Auteur: Robin Korving

  • Heel Heerhugowaard wordt verbonden met glasvezel

    Heel Heerhugowaard wordt verbonden met glasvezel

    Heerhugowaard gaat voor razendsnel en stabiel internet voor alle inwoners, zonder extra kosten. Netwerkbeheerder E-Fiber is bereid om heel de gemeente gratis van glasvezel te voorzien en voert de komende maanden campagne om dit mogelijk te maken.

    Het gebruik van internet is de laatste jaren explosief gegroeid en dat die groei zal nog wel even doorzetten. Dit vraagt om een betrouwbare en supersnelle internetverbinding en die wil gemeente Heerhugowaard op ieder adres bieden via glasvezel. Overigens is internet zo nog wel eens goedkoper dan via kabel.

    In maart en april organiseert E-Fiber informatieavonden. Zodra de exacte data bekend zijn, wordt iedereen in Heerhugowaard uitgenodigd. “We hopen dat alle inwoners en ondernemers hiervoor belangstelling tonen, dan kan E-Fiber snel beginnen met de aanleg van het netwerk”, laat de gemeente weten.

  • Fietsers rijden lek op singelweg, OPA wil inzet bezemwagen

    Fietsers rijden lek op singelweg, OPA wil inzet bezemwagen

    Krap twee weken geleden werd al openlijk beklag gedaan over de geluidsoverlast die het kapotte wegdek van de Kennemer- en Geestersingel veroorzaakt voor omwonende Alkmaarders. OPA voert de druk op met twee extra argumenten: fietsers rijden lek op de steenslag en het spat op als auto’s er overheen rijden.

    In september zou de gemeente de weg renoveren maar dit is een jaar opgeschort omdat de werkzaamheden aan de Leeghwaterbrug eerst worden afgerond. Ondertussen verslechtert het wegdek verder en ligt het bezaaid met steenslag, vooral op de fietspaden.

    OPA wil graag dat, zolang er geen (nood-)reparaties worden uitgevoerd, de gemeente wekelijks een bezemwagen inzet om het wegdek schoon te vegen, inclusief de stenen band tussen het asfalt en het trottoir.

  • Rijk investeert 117 miljoen in vervoer gevaarlijk kernafval Petten

    Rijk investeert 117 miljoen in vervoer gevaarlijk kernafval Petten

    Het kabinet trekt dit jaar 117 miljoen euro uit voor het opruimen van gevaarlijk radioactief afval van de kernreactor in Petten, meldt het AD. Het gaat om 1.500 vaten, waarvan een deel is gaan roesten, en de ontmanteling van diverse gebouwen. Transport gaat over de N9 naar de opslagplaats bij Vlissingen.

    Inmiddels anderhalf jaar geleden eiste de OPA-fractie ‘keiharde’ garanties dat het vervoer van radioactief afval veilig gebeurde. Dit was naar aanleiding van een EenVandaag uitzending die aan het licht bracht dat de ECN/NRG in Petten regelmatig ondeugdelijke verpakkingen gebruikte en ook regelmatig politie-escorte achterwege liet.

    “De kans dat bij een ongeval er gevaarlijke straling vrijkomt is zeer reëel”, stelde fractieleider Jan Hoekzema destijds. “Ook is het bekend dat terroristen interesse hebben in radioactief materiaal.”

    Het is niet duidelijk of die openbaring en de eisen positief effect hebben gehad op het nucleaire transport in het algemeen en deze lading in het bijzonder. In de 1.500 vaten zit namelijk restafval van experimenten die al voor 2001 zijn gedaan.

    De investering van 117 miljoen volgt na jarenlang getouwtrek over wie de rekening moet betalen voor het transport naar Vlissingen en de ontmanteling van oude gebouwen: NRG of het Rijk. Het nucleaire bedrijf gebruikt de reactor in Petten voor de productie van medische isotopen, waarmee wereldwijd kankerpatiënten worden behandeld. De NRG heeft te weinig geld en het Rijk besluit nu dus toch om bij te springen, om verergering en nog veel hogere kosten te voorkomen. Het geld komt uit een fonds voor de regio.

