Auteur: Robin Korving

  • Restaurant in Egmond aan Zee brandt uit, inmiddels 221 donaties

    Restaurant in Egmond aan Zee brandt uit, inmiddels 221 donaties

    Restaurant De Klok in Egmond aan Zee is donderdag volledig uitgebrand. Tijdens de grote brand zijn zeker twee personen gewond geraakt, kreeg mediapartner NH Nieuws te horen van de Veiligheidsregio. De rookontwikkeling was dusdanig groot dat in de regio een noodwaarschuwing werd verspreid via NL-Alert, met het advies om ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te zetten.

    De brand in het restaurant ontstond rond 15:30 uur door een ongeluk met een gasfles van de terrasverwarming. De brandweer schaalde groot op en  gebruikte voor het blussen onder andere zeewater, met medewerking van de reddingsmaatschappij. Ook werden omwonenden in veiligheid gebracht. De eigenaren van de nabij gevestigde sigarenzaak en een speelgoedwinkel hebben hun spullen weggehaald. De grote brand trok veel bekijks.

    Een paar medewerkers raakten lichtgewond en hun brandwonden zijn in een ambulance behandeld. Ooggetuige Cor Mooij vertelde mediapartner NH Nieuws dat iemand vast zat op het toilet. “Deze persoon heeft een raampje ingeslagen om te ontsnappen en is daarbij gewond geraakt.”

    Om 21:04 uur volgde een NL-Alert bericht dat de brandweer het vuur onder controle had gekregen. Daarna werd nog nageblust. Op YouTube zijn beelden van de brand te zien.

    Donderdagmiddag nog startte Juna Breuer, zus van een van de drie eigenaren, een online inzameling op getfunded.nl. Broer Jules, en Rob en Mirjam kenden sinds de overname vorig jaar al een flinke tegenslag, toen het restaurant door flinke wateroverlast enige tijd dicht moest en meerdere onderdelen moesten worden vervangen.

    “Alles wat net gerestaureerd was, alles wat zij met hart en ziel hebben opgeknapt, de zaak die precies was zoals zij het wilden hebben, is vernield” schrijft Breuer. “De complete zaak gaat plat gegooid worden omdat er niks meer van over is. Het personeel, en eigenaren, zijn in diepe shock.” De teller van de inzameling stond binnen twaalf uur al op 5.675 euro, dankzij 221 donaties.

    Uit solidariteit is muziekevenement Loop naar de Pomp, dat zondag in het dorpshart zou plaatsvinden, afgelast. Ook kan de veiligheid van bezoekers niet gegarandeerd worden, omdat er rond het afgebrande pand veel hekken staan (foto: NH / Anne Klijnstra)

  • Restauratie twee Bello-rijtuigen te volgen in Hoornse museum

    Restauratie twee Bello-rijtuigen te volgen in Hoornse museum

    Bello pendelde van 1920 tot 1955 strandgangers heen en weer tussen Alkmaar naar Bergen aan Zee. Twee rijtuigen van de stoomtram worden op dit moment gerestaureerd in het stoomtrammuseum in Hoorn en sinds kort zijn de werkzaamheden te bezichtigen.

    ‘De Tram voor Bello’ is een grootschalig project waarbij rijtuigen NS BC 423 en NS BC 425 worden gerestaureerd. Hiervoor is op de werkplaats het Bello Atelier ingericht en er is een vernieuwde presentatie langs een veilige route door de monumentale werkplaats van het bijna 90 jaar oude museum.

    Buiten wordt nu het onderstel van het eerste rijtuig gerestaureerd en binnen kun je via een computerscherm je eigen Bello-rijtuig bouwen. Natuurlijk zijn verder Neerlands oudste stoomlocomotieven en hun rijtuigen te bekijken, die met elkaar de trams voor de route Hoorn – Medemblik vormen.

