Auteur: Robin Korving

  • Gewonde bij botsing op Kooimeer, file tot Akersloot

    Gewonde bij botsing op Kooimeer, file tot Akersloot

    Dinsdagmiddag viel zeker één gewonde bij een kop-staartbotsing op verkeersplein Kooimeer in Alkmaar. Twee auto’s botsten om onbekende reden op elkaar bij een verkeerslicht op de rotonde. Mogelijk remde de voorste automobilist voor oranje of rood en had de achterligger dit niet op tijd door.

    Het slachtoffer is na zorg ter plaatse naar het ziekenhuis gebracht. Het ongeluk zorgde voor veel verkeersoverlast. Op de A9 stond het verkeer uiteindelijk vast tot Akersloot.

  • Joris Brussel benoemd tot nieuwe stadsdichter van Alkmaar

    Joris Brussel benoemd tot nieuwe stadsdichter van Alkmaar

    Vanaf vrijdag 1 juni zal Alkmaar een nieuwe stadsdichter hebben in de naam van Joris Brussel. De in 1987 geboren dichter zal over belangrijke gebeurtenissen in de gemeente Alkmaar gedichten schrijven. Hij neemt nu de functie over van Margreet Schouwenaar.

    Brussel begon in 2008 met zijn eerste functie als stadsdichter in de gemeente Velsen en nam later ook het stokje over bij de gemeente Beverwijk. Daarnaast was hij huisdichter bij de stadsschouwburg van Velsen, had hij een dichtrubriek op 3FM en is hij festivaldichter.

    In de stadsdichtverkiezing werd hij samen met 21 andere dichters beoordeeld op hun visie en kwaliteiten. Brussel kwam daar uiteindelijk als winnaar uit de bus. de jury roemde hem vanwege zijn ‘brede ervaring en kwaliteiten’. “Hij ziet kansen om generaties en culturen te verbinden en wil nieuwe manieren en middelen uitproberen om ook een jongere doelgroep aan te spreken”, vertelde de jury.

    De eerste keer dat hij te zien is, zal op 1 juni tijdens de opening van het Karavaan festival op het Doelenveld zijn. Ook zal hij aanwezig zijn op het CrossOverstad festival op 30 juni.

  • Voortbestaan Avond4Daagse Graft-De Rijp loopt gevaar

    Voortbestaan Avond4Daagse Graft-De Rijp loopt gevaar

    De voorbereidingen voor de Avond4Daagse van Graft-De Rijp zijn in volle gang. Van 26 mei tot en met 1 juni wandelen zo’n 500 wandelaars weer vier avonden achter elkaar door het pittoreske dorpje en de omliggende polder. Maar de 4Daagse is in gevaar.

    Caroline Beets, Esther Kunis, Jan de Lange, Candida Korver namen in 2013 het stokje over van het oude bestuur. Het viertal voert de taken samen met andere vrijwilligers met veel plezier uit, maar twee van hen leggen hun functie na de editie van 2018 neer.

    Er is teveel te doen voor het overgebleven duo, dus de stichting is op zoek naar enthousiaste mensen die willen helpen met het organiseren van de A4D Graft-De Rijp van 2019 en verder.

    Het bestuur komt vijf of zes keer bij elkaar om te vergaderen, onder andere over de routes, de verdeling van de vrijwilligers en om het evenement in goede banen te leiden. Voor informatie en aanmelden, mail naar avondvierdaagsegraftderijp13@gmail.com.

    Voor de editie van 2018 kunnen wandelaars zich inschrijven op 14 en 15 mei van 19:30 tot 20:30 in de kantine van SV De Dijp, en op 16 mei tussen 14:00 en 15:00 uur bij Ins&Outs in Middenbeemster. Meer informatie op avondvierdaagse.nl. Neem ook een kijkje op Facebook. (foto: Facebook A4D Graft-De Rijp)

  • Auto met caravan schaart op A9 bij Heiloo; één gewonde

    Auto met caravan schaart op A9 bij Heiloo; één gewonde

    Maandagmiddag is op de A9 ter hoogte van viaduct Nijenburg bij Heiloo een auto met caravan geschaard. Eén van de inzittenden is met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. Hoe het ongeval ontstond is nog niet bekend.