    ,,Deze problematiek speelt al jaren”, zegt minister Schouten tegen het AD. ,,Door deze bijdrage kunnen we de positie van de regio verbeteren.” Of de komende jaren nog meer door het kabinet moet worden bijgelegd, is nu nog onduidelijk.

     

    Het grootste deel van het geld in het fonds voor de regio is overigens nog niet verdeeld. Schouten roept regio’s op om met plannen te komen.

  • ‘Mietersch’ cabaret van Van der Laan en Woe in Theater De Vest 🗓

    ‘Mietersch’ cabaret van Van der Laan en Woe in Theater De Vest 🗓

    “Wilt men naer ietsch mietersch toe, kiesch voor Van der Laan en Woe”, kopt De Vest op de agendapagina van cabaretduo Niels van der Laan en Jeroen Woe. Ze zijn op zaterdag 24 februari met hun show Pesetas te zien in de grote zaal van het Alkmaarse theater.

    Een jaar lang waren Niels en Jeroen alleen te zien in het succesvolle tv-programma De Kwis, maar nu kan iedereen weer in het theater genieten van dit virtuoze cabaretduo. Ze presenteren scènes en muzikale acts met een ‘absurd’ hoge grapdichtheid.

    De voorstelling begint om 20:15 uur en kaartjes kosten 23,50 euro, inclusief drankje en garderobe. Reserveren en meer informatie op theaterdevest.nl.

  • Expositie Wijkcentrum Overdie van drie lokale kunstenaars

    Expositie Wijkcentrum Overdie van drie lokale kunstenaars

    Deze maand opende het Alkmaarse Wijkcentrum Overdie een expositie van de drie lokale kunstenaars Gerda Kan, Peter Swidde en Wendy del aguida roman. De tentoonstelling is tot en met april te bezichtigen.

    De Alkmaarse Gerda Kan schildert al 12 jaar bij Crejat. Ze begon met tekenen en ontwikkelde zich steeds verder via verschillende opleidingen. Haar werk is figuratief en realistisch te noemen. Gerda werkt met acrylverf en gebruikt soms zand, lijm of koffieprut voor extra gelaagdheid. Ze vond haar eigen stijl tijdelijk met het schilderen van dieren maar is overgestapt met name op afbeeldingen van oude familieportretten. Ze vindt het vooral leuk als er iets grappigs of aandoenlijks in een schilderij zit.

    Peter Swidde exposeert met ruim 30 olieverfschilderijen in het wijkcentrum. De collectie bestaat uit een deel van zijn complete oeuvre en daarmee zijn dan ook goed de ontwikkelingen in zijn stijl te zien.

    Wendy del Aguila Roman is geboren in 1978 te Alkmaar. Haar grote passie , “mag ze nu wel zeggen” is schilderen. Ze begon in 2014 met pastelkrijt en was snel verslaafd. Daarna stapte ze over naar acryl- en olieverf. Wendy is autodidact en leert nog steeds. Ze heeft speciaal iets met dieren en schildert ook in opdracht huisdierportretten.

  • Gemeente Heerhugowaard zet opnieuw in op participatie met Burgeragenda

    Gemeente Heerhugowaard zet opnieuw in op participatie met Burgeragenda

    Twee jaar geleden lanceerde Heerhugowaard de H300 om ruim 300 inwoners te betrekken bij het reilen en zeilen van de gemeente. Ondanks beperkt succes, is in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen opnieuw ingezet op burgerparticipatie, met als resultaat de Burgeragenda.

    Net als met de H300, afgekeken van de G1000, was het de bedoeling om een top tien ideeën op te stellen en die uit te voeren maar de gemeenteraad wees dit idee af.  Dit meldt het NHD. Mogelijk omdat er van de vorige top tien nog maar twee initiatieven draaien. Van nummer tien weet niemand zelfs nog wat het idee was.

