Auteur: Robin Korving

  • Paaltjes naast ‘bulten’ Vondelstraat moeten auto’s op rijbaan houden: “70 procent gaat er langs”

    Paaltjes naast ‘bulten’ Vondelstraat moeten auto’s op rijbaan houden: “70 procent gaat er langs”

    De auto komt aanrijden, maar wijkt opeens uit en passeert de snelheidsremmende ‘bult’ in de Alkmaarse Vondelstraat langs de rechterkant. Over het fietspad. En zo gaat het heel vaak sinds de bult er ligt. Het remmend effect is welkom, het uitwijken van de auto’s verre van. Omdat de herinrichting van de straat is vertraagd moeten paaltjes automobilisten van de fietsstrook houden. “Als er ongelukken gebeuren dan trap ik hem er zelf uit.”

    Het gros van het verkeer richting het centrum rijdt netjes over de bult. De bult aan de andere kant wordt vaker omzeild. Volgens Ron Tabak van De Verfmarkt zelfs héél vaak. Hij werkt pal naast de bulten en heeft het een keer bij gehouden. “Zeventig procent gaat er langs.” Net terwijl Ron het zegt gebeurt het weer. “Het is gewoon gevaarlijk voor de fietsers. Het is tot nu toe niet echt mis gegaan, maar schreeuwpartijen hoor je regelmatig. Van fietsers die bijna aangereden worden.”

    Voor Ron is het nieuws dat er paaltjes naast de bulten worden gezet. Hij reageert niet enthousiast. “Lastig voor vrachtwagens denk ik, lekker voor laden en lossen ook. Ik ben er niet blij mee, zeker als het een parkeerplek gaat kosten. We hebben voor al deze winkels best weinig parkeerplaatsen. Deze bobbel ligt gewoon verkeerd, ze hadden hem voor dat zebrapad daar moeten leggen”, zegt Ron terwijl hij naar het einde van de Korte Vondelstraat wijst. (tekst loopt door onder de foto)

    Laden en lossen wordt ter hoogte van de drempel op de Vondelstraat onmogelijk wanneer de tijdelijke paal wordt geplaatst. (foto: Streekstad Centraal)

    Een kleine auto stuitert met een behoorlijke snelheid over de drempel. Ook dat gebeurt regelmatig. “Je schrikt je af en toe kapot als er weer een aanhangwagen overheen rijdt.” En er zouden scheuren in het pand ontstaan door de trillingen. “Bij mij dan niet, maar boven in het gebouw wel ja.”

    De 30 km-zone en de drempels lijken wel effect te hebben. “Bijna-ongelukken gebeuren er sowieso, je hoort altijd wel zwaar getoeter enzo, maar ongelukken… dat valt de laatste tijd gelukkig mee.” Evengoed vindt Ron de kruising met de Hooftstraat nog steeds erg gevaarlijk. “Het is ontzettend druk, zeker ‘s middags rond een uurtje of vijf, altijd onwijs druk.” (tekst loopt door onder de foto.

    Liever slingeren langs de drempel en een geparkeerde bedrijfswagen, dan over de bobbel. Wel even onvrede uiten met een druk op de claxon. (foto: Streekstad Centraal)

    Maar goed, paaltjes naast de bulten dus, op de scheidingslijn tussen rijbaan en fietsstrook. Of daar veel ongelukken mee gaan gebeuren, durft Ron niet in te schatten. Het stuk Vondelstraat is niet breed en er rijden veel fietsers. Dikwijls niet alleen. Denk aan ouders met kinderen, groepjes scholieren of kliekjes mensen die met een biertje of wijntje op samen naar huis fietst. “Als er ongelukken gebeuren dan trap ik die paal er zelf uit. Dat wil ik niet voor mijn deur hebben natuurlijk.”

    In oktober gaat de Vondelstraat definitief op de schop, van het Wolfpad tot en met de kruising met de Hooftstraat. De weg wordt versmald en het wegdek wordt rood asfalt met een straatsteen-patroon. Net zoals op de Bierkade, voor wie niet wist dat hier geen echte stenen liggen. Meteen wordt onderhoud gepleegd aan de Wolfsbrug over de singel.

