Auteur: Robin Korving

  • VVD Alkmaar vraagt naar plannen voor extra politie

    VVD Alkmaar vraagt naar plannen voor extra politie

    Het kabinet heeft in haar voorjaarsnota ruimte voor 1.000 extra voltijdbanen bij de politie. VVD Alkmaar wil van het Alkmaarse college weten in hoeverre Politie Noord-Holland Noord en in het bijzonder Politie Alkmaar-Duinstreek daarvan profiteren.

    De burgemeester van Heerhugowaard gaf via Twitter aan dat er overeenstemming is in het regionaal bestuurlijk overleg van burgemeesters over de verdeling van extra politiecapaciteit in Noord-Holland Noord. In een opvolgend bericht schreef hij: “Voor het district Noord-Holland Noord betekent dit +16 personen komende jaren (district = 4 basisteams, waaronder basisteam Heerhugowaard)”.

    De VVD Alkmaar wil dan ook graag weten hoeveel banen er bij Politie Alkmaar-Duinstreek bij komen en hoe deze toename zich verhoudt tot die van omliggende basisteams. Voorts wil de fractie van het college weten of de extra mankracht alle verschillende afdelingen binnen het basisteam op sterkte brengt.

    Op dit moment heerst een hoge werkdruk bij politiekorpsen in heel het land. Vanwege de hoge werkdruk en voor een nieuw CAO protesteren de agenten nu door minder bekeuringen uit te delen voor kleine overtredingen. Door een soortgelijke actie liep de overheid in 2015 minimaal 70 miljoen euro mis aan verkeersboetes.

  • Gemeente Alkmaar: geen procedurefouten gemaakt bij bouwproject De Rijp

    Gemeente Alkmaar: geen procedurefouten gemaakt bij bouwproject De Rijp

    De gemeente Alkmaar vindt dat er geen fouten zijn gemaakt bij het bouwproject De Tweemaster in De Rijp. Dat verklaart woordvoerder Wouter Kraakman tegen mediapartner NH Nieuws.

    Bewoners van de Boeijerstraat in De Rijp waren onaangenaam verrast toen ze hoorden dat er zou worden gebouwd op de plaats van de basisschool. Echter konden ze hun bezwaren niet meer uiten, omdat de bezwaartermijn was verlopen. De gemeente had de bouwplannen digitaal aangekondigd, niet in de huis-aan-huiskrant. “In het bestuursrecht en de gemeentewet staat duidelijk dat dat wél had gemoeten”, had Stefan Bommer eerder al namens de bewoners laten weten.

    Er is ‘het nodige misgegaan’, erkent de gemeente, maar die is tegelijkertijd ‘niet van mening dat er fouten zijn gemaakt’. Kraakman: “De gemeente heeft de gangbare procedure gevolgd ook ten aanzien van de publicatie. Een aantal jaren geleden is besloten alleen digitaal te publiceren van de officiële mededelingen en niet meer in de Stadskrant”. Hij voegt toe: “De bewoners hebben na de sluiting van de zienswijzetermijn nog bezwaren geuit tegen het plan.”

    De Rijpers zijn er niet op tegen dat er gebouwd gaat worden, maar ze hebben wel bezwaren tegen dit bouwplan. Bommer: “Er zijn nu al onvoldoende parkeerplekken, en straks wordt dat probleem alleen maar groter. Er verdwijnt ontzettend veel openbaar groen en speelgelegenheid. Verder is de nieuwbouw te kolossaal én kunnen we straks niet meer naar onze bootjes in de gracht omdat de grond die nu toegang geeft, ook verkocht is.”

    Projectontwikkelaar Bot Bouw had al aangegeven met omwonenden in overleg te willen gaan.

  • Wereldprimeur langs N194: folie met zonnecellen op vangrail

    Wereldprimeur langs N194: folie met zonnecellen op vangrail

    Voor het eerst ter wereld zijn er zonnecellen aangebracht op een vangrail. Het gaat om een stuk van 72 meter langs de N194 in Heerhugowaard. Er wordt gebruik gemaakt van flexibel folie met zonnecellen op de dubbele vangrail naast de weg. De proef duurt een jaar.

    Het rendement van zonnefolie is iets lager dan van zonnepanelen, maar de toepassingsmogelijkheden zijn veel groter en de prestaties verbeteren snel dankzij nieuwe ontwikkelingen in materialen. Na een kleinere proef, wordt nu groter onderzoek gedaan langs de N194. Ter vergelijking worden folies van 37 en 50 centimeter breed gebruikt.