    Nog altijd bestaat de burgergroep die zich bezighoudt met verkeersveiligheid, variërend van kleine probleempjes tot de geplande tunnel onder het treinspoor. En het idee voor een servicepunt in het gemeentehuis, waar iedereen op vrijdagen vrijwilligersklussen kan aanbieden of afnemen, wordt op 6 maart realiteit. Leuk detail is dat bedenker Mirjam Rijswijk nu op de CDA-kieslijst staat.

    Verkeersgroepslid Roel de Jong spreekt tegenover het NHD tevreden uit over de samenwerking met de gemeente. Wel verbaast het hem dat er verkeerswensen op de Burgeragenda staat, maar hij relativeert dat men misschien niet zozeer op de details moet letten.

    De Jong gelooft niet dat het ter ziele gaan van de acht andere groepen door de ambtenarij komt. Uitgangspunt was dat ze alles zelf moesten doen, met de gemeente hooguit in ondersteunende rol. Wellicht zakte de motivatie of het doorzettingsvermogen in, of had men geen tijd meer.

  • Open dag De Molenhoeve in Sint Pancras 🗓

    Open dag De Molenhoeve in Sint Pancras 🗓

    Op vrijdag 23 februari opent de compleet vernieuwde Molenhoeve haar deuren voor belangstellenden. Het woonzorgcomplex in Sint Pancras is getransformeerd in een moderne, veilige plek voor mensen met een geïndiceerd zorgzwaartepakket.

    In 2016 startte de bouw van de nieuwe Molenhoeve, omdat het bestaande woonconcept en de inrichting waren verouderd. Nu is het complex gereed voor haar nieuwe bewoners. Voordat ze hun intrede doen verwelkomt de Magentazorg tijdens een open dag, waarop diverse rondleidingen worden gegeven.

    Magentazorg heeft gekozen voor een uniek woonzorgconcept, waarbij de individuele keuzes van de cliënt het uitgangspunt zijn. In tegenstelling tot traditionele intramurale instellingen waar het groepswonen centraal staat, is wonen in De Molenhoeve een voortzetting van het leven thuis.

    De Molenhoeve telt 41 zelfstandige appartementen met een eigen woon- en slaapkamer en een ruime badkamer. Er is non-stop zorg aanwezig.

    “We vinden het belangrijk dat cliënten zich thuis voelen, daarom kunnen ze zelf hun appartement inrichten en is er altijd toegang tot de gezellige buurtkamers”, aldus teamcoach Elles Nauta. “In samenwerking met DVDH Interieurarchitecten is het woonzorgcentrum ingericht en gestoffeerd. Het resultaat is prachtig geworden.”

    Voor De Molenhoeve is Magentazorg op zoek naar nieuwe collega’s en vrijwilligers om de teams te versterken. Op magentazorg.nl staan diverse vacatures.

    De open dag duurt van 13.00 tot 16.00 uur. De Molenhoeve is te vinden aan de Bovenweg 114 in Sint Pancras. (foto: Magentazorg)

  • Fotomanifestatie ‘Tribute to Colour’ in Cool Heerhugowaard 🗓

    Fotomanifestatie ‘Tribute to Colour’ in Cool Heerhugowaard 🗓

    Fotoclub Heerhugowaard houdt zondag 4 maart de 17e editie van de fotomanifestatie ‘Tribute to Colour’ bij Cool in Heerhugowaard. Onder andere zal aanwezig zijn sportfotograaf Klaas-Jan van der Weij, die rechtstreeks vanaf de Olympische Winterspelen in Pyeongchang komt om te vertellen over zijn werk.

    Maar verder is er nog veel meer te beleven. Op een groot scherm worden doorlopend de mooiste foto’s uit de hele wereld vertoond en er zijn audiovisuele presentaties van fotowerkgroepen uit Winkel, Den Helder en Enkhuizen.

    Fotoclub Heerhugowaard toont werk met als thema ‘Rode draad’ en Fotobond Noord-Holland presenteert de expositie ‘Onbalans’. De provinciale bond organiseerde onlangs een fotowedstrijd, waarvan de winnaars tijdens de manifestatie bekend worden gemaakt. De top vijf zal uitgebreid worden besproken door de jury en de beste dertig foto’s worden vertoond op een groot scherm.