    De werkzaamheden worden mogelijk gemaakt dankzij de deelnemers van de BankGiro Loterij. Meer informatie, ook over donaties, is te vinden stoomtram.nl. (foto: stoomtram.nl)

  • Verdachte na tweede melding van vernieling wel opgepakt

    Verdachte na tweede melding van vernieling wel opgepakt

    In de nacht van donderdag op vrijdag is een verdachte van vernieling na een tweede melding in Alkmaar aangehouden.

    Rond 00:15 uur kreeg de Alkmaarse politie het verzoek om richting de Stationsweg te gaan vanwege een vernieling bij een advocatenbureau. Drie eenheden gingen er op af en troffen een met een voorwerp ingegooide ruit aan, maar geen verdachte. Na krap een half uur zoeken in de omgeving werd de speurtocht gestaakt.

    Een kwartier later kwam opnieuw een melding van vernieling binnen, met hetzelfde signalement. Deze keer werd de verdachte binnen vijf minuten gevonden en aangehouden.

    De verdachte is ingesloten en de administratie is gedaan. De recherche pakt de zaak later op de dag weer op.

  • Scooterrijdster gewond bij aanrijding op Rembrandtstraat

    Scooterrijdster gewond bij aanrijding op Rembrandtstraat

    Een scooterrijdster is woensdagmiddag gewond geraakt bij een aanrijding met een auto op de Rembrandtstraat in Heerhugowaard. Het meisje is met onbekend letsel meegenomen naar het ziekenhuis.

    De scooterrijdster werd aangereden terwijl ze met een passagier het kruispunt van de Rembrandtstraat met de Van Goghstraat op reed. Het tweetal viel en gleed over de weg.

    De jongen die achterop zat is nagekeken in de ambulance, maar hoefde uiteindelijk niet mee naar het ziekenhuis. Ook de scooter kwam er redelijk goed vanaf.

  • Geparkeerde auto rolt sloot in langs Laan van Broekhorn

    Geparkeerde auto rolt sloot in langs Laan van Broekhorn

    Woensdag is een geparkeerde auto het water ingerold bij de Laan van Broekhorn in Heerhugowaard. De eigenaresse had haar auto bij haar huis gezet, maar was daarna vergeten haar VW Polo op de handrem of in de versnelling te zetten.

    De auto belandde in het midden in de sloot, met het water tot bijna halverwege de ramen. De VW, die door een berger uit het water is gehesen, kan als total loss beschouwd worden.

  • Waardse gebroeders Markus sporten samen voor HandicapNL

    Waardse gebroeders Markus sporten samen voor HandicapNL

    Tijdens Triathlon Veenendaal op zaterdag 25 augustus doen sporters met en zonder beperking gezamenlijk mee aan een speciale sponsorserie voor HandicapNL. Zo ook de drie gebroeders Markus uit Heerhugowaard. Raymon (26) loopt hard, Vincent (25)  zwemt en Benjamin (20) handbiket.

    Benjamin is geboren met een ontwikkelingsstoornis in zijn hersenen genaamd cerebellaire hypoplasie, waardoor hij een verminderde motoriek heeft en sport in een rolstoel. Hij speelt rolstoelhockey. Voor deelname aan de Sponsor Team Triathlon kreeg hij een handbike te leen via HandicapNL.

    “Het leek ons als broers hartstikke leuk om een keer samen een sportieve prestatie neer te zetten. Sporten is namelijk enorm belangrijk en dat deze Triathlon ons de kans geeft om dit als broers samen te doen, maakt het plaatje helemaal compleet”, aldus Raymon Markus.

    De sponsortriathlon is een samenwerking tussen Triathlon Veenendaal en HandicapNL een kent deelname van 24 teams, bestaande uit mensen met en zonder beperking. Zo zal het ene team een fietser hebben en de ander een handbike. Het evenement promoot zo inclusie van mensen met een handicap, want sporten is voor iedereen erg belangrijk.

    Met de opbrengst van het project worden rolstoelvaardigheidstrainingen van K-J Projects, opgericht door Paralympiër Kees-Jan van der Klooster, gefinancierd. De basisvaardigheden die bij revalidatie worden aangeleerd volstaan dikwijls niet in het dagelijks leven.

