boete voor de 39-jarige Vitor da S. uit Heerhugowaard, omdat hij verdacht wordt van illegale hennepteelt in de garagebox naast zijn huis. Betaalt hij niet, wordt zijn in beslag genomen huis verkocht. Dit meldt het NHD. Da S. hield tijdens de zitting verontwaardigd vol dat hij de garage verhuurde en van niets wist.

    Toen er eind vorig jaar sneeuw lag op de daken, kreeg de politie melding van een penetrante henneplucht in de omgeving van waar Da S. woont en nou juist op zijn garagebox lag geen sneeuw. Binnen bleek een kwekerij te staan met 540 planten.

    Vitor, die soms opvliegerig was, stelde tegenover de rechter dat hij op dat moment in Portugal een snackbar runde en weinig Heerhugowaard was. Hij verhuurde zijn garage aan een klusser. Maar de politie weet van niets, aldus Officier van Justitie S. Heij. De verdachte meent dat hij alle huurgegevens had overhandigd en dat de politie deze dan was kwijtgeraakt. De politie zou ook nalatig geweest zijn in het verstrekken van verdere informatie over DNA-sporen en vingerafdrukken in de garagebox.

    Heij was volgens het NHD verbaasd dat Da S. geen enkele moeite heeft gedaan om de huurder te achterhalen en noemde het een ‘vaag kletsverhaal’.

    De raadsman van Da S. wil vrijspraak omdat er volgens hem alleen indirect bewijs is op basis van aannames. De uitspraak van de rechter volgt op 18 oktober.

  • InHolland Alkmaar weer beter, maar is kwaliteitszegel kwijt

    InHolland Alkmaar weer beter, maar is kwaliteitszegel kwijt

    Nadat Hogeschool Inholland zich vorig jaar uit de laagste positie weg manoeuvreerde, is de “voorzichtige stijging” dit jaar voortgezet. Dit blijkt uit de onlangs gepubliceerde Keuzegids HBO 2019. In de Randstad behoort de scholenketen nu zelfs tot de beste. Maar na twee jaar jubel over het behalen van het kwaliteitszegel ‘Topopleiding’ met de opleiding Technische Informatica in Alkmaar, blijft het dit jaar stil.

    Inholland-voorzitter Jet de Ranitz: “Eerder dit jaar kregen we al waardering van studenten in de Nationale Studenten Enquête. Die steeg voor het vierde jaar op rij. Deze mooie resultaten in de Keuzegids bevestigen dan ook dat we goed bezig zijn. Hiervoor complimenten naar de betrokken collega’s.”

    “Een mooie beloning voor hoe wij werken aan onze onderwijskwaliteit, en zeker ook voor onze aanpak, die persoonlijk en dichtbij is”, wijdt De Ranitz uit. “Hoewel we een grote hogeschool zijn, wordt ons kleinschalige karakter gewaardeerd door studenten. De begeleiding is persoonlijk, studenten en docenten op onze locaties kennen elkaar bij naam.”

    Maar het blijft natuurlijk jammer van dat kwaliteitszegel. Vorig jaar scoorde Technische Informatica nog 88 punten en was daarmee ranglijstaanvoerder samen met de ict-opleiding van Avans. Dit jaar staat de opleiding niet eens genoemd in het InHolland-lijstje van bovengemiddeld scorende opleidingen met 74 punten. Helaas was de woordvoerder van Inholland niet bereikbaar voor commentaar.

    Met de recent opgeleverde ingrijpende verbouwing en diverse nieuwe samenwerkingsverbanden zoals met de Wooncompagnie, kan Inholland Alkmaar echter hoopvol uitkijken naar opnieuw hogere algemene cijfers in 2019.

    De jaarlijks verschijnende Keuzegids HBO van het Centrum Hoger Onderwijs Informatie (CHOI) is bedoeld om studiekiezers te helpen bij hun studiekeuze. De redactie biedt een overzicht van de sterke en de zwakke punten van Nederlandse hogescholen en hun opleidingen op basis van diverse cijfers en onderzoeksresultaten. Wat betreft de studentoordelen is gekeken naar de Nationale Studenten Enquête 2018. Ook de expertoordelen van de Nederlands-Vlaamse Accreditatie Organisatie zijn meegewogen.

  • Vroonermeerschool wil verbouwing voor meer ruimte, Lispeltuut niet

    Vroonermeerschool wil verbouwing voor meer ruimte, Lispeltuut niet

    De medezeggenschapsraad van de Vroonermeerschool luidt de noodklok. De raad laat de gemeente Alkmaar per brief weten dat er in de Multifunctionele Accommodatie (MFA) Vroonermeer, het gebouw dat de school deelt met de Lispeltuut, veel te weinig ruimte is voor alle leerlingen. Dit meldt het NHD.