    Eind juli volgt installatie van de elektrische apparatuur en het trekken van de kabels. Wanneer ook de meetapparatuur geplaatst is kan gestart kan er getest. Met name de duurzaamheid van de materialen wordt in de gaten gehouden en of er genoeg energie opgewekt wordt voor straatverlichting. De hoop is dat er genoeg overblijft voor het energienet. In het najaar van 2019 worden de resultaten bekend gemaakt.

    Het project wordt uitgevoerd door de Provincie, TNO, Solliance Solar Research, Heijmans, Femtogrid, Hogeschool van Amsterdam en wordt gesubsidieerd door de iDEEGO (innovatie Duurzame Energie en Energiebesparing Gebouwde Omgeving) regeling van de topsector Energie, gefaciliteerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). (foto: provincie Noord-Holland)

  • Gemeente Heerhugowaard druk bezig met onkruidbestrijding

    Gemeente Heerhugowaard druk bezig met onkruidbestrijding

    Met de droogte lijkt het onkruid wel de grond uit te schieten en gemeente Heerhugowaard krijgt dan ook regelmatig vragen over onkruidbestrijding. De gemeente laat weten dat medewerkers van de groenvoorziening er alles aan doen om het onkruid te lijf te gaan.

    Gemeente Heerhugowaard zet drie borstel- en veegmachines in. Hoofdwegen worden regelmatig geborsteld en sinds april zijn ook alle wijken een keer onder handen genomen. Een tweede ronde is in volle gang. De Rivierenwijk is inmiddels gedaan en de Bomenwijk en De Noord zijn bijna klaar. Daarna zijn de Heemradenwijk, de Schilderswijk en de Draai aan de beurt. Zodra deze wijken klaar zijn, wordt gekeken welke zuidelijke wijk het meest vervuild is om de verdere volgorde vast te stellen.

    Ook de plantsoenen worden met grote regelmaat aangepakt. Elke wijk krijgt eens per maand een schoffelbeurt. In het voor- en najaar wordt het onkruid meegenomen. In de rest van het jaar blijft het liggen en droogt het in.

  • N194 open maar nieuwe bebording volgt pas later

    N194 open maar nieuwe bebording volgt pas later

    Gemeente Heerhugowaard meldt via Facebook trots dat het verkeer sinds deze week vlotjes hen en weer kan rijden tussen de rotonde bij de Krusemanlaan en de industrieterreinen De Zandhorst en De Vaandel. Een volger meldde tevreden dat de nieuwe N194 hem zeven minuten reistijd bespaarde.

    Alleen de bebording is nog niet aangepast aan de nieuwe verkeerssituatie, blijkt uit reacties van andere volgers. Zo wordt Obdam bijvoorbeeld nog aangegeven bij Heerhugowaard-Zuid en de afslag Zuidtangent. Wel staan er gele borden op de N242 bij de Zandhorst, voor de nieuwe afslag naar Obdam.

    De gemeente laat weten dat de bebording aangepast wordt, maar pas later omdat er gelijk wordt gekeken naar bewegwijzering in de hele omgeving. In overleg met aannemer Heijmans wordt gekeken naar het plaatsen van tijdelijke borden. (foto: Facebook gemeente Heerhugowaard)

  • Bovengemiddelde daling aantal WW’ers in HAL-gebied

    In Noord-Holland Noord is in juni het aantal WW’ers met maar liefst 5,0% afgenomen, tegenover landelijk 4,3%. Dankzij een afname met 500 uitkeringen daalde het aantal naar 9.350. Na een piek van 14.600 WW’ers in november 2016, ligt het aantal voor het eerst sinds november 2012 onder de  10.000.

    Binnen het HAL-gebied werd de relatief  grootste afname van het aantal WW-uitkeringen geregistreerd in Langedijk. Daar daalde het aantal van 391 naar 368 (-5,9%). Alkmaar zakte van 1.822 naar 1.728 (-5,2%) en Heerhugowaard van 858 naar 813 (5,2%).

    In de drie gemeenten nam het aantal WW’ers over twaalf maanden af met respectievelijk 20,2%, 23,0% en 18,4%. Per 1 juli zaten respectievelijk 2,4%, 3,0% en 2,8% van de beroepsbevolkingen nog in de WW.

    Het afgelopen jaar veerden vooral de bouw, techniek en zorg & welzijn weer op, juist de sectoren die tijdens de crisis hard werden getroffen. Inmiddels hebben werkgevers hier juist moeite om personeel te vinden voor hun vacatures.

  • Langedijk valt over plan woontoren, Waards college ‘heeft nog niet echt een mening’

    Langedijk valt over plan woontoren, Waards college ‘heeft nog niet echt een mening’

    Het voorontwerp van een hoge woontoren in het Heerhugowaardse stationsgebied heeft in Langedijk nogal wat stof doen opwaaien. Ger Nijman van coalitiepartij Dorpsbelang Langedijk sprak tegenover het NHD van “een stukje provoceren”. Ook wethouder Ad Jongenelen van Langedijk liet de krant weten dat het plan niet goed valt: “Als je als partners samen de toekomst in wil, hou dan een beetje rekening met je buren.”