    Maandag 13 mei is er een infoavond over de herinrichting in buurthuis Oud-Overdie.

  • Uitbreiding stroomnet in regio officieel gestart op bedrijventerrein Zandhorst: “Hard nodig”

    Uitbreiding stroomnet in regio officieel gestart op bedrijventerrein Zandhorst: “Hard nodig”

    Noord-Holland Noord is volop in ontwikkeling. Het aantal inwoners en bedrijven groeit rap en daarmee ook de vraag naar elektriciteit. Maar het stroomnet zit overvol. Netbeheerders Liander en TenneT zijn nu volop bezig met uitbreiding van de capaciteit. Maandag zijn de werkzaamheden in deze regio officieel afgetrapt op bedrijventerrein Zandhorst in Heerhugowaard. 

    Naast de bouw van nieuwe elektriciteitsstations en verdubbeling van het aantal elektriciteitshuisjes, worden er ook (zwaardere) verbindingen gelegd. In regio Alkmaar moet bij elkaar zo’n 2.000 kilometer kabel de grond in. De eer was aan wethouder Ester Leibbrand om symbolisch de eerste schop in de grond te zetten. Dat deed ze samen met Geert Hendriks (directeur Visser & Smit Hanab Distributie), en Willeke van Dam en Ruben van Loon van Liander.

    Op bedrijventerrein Zandhorst worden 2,1 kilometer middenspanningskabel en 168 meter laagspanningskabel gelegd, in combinatie met een nieuwe elektriciteitsruimte aan de Voltastraat. Daarmee kan de woningbouw in de omgeving worden aangesloten op het elektriciteitsnet. (tekst gaat verder onder de afbeelding)

    Een overzicht van de grote netwerkuitbreidingen binnen de provincie, die Liander onder andere met TenneT uitvoert. (kaart: Liander)

    “Willen we in de toekomst gebruik blijven maken van het elektriciteitsnet voor bijvoorbeeld het laden van de auto, elektrisch koken, duurzaam verwarmen en zonnepanelen, dan is een vernieuwing en uitbreiding van de elektrische infrastructuur hard nodig”, licht wethouder Leibbrand toe. “Op vier plekken in Dijk en Waard gaat Liander tot 2026 voor ons aan de slag. Dit zorgt tijdelijk voor enige overlast, maar we weten waar we het voor doen.”

    Ruben van Loon van Liander is ook blij met de start van het project. “Mooi om te zien dat we nu hier ook echt buiten gaan starten en samenwerken aan toekomstbestendig elektriciteitsnet in deze regio”. Zijn collega Willeke van Dam vult aan: “Deze symbolische ‘schop in de grond’ laat goed zien hoe we onze opdracht voor elkaar krijgen. Namelijk door op een andere manier samen te werken, en meerjarige contracten af te sluiten met onze aannemers.” (foto: Liander)

  • Jonge lepelaars in de Alkmaarderhout: “Prie, prie, prie!”
    Featured Video Play Icon

    Jonge lepelaars in de Alkmaarderhout: “Prie, prie, prie!”

    Een groep lepelaars streek zo’n anderhalve maand geleden neer in de Alkmaarderhout en besloot daar nesten te bouwen. Een uniek tafereel, want dat is voor zover bekend nog niet eerder gebeurd in het stadspark. Vol verwachting hielden vogelaars en andere liefhebbers de vogels in de gaten. Nu is het zo ver: de eerste jonkies zijn gespot.

    “Tot nu toe hebben wij negen nesten geteld, waarvan de meeste aan het broeden zijn”, vertelt Jeroen van Wetten van de Vogelwerkgroep Alkmaar aan NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. Wanneer de lepelaars aan het broeden zijn, vallen ze niet zo goed op tussen de takken en bladeren van de bomen. Zijn er kuikens geboren dan wordt het drukker op het nest, maar het duurt daarna natuurlijk nog even voor ze van beneden af te zien zijn. Bij een van de nesten zijn nu jonge lepelaars gezien, en ze zijn eigenlijk al best groot.

