Auteur: Robin Korving

  • Openluchtbioscoop Park de Oude Kwekerij verplaatst naar 14 september 🗓

    Openluchtbioscoop Park de Oude Kwekerij verplaatst naar 14 september 🗓

    De Openluchtbioscoop in het Alkmaarse Park de Oude Kwekerij van zaterdag 8 september wordt afgelast. Er worden regenbuien en windkracht 4 verwacht. Deze tweede editie van het seizoen, met als hoofdfilm ‘Everybody wants some!’, is verplaatst naar vrijdagavond 14 september.

    Er wordt met een aantal korte films gestart zodra de zon onder is. Het Parkhuis is al vanaf 19:00 uur geopend en vanaf dan kunnen gratis kaartjes voor de tribune bij de entree van het park worden gehaald. Er is een beperkt aantal zitplaatsen op de tribune.

    Telkens wordt uiterlijk twee dagen van tevoren besloten of de filmavond doorgaat. Dit is na te gaan via facebook.com/hetmoment.net, de nieuwsbrief van Het Moment (hetmoment.net), parkdeoudekwekerij.nl en de Facebookpagina van Park de Oude Kwekerij.

  • Wijkagent waarschuwt voor gevaarlijke situaties op Kruissloot in Alkmaar

    Wijkagent waarschuwt voor gevaarlijke situaties op Kruissloot in Alkmaar

    De scholen zijn weer begonnen en dat is goed merkbaar op de Kruissloot in de de Alkmaarse wijk Vroonermeer.  Het is er op gezette tijden maar wat druk met schoolgaande kinderen en mensen die naar hun werk gaan. Daarbij komt nog dat de Helling vanwege werkzaamheden afgesloten is voor verkeer. Onder foto’s die hij op Twitter plaatste, waarschuwt wijkagent Bart Pruiksma voor gevaarlijke situaties.

    Tevens roept Pruiksma verkeersdeelnemers op de Schoolzone te respecteren. (foto: Twitter @Pol_HuiswVroonm)

  • Opening Gebouw C InHolland: innovatielab, incubator, ontmoetingsplek

    Opening Gebouw C InHolland: innovatielab, incubator, ontmoetingsplek

    Donderdag is Gebouw C van Inholland Alkmaar feestelijk geopend. Huug de Deugd, lid van het Inholland bestuurscollege, gedeputeerde Adnan Tekin en burgemeester Piet Bruinooge verzorgden de officiële handeling, met behulp van een zorgrobot.

    Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord (NHN) gaf het gebouw samen met huurders en Inholland een eigen identiteit met daarin centraal gesteld innovatie, experimenteren, inspireren en leren. Er worden masterclasses, workshops, netwerkbijeenkomsten en kenniscafés georganiseerd. Onderwijs, bedrijfsleven en overheid  kunnen er hun krachten bundelen om de economie van regio Noord-Holland Noord te versterken, met focus op duurzame energietoepassingen.

    In het Innovatielab en Datalab kunnen Inholland studenten in teamverband samen met docenten en onderzoekers werken aan praktijkgerichte innovatie. Voor overheden is er plek, maar ook bedrijven en organisaties kunnen met hun technische vraagstukken terecht in Gebouw C. Inmiddels gevestigd zijn Investa, Ontwikkelingsbedrijf NHN, IDEA, Teamwork Technology, Blue Hart, Hygro, Sustenso, Koopman Optima en TerraTechnica.

    Burgemeester Bruinooge: “Voor Alkmaar en de regio is de komst van Gebouw C belangrijk omdat het bijdraagt aan een aantrekkelijk ondernemersklimaat. Duurzame energie innovaties hebben zich laten zien als een belangrijke stuwende kracht voor de regionale economie. Naast de Telefooncentrale en de Ondernemerstuin hebben wij een nieuwe plek gecreĂ«erd waar bedrijven elkaar kunnen vinden en inspireren.”