    Bijdragen aan gehandicaptensport kan dat via evenementen.voorhandicap.nl.

  • Schade aan Langedijker groen beperkt dankzij gemeente

    Schade aan Langedijker groen beperkt dankzij gemeente

    Het groen is de afgelopen maanden zwaar op de proef gesteld door droogte en hitte. Toch staan de vaste planten in de plantvakken in Langedijk er op de meeste plekken nog mooi bij dankzij de gemeente.

    Opvallend is dat ondanks de bewatering vooral de potentilla’s en hortensia’s last hadden van de warmte. Deze worden in het voorjaar terug gesnoeid in de hoop dat ze daarna weer uitgroeien. Veel jonge bomen hebben het waarschijnlijk niet gered en ook een aantal grote bomen is dood gegaan, waaronder een aantal lindes. Verder viel op dat er dit jaar minder vlinders en andere vliegende insecten waren. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de kortere bloeiperiode van de bloemen, waardoor er minder nectar beschikbaar was.

    In september wordt gekeken welke planten moeten worden weggehaald en welke worden terug gesnoeid. Hoe groot de schade aan het groen daadwerkelijk is, zal pas blijken in het voorjaar.

  • Bovengemiddelde daling aantal WW’ers, financiële sector blijft achter

    In juli vond een verdere daling van het aantal WW-uitkeringen plaats, mede dankzij het zomerseizoen. Het HAL-gebied scoort bovengemiddeld en daarbij komt Langedijk ruim als beste uit de bus. Het aantal WW’ers daalde hier van 368 naar 341 (7,3%), tegenover landelijk 3%. Over een heel jaar is de daling 27,3%. Op dit moment zit 2,3% van de Langedijker arbeidsbevolking nog in de WW.

    Heerhugowaard kende een afname van 813 naar 779 (4,2%) en over een heel jaar was deze 20,4%. Van de Waardse beroepsbevolking zit nog 2,7% in de WW. In gemeente Alkmaar was er een WW-afname van 1728 naar 1659 (4,0%), ook nog ruim beter dan het landelijk gemiddelde. Over twaalf maanden was de afname 25,3%. De beroepsbevolking zit voor 2,9% in de WW.

    Niet in alle arbeidssectoren zijn de ontwikkelingen gunstig. Exclusief in de financiële sector voorziet het UWV de komende jaren een banenkrimp. Waar het landelijk gemiddelde over twaalf maanden op -21,7% ligt, blijft de financiële sector steken op -8,1%. Door digitaal bankieren en reorganisatie zijn veel posities met name voor middelbaar geschoolden verdwenen. Voor mensen in contactcentra, ICT’ers, en vooral financiële specialisten liggen er echter wel goede kansen.

  • Dader ontkomt ondanks Burgernet na vernieling in De Mare

    Dader ontkomt ondanks Burgernet na vernieling in De Mare

    Woensdagmiddag heeft een man vernielingen gepleegd op de Europaboulevard in Alkmaar. De politie verspreidde om 16:04 uur een Burgernetbericht met daarin de vraag uit te kijken naar een man van ongeveer 40 jaar oud met een bril, een wit hemd en een fiets bij zich.

    De vandaal was langs De Vlijthof de Rekerhout ingelopen en daarna kwam er nog een melding vanaf en de Kanaaldijk, maar daarna is hij niet meer gezien.

  • Applaus voor boer die koe uit sloot redt

    Applaus voor boer die koe uit sloot redt

    Langs de Westdijk in Zuidschermer was woensdagochtend de redding van een te water geraakte koe te aanschouwen.
    De eigenaar van de koe had nogal wat moeite om het zware dier met zijn trekker op het droge te trekken. De opgeroepen brandweer hielp daarbij een handje. Na meerdere pogingen lukte het om de koe weer op het droge te krijgen. De boer kreeg een wel verdiend applaus.