    Het is vrij bijzonder dat lepelaars in Nederland verblijven en zich hier  voortplanten, laat staan midden in een stad. Ze komen in Noord-West Europa nog maar weinig voor. In Nederland is de populatie de afgelopen 50 jaar echter spectaculair hersteld, van ongeveer 170 naar 2.500 broedparen. Overwinteren doen ze langs de West-Afrikaanse kust. (tekst gaat verder onder de foto)

    Vogelliefhebbers proberen de jonge lepelaars op de foto te krijgen. (foto: NH Nieuws)

    Stadswerk heeft inmiddels hekken met borden geplaatst rond de nesten in de Alkmaarderhout om mensen te waarschuwen dat ze afstand van de lepelaars moeten houden. Echte vogelfanaten wagen zo nu en dan voorzichtig een kijkje. “Soms kun je ze zien, en anders kan je het wel horen als er jonkies zijn”. Volgens Jeroen maken ze een duidelijk herkenbaar geluid. Hij doet een kuiken na: “Prie, prie, prie!”

    Volgens Jeroen zal het nu steeds drukker worden rond de nesten. Dat geldt ook voor de nesten van de blauwe reigers in het park. De twee vogelsoorten tolereren elkaar voor extra oren en ogen, voor extra veiligheid dus. “Als de eieren zijn uitgekomen gaan de ouders op zoek naar eten voor de jongen, dan ga je ze vaker langs zien vliegen.”

    Lepelaars zijn gek op witvis, stekelbaarsjes en rietvoorntjes. Die vinden ze onder andere in de Alkmaarse buitengebieden en in de omgeving van het Geestmerambacht.

  • Luchtballon landt ongepland bij Stationsweg in Heerhugowaard

    Luchtballon landt ongepland bij Stationsweg in Heerhugowaard

    Op mooie avonden zijn ze nog wel eens te zien boven Heerhugowaard. Maandagavond hingen een stuk of drie luchtballonnen in de lucht, maar eentje begon te zakken en verdween uiteindelijk uit zicht, zonder dat er iets mis leek te zijn. Alles behalve ideaal, maar de ballonvaarder voelde zich genoodzaakt om ergens midden tussen de bebouwing te landen. Een soort ‘noodlanding’, maar dan in slow motion.

    De ballonvaarder had het veld achter de kerk langs de Stationsweg uitgekozen, maar zie de ballon dan ook maar op die plek te laten landen. Er stond nauwelijks wind – dat was waarom de landing nodig was – maar toch. Met een beetje hulp van mensen op de grond die aan het noodtouw trokken, is het gevaarte netjes en veilig op het veld neergezet.

    Alles in orde, maar de landing trok wel veel bekijks. (foto: Politie Heerhugowaard)

  • Brand in viskraam tijdens wekelijkse markt op Raadhuisplein

    Brand in viskraam tijdens wekelijkse markt op Raadhuisplein

    Ophef tijdens de wekelijkse markt op het Raadhuisplein in Heerhugowaard. Bij de viskraam van Robert Beukers was maandagmiddag brand in de keuken ontstaan. De brandweer is ingeschakeld en de vlammen werden snel gedoofd.

    Toch was het daarna niet meer mogelijk om vis te bakken. Klanten moesten dus, nadat het aanbod op was, genoegen nemen met ongebakken vis. De precieze omvang van de schade is niet bekend.

  • Fietsenstalling onder Canadaplein wordt toegankelijker met speciale wielgoten

    Fietsenstalling onder Canadaplein wordt toegankelijker met speciale wielgoten

    Wankelend met je fiets de trap af naar de stalling onder het Canadaplein in Alkmaar. Zwoegen terug omhoog. Zeker met een zware elektrische fiets is het voor veel mensen een uitdaging om de ondergrondse stalling te gebruiken. Een te grote wellicht. Maar daar komt half mei verandering in. 