    Het bergingsbedrijf had nog een aardige klus aan de berging, want de caravan was gekanteld, maar zat nog wel aan de auto gekoppeld. Tijdens de hulpverlening en de berging van zowel de auto als de caravan, waren de twee rechterbanen met een rood kruis afgesloten. (foto: AMR Media)

  • Onderzoek balkons en dakterrassen in Huiswaard na afbreken balkon

    Onderzoek balkons en dakterrassen in Huiswaard na afbreken balkon

    Nadat afgelopen weekend spontaan een balkon afbrak van een huis aan de Bannewaard in Alkmaar, met zes gewonden tot gevolg, is gemeente Alkmaar een onderzoek gestart. Het onderzoek richt zich op – al dan niet illegaal gebouwde – balkons en dakterrassen bij vergelijkbare woningen in de wijk Huiswaard.

    Zaterdagavond waren zes personen bij een huis aan de Bannewaard gewond geraakt, nadat het balkon onder hun voeten afbrak. Vijf van hen werden naar het ziekenhuis gebracht, waar later bleek dat de verwondingen gelukkig meevielen.

    Uit onderzoek bleek dat de houten balkonconstructie was doorgerot, waardoor het van zijn ankers was geschoten. En dat het balkon zonder vergunning, dus illegaal, was gebouwd. Hierdoor was er geen keuring van het ontwerp geweest. Daarnaast hebben eigenaren de plicht hun constructies te onderhouden.

    Een voorlopige inventarisatie wijst uit dat er mogelijk meer illegale balkons en dakterrassen zijn gebouwd in Huiswaard, waarvan wellicht ook een aantal niet aan veiligheidseisen voldoet. De gemeente doet verder onderzoek. De betreffende eigenaren ontvangen hier in de loop van deze maand een brief over.

  • Hond uit hete auto gered onder andere in Ursem

    Hond uit hete auto gered onder andere in Ursem

    Afgelopen weekend heeft de Noord-Hollandse politie weer een aantal meldingen gehad van bezorgde mensen over honden die in warme auto’s waren achtergelaten. Onder andere vanuit Ursem werd gebeld. In alle gevallen zijn de honden tijdig uit de auto gehaald.

    De politie raadt nogmaals aan om honden niet achter te laten als het warm is buiten, ook niet voor een korte boodschap. Als het buiten 24 °C is, is het in een auto na een half uur al 43 °C. Een hond zweet niet zoals wij mensen doen en kan snel opwarmen. Bij een lichaamstemperatuur 42°C wordt het bloed van een hond te stroperig om goed te circuleren en kan de hond overlijden. Een auto kan ook in de schaduw goed warm worden.

    Het is goed te zien als een hond het te warm heeft. Hij/zij ziet er moe uit, hijgt hard, kwijlt en kan braken.

    De gezondheid of het welzijn van een dier benadelen en de nodige verzorging onthouden staan te boek als misdrijf in de wet dieren. Licht dus de politie in via 112 of de dierenpolitie via 144, als een dier in nood lijkt.

  • Nieuwe ronde besprekingen voor Alkmaarse coalitie ‘constructief’

    Nieuwe ronde besprekingen voor Alkmaarse coalitie ‘constructief’

    De eerste intensieve besprekingen voor een nieuwe Alkmaarse coalitie met de partijen VVD, GroenLinks, D66, PvdA en CDA zijn voorbij, maar er komt nog geen witte rook uit de raadzaal aan de Langestraat.

    Onder leiding van informateur Erik van der Maas zijn diverse inhoudelijke thema’s zijn besproken. De bijeenkomsten kennen een goede sfeer en er is sprake van een constructieve houding van de vijf partijen. De komende weken zal verder worden overlegd met als doel  een vruchtbare en stabiele coalitie.

  • Jaimy Visser keert terug bij Reiger Boys Zaalvoetbal

    Jaimy Visser keert terug bij Reiger Boys Zaalvoetbal

    Jaimy Visser, dit seizoen nog uitkomend voor VV Alkmaar, keert volgend seizoen terug naar Reiger Boys Zaalvoetbal. Manager Bob Kool is blij met de terugkomst naar het Heerhugowaardse. “Jaimy is een absolute aanwinst. Met Jaimy halen wij een hardwerkende, ervaren en scorende speelster in huis.”

    Voor de rest is het erg rustig bij de Waardse zaalvoetbal eredivisionist. “De selectie blijft volledig in tact. Er komen wat jeugdspeelsters bij die doorschuiven”.