    Ouders spreken hun zorgen en twijfels uit of hun kind wel op de juiste school zit vanwege de ‘abominabele huisvestingssituatie’, is te lezen in de brief. Volgens Jan Zijp van koepelorganisatie Ronduit kan de Vroonermeerschool met een paar aanpassingen die niet veel kosten meer ruimte creëren. Dat zou de hoge nood voor de komende twee jaar, zo lang duurt het nog voor er een nieuw schoolgebouw in de wijk staat, kunnen verhelpen.

    Helma van der Hoorn van koepelorganisatie Saks, waar De Lispeltuut onder valt, erkent het probleem maar vindt verbouwing maar niks. Zij meldt het NHD dat die juist ‘een klap geld’ zou kosten en ook zinloos is, met het oog op de nieuwe huisvesting die in 2021 gereed moet zijn. Ook meent ze dat de Vroonermeerschool vorig jaar al wist waar het aan begon. De Lispeltuut zat al krap in haar jasje en het MFA staat volgens Van der Hoorn al ‘heel lang’ te boek als het slechtste onderwijsgebouw.

    De Vroonermeerschool is ontstaan na de aanzwellende roep om een openbare school in de nog jonge wijk. Dit nadat Ronduit reeds in 2012 een nieuwe locatie was beloofd. De Alkmaarse politiek ging unaniem overstag om ook een openbare school in het MFA te laten vormen. De twee scholen verdelen de 15m2 grote lokalen naar het aantal leerlingen en al gaat dat niet altijd even soepel, ze komen er in goed overleg uit.

    Jan Zijp van Ronduit voorziet nog meer krapte. Hij constateert dat het aantal jonge kinderen in de wijk toeneemt. Maar Zijp realiseert zich dat zijn onderhandelingspositie niet sterk is. Voor hem voelt het vragen om aanpassingen bij huisbaas Saks. Hij legt de bal dan ook bij de gemeente.

    Wethouder Elly Konijn wil zich echter niet in de twist mengen. Ze meent dat de situatie er het afgelopen jaar niet slechter op geworden is en wil dat de Vroonermeerschool roeit met de riemen die het heeft, voor zolang nog nodig.

  • Hulp in Stapelweek van Stichting Babyspullen harder nodig dan ooit

    Hulp in Stapelweek van Stichting Babyspullen harder nodig dan ooit

    Van maandag 15 tot en met vrijdag 19 oktober organiseert Stichting Babyspullen weer een Stapelweek in haar Heerhugowaardse distributiescentrum. Iedereen wordt uitgenodigd om te helpen bij het sorteren van alle babyspullen die de Heerhugowaardse stichting heeft ontvangen om door te geven aan ouders met een baby, of een kleine op komst, die maar met moeite de eindjes aan elkaar kunnen knopen.

    Dit jaar is steun harder nodig dan ooit. Stichting Babyspullen heeft via diverse instanties in drie kwartalen tijd al meer babystartpakketten gedoneerd dan over heel 2017. De voorraad is drastisch uitgedund en moet weer aangevuld worden met nieuwe en gebruikte spullen die de stichting vanuit het hele land krijgt van gulle gevers. Daarvoor zijn vele handjes nodig bij het sorteren van spullen en het maken van de pakketten.

    Er wordt elke weekdag gesorteerd van 09:00 tot 12:00 uur en op dinsdag en donderdag ook van 12:30 tot 15:00 uur. Op de dinsdag en de donderdag wordt er tevens gesorteerd van 19:15 uur tot 22:00 uur. Aanmelden voor één of meerdere dagdelen meehelpen kan via info@stichtingbabyspullen.nl.

     

  • Tweetal notoire eiergooiers bij Montessorischool in de kraag gevat

    Tweetal notoire eiergooiers bij Montessorischool in de kraag gevat

    De Heerhugowaardse politie heeft donderdagmiddag twee jeugdigen in de kraag gevat, die al geruime tijd eieren tegen de ramen van de Montessorischool gooiden. Dit meldt wijkagent Raymond Berger via Twitter.

    Het tweetal dat blijkbaar aan één keer per jaar Luilak niet genoeg heeft, lijkt er met een milde straf vanaf te zijn gekomen: “Jeugdigen hebben hun excuses in de klas aangeboden en hebben de ramen ook zelf weer schoon gemaakt”, twittert Berger.

  • Politie waarschuwt: we houden online vuurwerkhandel in de gaten

    Politie waarschuwt: we houden online vuurwerkhandel in de gaten

    Een agent van het basisteam Politie Heerhugowaard, dat ook in Langedijk opereert, raadt via Twitter mensen af om online vuurwerk te kopen. Niet alleen omdat het vaak te zwaar en onbetrouwbaar is en dus desastreuze gevolgen kan hebben, maar ook omdat de politie tegenwoordig deze illegale handel via het internet in de gaten houdt.