    Fietsenstalling De Overdekte onder het Canadaplein wordt uitgerust met het systeem ‘VeloComfort’, dat bestaat uit twee goten voor fietswielen. De ene goot heeft borstels die de wielen stevig afremmen en is hoog genoeg dat de fiets niet zomaar omvalt. De andere goot heeft een smalle transportband; handrem inknijpen en de fiets gaat vanzelf omhoog. Op YouTube staat een kort filmpje over het systeem.

    Ben Bijl (BAS) en Tineke Bouchier (GroenLinks) kwamen met het initiatief om het systeem te plaatsen en dat werd in het Alkmaarse stadhuis enthousiast ontvangen. Ook door wethouder Christiaan Peetoom. “Deze aanpassing maakt de fietsenstalling voor meer mensen toegankelijk die anders liever hun fiets op straat zetten. In de stalling staan ze gratis, veilig en droog.”

    De toegankelijkheid van De Overdekte verbeteren stond als speerpunt in ‘Alkmaar Fietst’, een actieplan met als doel zoveel mogelijk mensen veilig en met plezier te laten fietsen. Verdere doelen zijn verbetering van verkeerspunten waar regelmatig (bijna) ongelukken met fietsers gebeuren, uitbreiding van stallingen en het netwerk van fietspaden en stimulering van fietsgebruik.

    De VeloComfort is volgens planning medio mei klaar.  Vrijdag 3 mei is de fietsgarage een dagje dicht omdat de trap wordt gerenoveerd. (foto: gemeente Alkmaar)

  • Man opgepakt voor onderkladden winkelcentrum Muiderwaard: “Niet de fijnste teksten”

    Man opgepakt voor onderkladden winkelcentrum Muiderwaard: “Niet de fijnste teksten”

    De politie heeft zaterdagavond een man opgepakt die het Alkmaarse winkelcentrum Muiderwaard onder had geklad. De man mocht een nachtje in politiecel verblijven en is de volgende dag verhoord en daarna losgelaten. Het is aan justitie om hem te vervolgen voor vernieling.

    Iemand meldde dat een man met viltstiften tekeningen en teksten maakte op muren en prullenbakken in het winkelcentrum. Toen de eerste agent aankwam stond de verdachte er nog en bleek dat hij ijverig was geweest. “Niet de allerfijnste teksten (ook tegen ons) en het ziet er allemaal nog heel erg vers uit”, aldus de agent. De man had vier stiften bij zich, bij het testen van een stift kwam de kleur en de dikte exact overeen met een deel van de bekladdingen.

    De man wilde niet echt meewerken en was een bekende van de politie. Redenen om hem in de boeien te slaan, daaraan werkte hij wel mee, voor vervoer. De gemeente zal de bekladdingen verwijderen.

  • Nat, natter, natst: dieren en planten zoeken nieuwe balans vanwege kletsnatte duinen
    Featured Video Play Icon

    Nat, natter, natst: dieren en planten zoeken nieuwe balans vanwege kletsnatte duinen

    De meesten zal het niet zijn ontgaan: door de kletsnatte winter ontstond veel wateroverlast in de duinen. De Kerkstraat in Bergen aan Zee moest droog worden gepompt, de bocht in de Zeeweg werd tot twee keer toe afgezet en de campings bij Bakkum stonden half onder water. Hoe gaat het op dit moment met de duinen? Ecoloog Dick Groenendijk laat het zien.

    “Het water staat gemiddeld 40 tot 60 centimeter hoger dan tijdens eerdere winters” vertelt Groenendijk aan NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal. Bij een fietspad in Castricum vertelt hij dat het nog een stuk erger was. Het pad ligt nog steeds grotendeels onder water, maar in ieder geval is weer duidelijk waar het ligt. “Er stonden bordjes met vlaggetjes. Hiervoor was het één waterpartij, dus dan wist de fietser dat-ie tussen de vlaggetjes door moest.” Wie op wintersport gaat, denkt wellicht aan de houten stokken langs de wegen, voor wanneer het heeft gesneeuwd.