    Huug de Deugd is trots op het Innovatielab. Hier kan worden geĂ«xperimenteerd en geĂŻnnoveerd en daarbij is fouten onderdeel van het leerproces. “Ons motto is dan ook ‘Durf te leren!’.

    Gedeputeerde Adnan Tekin: “In TerraTechnica leggen wij de focus op duurzame energie en zorgen we ervoor dat leerlingen kiezen voor een technische HBO-opleiding en dat deze beter aansluit op de arbeidsmarkt. Maar het is ook belangrijk dat scholen en bedrijven elkaar weten te vinden. Leerlingen leren al heel vroeg wat ze kunnen bereiken met netwerken. En daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen.”

    TerraTechnica ontwikkelt een Centre of Expertise. Dit kenniscentrum ondersteunt bedrijven, organisaties, onderwijs- en kennisinstellingen richting duurzame energietechnologie.

    Bedrijven die geĂŻnteresseerd zijn in Gebouw C kunnen contact opnemen met AHenselmans@nhn.nl of kijken op gebouw-c.nl.

  • Duizend jaar Grote Kerk Alkmaar in 3D

    Duizend jaar Grote Kerk Alkmaar in 3D

    Tijdens Open Monumentendag onthult erfgoedwethouder Christian Braak om 10:30 uur een digitaal model van de Grote Kerk Alkmaar. Duizend jaar geschiedenis wordt dan teruggebracht met hedendaagse techniek. Het model is gemaakt in het kader van het boek ‘De Grote Kerk van Alkmaar. 500 jaar bouwen en behouden.’ dat in oktober verschijnt.

    Het 3D-model is het resultaat van onderzoek naar de totstandkoming van de Grote of Sint-Laurenskerk van Alkmaar. Het is bijzonder dat vijf eeuwen geleden zo’n grote kerk in slechts 50 jaar is gebouwd. De vensters van het dwarsschip behoren tot de grootste van West-Europa. Maar het model laat ook voorgangers zien van het 500 jaar oude meesterwerk, waarvan het koororgel overigens het oudste nog bespeelbare orgel van Nederland is.

    Het digitale model is gemaakt door Daan Claessen van de vakgroep Erfgoed van de gemeente Utrecht, op aanwijzingen van de bouwhistorici Jan van der Hoeve en Karel Emmens. De reconstructies van de voorgangers van de kerk zijn gemaakt op basis van het archeologische onderzoek en de dissertatie van stadsarcheoloog Peter Bitter.

    Het 3D-model wordt opgenomen in de vaste opstelling in de Grote Kerk, over de geschiedenis en gebruik van dit meesterwerk door de eeuwen heen. Het model is op YouTube te bekijken.

    De publicatie ‘De Grote Kerk van Alkmaar. 500 jaar bouwen en behouden.’ wordt uitgegeven door uitgeverij Matrijs uit Utrecht in samenwerking met de Stichting Alkmaarse Historische Publicatie en de Gemeente Alkmaar.

  • ‘Te weinig geld geboden aan jeugdzorg en tijdschrijven werkt niet’

    ‘Te weinig geld geboden aan jeugdzorg en tijdschrijven werkt niet’

    De mislukte gezamenlijke aanbesteding voor de jeugdbescherming en jeugdreclassering in 2019  levert zorgen en vragen op in de politiek door heel de provincie. Ook Alkmaar, Heerhugowaard en Langedijk zitten zo nog zonder nieuwe contracten. Katinka Kerssens van PvdA Alkmaar laat mediapartner NH Nieuws weten de kant van de zorgorganisaties te kiezen. Zij vindt ook dat er te weinig geld geboden wordt.

     

    De William Schrikker Stichting, Jeugd- en Gezinsbeschermers en het Leger des Heils verzorgen momenteel de jeugdbescherming en jeugdreclassering, maar hapten niet toe bij de gezamenlijke aanbesteding voor komend jaar. De 25 gemeenten zouden voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten en het uren moeten schrijven viel ook slecht.