    Het college van Heerhugowaard heeft de kritiek vernomen, maar houdt zich vooralsnog op de vlakte. Gemeente Heerhugowaard ziet een in het oog springend gebouw wel zitten als ‘landmark’, dus dat is ook waar de projectontwikkelaar mee naar buiten kwam: een twintig verdiepingen hoge woontoren aan de Industriestraat.  In Langedijk werd al eerder gemopperd over horizonvervuiling na de presentatie van een plan voor een gebouw met acht verdiepingen. Vanuit het Oosterdelgebied zou het pand goed te zien zijn. Dit gebouw moet nog eens 2,5 keer zo hoog worden.

    Verantwoordelijk wethouder voor Heerhugowaard Monique Stam is op vakantie, maar collegewoordvoerder Hans Janssen laat weten dat het college sowieso “nog niet echt een mening heeft” over het opmerkelijke voorontwerp. “Het staat iedereen vrij om plannen te ontwikkelen”. Zoals gewoonlijk wordt dan een gemeentelijke procedure gestart om het voorontwerp te toetsen en daarbij kunnen bezwaren ingediend worden. Dinsdag wordt in het Stadsnieuws meer informatie verstrekt.

  • Ook inbraak bij Les Mille Îles in Zuid-Scharwoude

    Ook inbraak bij Les Mille Îles in Zuid-Scharwoude

    Niet alleen bij kinderboerderij De Beesteboel in Zuid-Scharwoude is ingebroken. In de nacht van dinsdag op woensdag was het ook raak bij de naastgelegen petanquevereniging Les Mille Îles.

    De inbrekers kwamen binnen door het rolluik voor de voordeur weg te rukken en vervolgens een raampje in te tikken. Er is onder andere geld gestolen. Een spaarvarkentje (of eigenlijk een spaarhondje) is gebroken op de grond achtergelaten.

    De politie vraagt of omwonenden misschien iets hebben gezien tussen 23:10 en 8:30 uur. Eventuele getuigen kunnen bellen via 0900-8844.

  • Tractorcombinatie ramt auto op rotonde Westelijke Randweg

    Tractorcombinatie ramt auto op rotonde Westelijke Randweg

    Woensdagmiddag is een automobiliste aangereden door een tractorcombinatie op de Westelijke Randweg in Oudkarspel. Niemand raakte gewond, wel was de auto flink beschadigd.

    De bestuurster van de tractor naderde de rotonde met een aanhanger vol mest. Ze wilde volgens een getuige tijdig voorrang verlenen voor een passerende auto, maar de remmen werkten niet goed. Ze ramde de auto in de flank, die daarna achterstevoren tot stilstand kwam. “Mijn auto werd opgetild”, aldus de geschrokken automobiliste tegen mediapartner NH Nieuws. “Ik was bang dat ik over de kop zou slaan.”

    De politie heeft de tractor in beslag genomen voor nader onderzoek. De auto is door een berger opgehaald.

  • Franse orgelmuziek in tweede zomerconcert ‘Muziek in de Laurentius’ 🗓

    Franse orgelmuziek in tweede zomerconcert ‘Muziek in de Laurentius’ 🗓

    Het tweede zomerconcert in de serie ‘Muziek in de Laurentius’ wordt gegeven door organist Bert den Hertog uit Den Haag. Maandag 30 juli speelt hij romantische Franse muziek op het drieklaviers Pelsorgel van de Sint Laurentiuskerk.

    Den Hertog speelt ontroerende orgelmuziek die veel muziekliefhebbers aanspreekt, zoals de Suite Gothique van Léon Boëllman, ‘Prière à Notre Dame’ en de virtuoze Toccata. Daarna volgt de droomwereld van Claude Debussy in een interpretatie van Léon Roques. Den Hertog sluit af met Fantasie van César Franck en een opgewekte Finale van Charles-Marie Widor.

    Bert den Hertog is organist van de Oude Kerk te Scheveningen en concertorganist van de Haagse Elandstraatkerk waar hij het unieke Franssen-orgel uit 1906 bespeelt. Op dit orgel voert hij elk jaar een aantal grote Franse orgelsymfonieën uit. Onlangs startte hij een opname van alle orgelwerken van J.S. Bach in chronologische volgorde, op moderne orgels.

    Aanvang is om 20:00 uur. De toegang is 8 euro, inclusief een drankje na afloop. Kijk voor meer informatie op matthiaslaurentius.nl.