    De afgelopen tijd heeft Reiger Boys Zaalvoetbal een hoop tijd gestopt in de organisatie. “Er is een nieuw zaalvoetbalbestuur dat samen met een werkgroep de organisatie volledig op orde heeft gebracht. Met Strandrestaurant Woest als nieuwe hoofdsponsor. Er staat een stevig fundament voor een prachtige toekomst waar ik graag onderdeel vanuit maak. De weg naar topsport is ingeslagen”, sluit Kool glimlachend af.

  • Goede sfeer bij Alkmaars Bevrijdingsfestival, maar ook veel onvrede

    Goede sfeer bij Alkmaars Bevrijdingsfestival, maar ook veel onvrede

    De sfeer op het Bevrijdingsfestival in Alkmaar was in het algemeen goed, maar er werd ook gemopperd over de nieuwe opzet. Evenementen in De Hout staan bekend om hun relaxte sfeer, met gezellig zitten op kleedjes en het mogen nuttigen van eigen consumpties. Maar op 5 mei is die vrijheid weg. En dat leverde ook problemen op.

    Dat proviand niet meer is toegestaan is tot nog daar aan toe, maar dan moeten er wel voldoende voorzieningen zijn. De wachttijd bij de twee drankposten was echter al snel 20 minuten. En dan was er de halve munt statiegeld (1,25 euro) voor iedere hardplastic beker.

    De intentie was goed: het voorkomen van een tapijt van bekertjes. En het werd er voor zover bekend bij de muntverkoop niet bij verteld, maar van iedere niet ingeleverde beker ging de investering naar een goed doel. Dat leverde echter wel gedoe op, met extra muntjes kopen voor bekers en die bekers bewaren.

    En het kon je ook veel geld kosten. Bij de muntverkoop werd wel gezegd dat je je statiegeld bij de drankposten terug kon krijgen (opmerkelijk, want muntjes zijn juist bedoeld om geld daar weg te houden), maar bij in ieder geval één van de stands golden bekers niet eens als betalingsmiddel.

    Had je een kleine (of zelfs grote) verzameling opgebouwd door dubbel drank te kopen, om niet zo vaak in de wachtrij te moeten staan, of je had bekers niet telkens trouw ingeleverd bij het halen van een rondje, dan stond je daar aan het eind van de dag met je dus tóch waardeloze bekers. Gelukkig vond één medewerker de regel ook belachelijk en gaf wel een drankje per twee bekers.

    Als reden voor het verbod op kleedjes werd gegeven dat mensen erover konden struikelen. Best lachwekkend, want er was natuurlijk nog meer dan genoeg om over te struikelen als je niet oplette: tassen, kinderwagens, kledingstukken die fungeerden als kleedje, collecties bekers en treetjes en natuurlijk… zittende mensen en kleine kinderen.

    Het is te hopen dat de organisatie de kinderziekten van de nieuwe opzet aanpakt, zodat bezoekers de volgende 5 mei zorgeloos hun vrijheid in De Hout kunnen vieren. (foto: Marco Schilpp)

     

  • The Mon Amour Band met ’50 jaar Palingsound – deel II’ in Cool 🗓

    The Mon Amour Band met ’50 jaar Palingsound – deel II’ in Cool 🗓

    De Palingsound is al ruim vijftig jaar een begrip in Nederland. Van The Cats en BZN tot Jan Smit en Nick & Simon; hele generaties groeiden op met muziek van Volendamse bodem. In 2014 dook The Mon Amour Band – met BZN-drummer Jack Veerman – het theater in om het geheim van het vissersdorp te ontrafelen en dit jaar zijn ze terug met een compleet nieuwe show. Op zaterdag 19 mei klinkt hun Palingsound in Cool te Heerhugowaard. Wees erbij, want de band stopt na dit seizoen.

    Ook deze keer zullen vele (Volendamse) prominenten vertellen wat de Palingsound voor hen betekent en hoe het hen vormde op hun muzikale pad. Het decor is in Volendamse stijl en de sfeervolle foto’s en clips van lang vervlogen tijden zorgen ervoor dat het publiek direct het verhaal wordt ingezogen.

    Het optreden begint om 20:15 uur. Tickets kosten 26 of 30,50 euro en zijn verkrijgbaar via coolkunstencultuur.nl of aan de balie.