    Katinka Kerssens spreekt van een ernstige zaak. “Er wordt niet alleen te weinig geld geboden, maar de hulpverleners maken zich ook zorgen over het tijdschrijven. Dat maakt dat het nog minder aantrekkelijk wordt om te werken in de zorg en er zijn al zo weinig jeugdzorgmedewerkers.”

    “Wil je kwaliteit in de zorg, ga dan op bezoek, ga praten met die zorgverleners en laat ze niet formuliertjes invullen”, vervolgt het PvdA-raadslid. “Ik denk ook niet dat dat iets zegt over kwaliteit, tijdschrijven zeker niet.”

    Kerssens doet een oproep aan de landelijke politiek om in te grijpen in deze volgens haar onwerkbare situatie. “Het is ook een oproep voor hulp aan de 25 wethouders. De oproep is om te stoppen met die aanbesteding en elke gemeente gewoon duidelijke kaders te geven: zo ga je het financieel inrichten. Want de zorg in Limburg is echt niet anders als (sic) hier in Alkmaar. En ga wel uit van realistische tarieven.”

    Ook andere politici in de provincie maken zich druk, zoals binnen SP-afdelingen door heel Noord-Holland. Zij willen snel uitleg van de 25 zorgwethouders. Bianca Verweij van SP Hilversum spreekt van “verkeerde zuinigheid” en wijst erop dat in andere regio’s de tarieven juist omhoog gaan om goede jeugdzorg te kunnen bieden.

    Zelfs nationaal zijn er zorgen. De PvdA, het CDA en de SP in de Tweede Kamer stellen Kamervragen aan minister Hugo de Jonge.

  • Foto-expositie Alkmaarse sporters vanaf 15 september in De Meent

    Foto-expositie Alkmaarse sporters vanaf 15 september in De Meent

    Zaterdag 15 september opent Alkmaars sportwethouder Pieter Dijkman een nieuwe foto expositie in De Meent Bauerfeind. Maar liefst 42 Alkmaarse sporten en sportverenigingen zijn afgelopen voorjaar op de foto gezet door de Alkmaarse fotograaf Robert van der Eng, met als resultaat  een fantastisch veelzijdige expositie. Vanaf 17:00 uur is de hele galerij te bewonderen.

    In het voorjaar kwam Robert van der Eng in contact met Alkmaar Sport. Hij zag zijn idee om de grote variëteit in de Alkmaarse breedtesport in beeld te brengen gesteund door sportorganisatie en de gemeente. Om een zo breed mogelijk beeld te schapen, stelde hij bij 42 sportverenigingen een studio-opstelling op in de kleedkamer, kantine of in het krachthonk om sporters die dat leuk vonden vast te leggen.

    Naast de portretten in de sportgalerij zijn nĂłg ruim 350 sporters geportretteerd, deze zijn te zien op vandereng.info.

  • Toerisme in de regio flink in de lift

    Toerisme in de regio flink in de lift

    Het toerisme in de regio zit sterk in de lift. Destinatiemarketingorganisatie Holland boven Amsterdam merkt dit vooral aan de positieve resultaten van de campagnes die dit jaar werden ingezet en de sterke groei van het aantal websitebezoekers.

    De websites van Holland boven Amsterdam realiseerden een groei van 50 naar 2.500 bezoekers per dag. In juli en augustus werden uitschieters van 4.000 websitebezoekers per dag genoteerd. Vooral Nederlanders zijn nieuwsgierig naar wat er boven Amsterdam te doen is. Bijna een half miljoen landgenoten namen een kijkje.

    De top 5 van meest bezochte toeristische trekpleisters in Noord-Holland waren respectievelijk de Robbentocht in Den Oever, Koningsdag (met natuurlijk een volle Alkmaarse binnenstad en SLAM! Koningsdag), de Alkmaarse Kaasmarkt, de Weekmarkt in Schagen en tot slot de Juttersmarkt in Den Helder.

    De inzet van internationale campagnes zorgde er ook voor dat steeds meer Duitsers (105.208 bezoekers / 23%) en Belgen (24.675 bezoekers / 5%) Holland boven Amsterdam raadpleegden. De strandpagina was erg populair onder Duitsers.