    Iemand in de Alkmaarse wijk De Mare kwam daar donderdag achter. Hij had illegaal een hoeveelheid Cobra 6 vuurwerk gekocht. Toen agenten bij hem langs gingen, bleek hij ook nog een doe-het-zelver. Met kruit uit rotjes, lont en andere materialen wilde hij zelf iets in elkaar knutselen.

    De politie raadt ten zeerste af om zelf vuurwerk te maken vanwege het grote risico op ongelukken. (foto: Twitter @POL_BWijnen)

  • Politie Alkmaar pakt doe-het-zelver met illegaal vuurwerk

    Politie Alkmaar pakt doe-het-zelver met illegaal vuurwerk

    Via internet vuurwerk kopen is goedkoop en makkelijk, maar ook illegaal. Daarnaast is het aangeboden vuurwerk vaak onbetrouwbaar en ook te zwaar. De gevolgen kunnen desastreus zijn en vandaar dat de politie tegenwoordig de online verkoop in de gaten houdt. Dat merkte een inwoner van de Alkmaarse wijk De Mare donderdag.

    De verdachte had een hoeveelheid Cobra 6 vuurwerk gekocht en dat had de politie opgemerkt. Toen agenten bij hem langs gingen voor aanhouding en in beslagname, zagen ze tevens dat hij een doe-het-zelver was. Hij had onder andere lont gekocht en hij had kruit uit rotjes gehaald, om zo zelf iets in elkaar te knutselen.

    De politie raadt ten zeerste af om zelf vuurwerk te maken om dat het risico te groot is dat er grote ongelukken mee gebeuren. (foto: Twitter @POL_BWijnen)

  • Week van de Veiligheid met ‘zakkenrollers’, ex-inbreker en stands

    Week van de Veiligheid met ‘zakkenrollers’, ex-inbreker en stands

    Tijdens de donkere dagen neemt de kans op criminaliteit toe. Daarom wordt in het najaar de landelijke Week van de veiligheid georganiseerd door onder andere politie en gemeenten. Van 6 tot en met 14 oktober worden ook in Alkmaar weer activiteiten georganiseerd rond Veiligheid & Preventie.

    In gemeente Alkmaar wordt de Week van de Veiligheid afgetrapt door een soort straattheater met ‘zakkenrollers’. Shoppers in het centrum en in Winkelcentrum De Mare worden niet echt gerold, maar krijgen stiekem een kaartje in de tas of broekzak gestopt, dat ze bewust maakt van hoe eenvoudig zij bestolen kunnen worden. De acteurs zijn zaterdag 6 oktober actief in De Mare en op 13 oktober in het centrum, telkens van 11:00 tot 15:00 uur actief.

    Het aantal woninginbraken is in Alkmaar sinds 2014 flink gedaald, maar elke inbraak is er één teveel. Daarom staan er zaterdag 13 oktober in de winkelcentra Oudorp en De Mare ‘woninginbraaktenten’ waarin de politie, Stadstoezicht en politiekeurmerk Veilig Wonen-bedrijven tips geven over inbraakpreventie. Niet alleen wat betreft handelen, maar bijvoorbeeld ook over goed hang- en sluitwerk. Iedereen is tussen 12:00 en 16:00 uur welkom voor advies en kop koffie of thee.

    Om overlast beter aan te kunnen pakken en meer gevoel van veiligheid te creëren, is in februari een uitkijkpost op de Dijk geopend voor politie, stadstoezicht, het sus-team en ook gebiedsconsulenten. Alle omwonenden krijgen voor 8 oktober een enquête in de bus waarin zij kunnen aangeven of het gewenste effect behaald wordt. Andere mensen die de enquête willen doen kunnen die tijdens de Week ophalen in de uitkijkpost.

    Na de Week van de Veiligheid is ex-inbreker Evert Jansen in Alkmaar om inzicht te geven in hoe inbrekers kijken. Maandag 29 oktober is hij in Daalmeer/Koedijk en dinsdag 30 oktober in Alkmaar-Zuid om de beveiliging van huizen te beoordelen. ’s Middags fotografeert hij kwetsbare punten, ‘s avonds laat hij die zien aan de bewoners tijdens twee bijeenkomsten. Verder vertelt hij over de werkwijze van inbrekers en geeft preventietips.

    Ook de politie, Stadstoezicht en andere medewerkers van de gemeente zijn op de bijeenkomsten. Binnenkort volgt meer informatie en de mogelijkheid om zich aan te melden voor de bijeenkomsten. (foto: Marco Schilpp)