    Tribute to Colour duurt van 10.00 uur tot 16:30 uur. Kijk voor meer info op tributetocolour.nl en fotoclubheerhugowaard.nl.

  • NH Paprika in Altongebied eind 2018 aangesloten op HVC-warmtenet

    NH Paprika in Altongebied eind 2018 aangesloten op HVC-warmtenet

    Eind 2018 wordt NH Paprika in Heerhugowaard aangesloten op het HVC-warmtenet. Donderdag hebben beide partijen de overeenkomst ondertekend. De paprikakwekerij is met 11 hectare en jaarlijks 5 miljoen kuub aan gasverbruik de grootste stoker in het Altongebied.

    Marcel Numan, eigenaar van NH Paprika, tevens voorzitter van de Ondernemersvereniging Alton (OVAL): “Het is voor mijn bedrijf belangrijk om gebruik te gaan maken van duurzame warmte en te kunnen telen tegen een redelijke kostprijs. Waarschijnlijk ben ik in één klap de meest duurzame paprikakweker van Nederland.” Het jaarverbruik van NH Paprika staat gelijk aan dat van zo’n 4.000 woningen.

    Op basis van deze overeenkomst zal HVC het bestaande warmtenet doortrekken naar het Altongebied, waar andere glastuinbedrijven zich dan ook kunnen aansluiten. Dit is een belangrijke stap in het waarmaken van de ambitie van de telers om in 2030 geen fossiele brandstoffen meer te gebruiken.

    In maart start de aanleg van het 8,5 km lange tracé, dat eind van het jaar klaar moet zijn. “De geleverde groene warmte via het warmtenet levert een verduurzaming op voor de gehele gemeente Heerhugowaard. Ook woningen, kantoren, bedrijfspanden en andere voorzieningen kunnen de komende jaren worden aangesloten”, aldus een trotse wethouder Monique Stam. “In november heeft de gemeenteraad zich gecommitteerd om de komende tien jaar tenminste 2.500 woningen aan te sluiten.”

    Het Altongebied is de oudste van de drie glastuingebieden in Noord-Holland Noord. Sinds 2013 werkt Ontwikkelingsbedrijf NHN als onafhankelijke gebiedscoördinator samen met de gemeente Heerhugowaard aan het toekomstbestendig maken van het gebied. Het warmtenet komt er dankzij de brede samenwerking tussen overheden en bedrijfsleven.

    “De toekomst van dit kassengebied zag er in de crisis van 2008 nog slecht uit, maar Alton is nu op weg een voorbeeld voor verduurzaming en kringloop tuinbouw te worden”, aldus gebiedscoördinator Dave Vlaming van Ontwikkelingsbedrijf NHN.

    Onder andere zicht op het warmtenet zorgde er in 2016 voor dat de Gootjes Allplant zich vestigde en in 2017 Verver Export. Er nog vier bedrijven uit het buitengebied die graag naar Alton willen verhuizen, zoals Amigo Plant dat in 2017 een kavel van 10 hectare kocht. (foto: Marc Dorleijn)

     

  • Beautiful Bingo Avond op 28 februari in Marlène 🗓

    Beautiful Bingo Avond op 28 februari in Marlène 🗓

    Woensdag 28 februari organiseert Dancing Marlène in Heerhugowaard de ‘Beautiful Bingo Avond’, een supergezellige bingo voor jong en oud, en het leukste uitje met je vriendinnen. Alle prijzen zijn pakketten met onder andere Jafra Cosmetics producten en Ibiza Style tassen, horloges, portemonnees en lifestyle items.

    Voor 25 euro kunnen deelnemers tien ronden bingo spelen voor 10 euro krijg je een tweede boekje. Er zijn twee prijzen per ronde te winnen: voor het eerste rijtje en voor de eerste volle kaart. Ook is er een loterij met lootjes van 1 euro per stuk.

    De zaal opent om 19:15 uur en de Beautiful Bingo Avond start om 20:00 uur. Aanmelden kan in een privé bericht op facebook.com/beautifulbingo/, of telefonisch via 06-27048942, onder vermelding van je naam, mobiele nummer en het aantal personen.