    Maar hoe zit het met de natuur zelf? “Er zijn nu allerlei natte duinpartijen waar kieviten broeden, dodaarzen, meerkoeten, dat zijn watervogels. En er zitten heel veel padden, denk aan de rugstreeppad en ook de bruine kikker, dat zijn allemaal dieren die floreren bij de hoge waterstanden. Maar denk aan insecten die daar hun overwinteringsplekje zoeken, ja die zijn overvallen door dat hoge water deze winter, ja en die leggen het loodje.” (tekst gaat verder onder de foto)

    Kikkers en padden profiteren van de natte duinen (Beeld: NH Media)

    Toch maakt Groenendijk zich in geen zorgen over de planten en dieren. Maar de mens moet daar wel een beetje aan meehelpen door de natuur met rust te laten. “Eenden met kuikens, meerkoeten met jonkies, kievieten die baltsend vlak langs het pad zichtbaar zijn. Én ik denk dat heel veel wandelaars op de plekken waar kleine poeltjes achterblijven straks overal kikkervisjes zien. En dan worden dat straks allemaal kleine padjes en kikkertjes die gaan uitwaaieren.”

    Op pwn.nl/water-in-de-duinen staat actuele informatie over de begaanbaarheid van wegen en paden.

  • Miljoenen subsidie voor woningbouw in Stationskwartier en Oostrand

    Miljoenen subsidie voor woningbouw in Stationskwartier en Oostrand

    Dijk en Waard breidt flink uit. Onder andere bij het station in Heerhugowaard worden woningen gebouwd, en er liggen plannen voor de Oostrand van Noord en Zuid-Scharwoude. Woonwethouder Nils Langedijk laat verheugd weten dat het Rijk de bouw van betaalbare woningen in deze gebieden steunt met een subsidie van 5,4 miljoen euro.

    “Dit is geweldig, want zo kunnen we tegemoet komen aan de grote behoefte aan betaalbare woningen in onze mooie gemeente”, aldus wethouder Langedijk. “We gaan met deze subsidie nieuwe woningen te realiseren en zo onze inwoners helpen bij het vinden van een betaalbare en comfortabele plek om te wonen, in een woonomgeving met een hoge kwaliteit.” (tekst gaat verder onder afbeelding)

    Het ontwikkelingsgebied ‘Oostrand’ (beelden: Bing / gemeente Dijk en Waard)

    Het Rijk verleent 3,6 miljoen euro voor de ontwikkeling van bijna 600 woningen in de Oostrand en 1,8 miljoen voor 690 woningen in het Stationskwartier. Het geld komt uit de pot van de Woningbouwimpuls, die in 2020 in het leven werd geroepen door het kabinet om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren waar hoge woningnood heerst.

    Gemeente Dijk en Waard kreeg eerder al geld uit de Woningbouwimpuls voor de ontwikkeling van de Westpoort (Vaanpark) en De Scheg. Dat zijn de terreinen aan de zuidwestkant van Heerhugowaard, aan weerszijden van het spoor. (beeld: pro6 vastgoed)

  • Grote drugsvangst op bedrijventerrein Beverkoog, drie verdachten opgepakt

    Grote drugsvangst op bedrijventerrein Beverkoog, drie verdachten opgepakt

    Gedegen recherchewerk in binnen- én buitenland heeft geleid tot een grote drugsvangst in Alkmaar. De politie meldt nu dat er dinsdag een succesvolle inval was bij een pand aan de Hazenkoog. De vangst bestond uit meer dan 100 kilo aan henneptoppen en hash en verder werd beslag gelegd op meerdere dure auto’s en ruim 150.000 euro in cash en edelmetalen. De politie hield drie verdachten aan, waarvan er één vrijdag is voorgeleid.

    Aan de inval ging een tip van de Franse politie vooraf. Het pand aan de Hazenkoog werd daarvoor al wel enige tijd in de gaten gehouden door de politie, over verdenking van drugscriminaliteit. Dinsdag gingen de seinen op groen en sloegen het landelijke Drugsteam en de Alkmaarse politie toe. Binnen werd duidelijk dat de locatie werd gebruikt voor de verpakking en distributie van cannabis- en marihuanaproducten.

    Het pand is inmiddels door burgemeester Anja Schouten gesloten.