    Het marketingbedrijf blijft gebieden boven Amsterdam promoten, met name om de overbelaste hoofdstad wat te ontlasten. Voor het najaar staan de themapagina’s ‘nazomerenbovenamsterdam.nl, herfst- en winterboven-amsterdam.nl al klaar.

  • Auto vliegt uit de bocht en over de kop op Westdijk / N244 (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Auto vliegt uit de bocht en over de kop op Westdijk / N244 (VIDEO)

    Donderdagmiddag vond een eenzijdig ongeval plaats op de Westdijk / N244, waarbij de bestuurder met zijn auto over de kop is gegaan. Hij is nagekeken door ambulancepersoneel maar bleek zowaar ongedeerd.

    De bestuurder reed over de N244 richting Alkmaar en vloog om onbekende reden uit de bocht. Via de andere weghelft schoot hij de berm in, knalde tegen de vangrail en sloeg vervolgens over de kop.

    De bestuurder bleef ongedeerd, maar zijn auto was total loss. Een berger heeft het voertuig opgehaald. Het verkeer ondervond veel hinder, omdat de weghelft richting De Rijp enige tijd was afgesloten.

  • Expositie ‘In Europa’ in Lutherse Kerk van Alkmaar 🗓

    Expositie ‘In Europa’ in Lutherse Kerk van Alkmaar 🗓

    Onder auspiciĂ«n van de Historische vereniging Alkmaar is er met een groep fotografen en het Alkmaars Dichtergilde een expositie gemaakt rond het thema ‘In Europa’. De expositie is tot en met zaterdag te bezichtigen in de prachtige monumentale sfeer van de Lutherse Kerk aan de Oudegracht.

    Fotografen en dichters brengen in de kerk de twee gezichten van Europa in beeld: toeristen en nieuwe bewoners en hebben daarbij het kerkmeubilair respectvol benut.

    De expositie is tot en met vrijdag van 13:00 tot 17:00 uur vrij toegankelijk en op zaterdag, Open Monumentendag, van 10:00 tot 17:00 uur.

  • Gezondheidsgevoel Alkmaarders en Heerhugowaarders in 2016 onder gemiddelde

    Gezondheidsgevoel Alkmaarders en Heerhugowaarders in 2016 onder gemiddelde

    In gemeente Alkmaar beschouwde 27,09% van de volwassenen hun gezondheid in 2016 als minder dan ‘goed’ en in Heerhugowaard was dat 25,37%. Dit blijkt uit recent gepubliceerde cijfers van het CBS. Daarmee lag  het gezondheidsgevoel in beide gemeenten onder het landelijk gemiddelde. Langedijk zat met 22,45% ongeveer op dat gemiddelde.

    Bijna een kwart van de Nederlanders van 19 jaar of ouder beoordeelde zijn of haar gezondheid in 2016 als zeer slecht, slecht of ‘gaat wel’. Per gemeente loopt dit aandeel uiteen van 15% tot ruim 35%. Deze verschillen in ervaren gezondheid zijn deels te verklaren door verschillen in de samenstelling van de bevolking. Dat blijkt uit een analyse op basis van de Gezondheidsmonitor Volwassenen en Ouderen 2016, een onderzoek van de GGD-en, het RIVM en het CBS.

    Het gevoel van gezondheid is doorgaans lager in gemeenten met veel ouderen, veel inwoners met een migratieachtergrond, veel inwoners met een lager inkomens- of opleidingsniveau, en in gemeenten waar relatief veel mensen wonen met een aandoening of beperking.

    Als de verscheidene factoren verrekend worden, zijn de verschillen minder groot, maar blijven veelal bestaan. Alkmaar kwam in 2016 verrekend iets lager uit met 26,33%. Heerhugowaard zakt dan naar 25,50% en Langedijk wordt dan bovengemiddeld met 25,18%, die zich minder dan ‘goed’ voelt.

    Meer details over het onderzoek zijn te vinden op cbs.nl.