Auteur: Robin Korving

  • NS-station Santpoort Noord op de schop: week lang geen treinverkeer

    NS-station Santpoort Noord op de schop: week lang geen treinverkeer

    Van zaterdag 13 april tot en met vrijdag 19 april rijden er geen treinen tussen Haarlem en Uitgeest. ProRail gaat bij NS-station Santpoort Noord een ongebruikt spoor en de bijbehorende wissels verwijderen. Op de plaats van de verwijderde rails wordt een nieuw perron gebouwd. Dit perron wordt langer, zodat er langere treinen kunnen stoppen.

    Op het traject worden bussen ingezet. Reizigers tussen Alkmaar en Haarlem kunnen het beste omrijden via Sloterdijk. Reizigers moeten rekening houden met extra reistijd. NS adviseert om voor vertrek de reisplanner te raadplegen.

    Ooit had Santpoort Noord vijf sporen. Toen de lijn naar IJmuiden werd opgeheven, zo’n 40 jaar geleden, zijn de twee buitenste sporen verwijderd. Het middelste spoor bleef voor het gemak liggen. “Hierdoor bleef een vreemde constructie over, die uniek is in Nederland. Het westelijke perron is heel lang, maar pas halverwege komt het spoor erlangs te liggen. Langs de andere helft van het perron lag ooit het spoor uit IJmuiden”, aldus Klaas Hofstra, specialist logistieke ontwikkeling bij ProRail.

    “We halen spoor 3 weg”, licht ProRail-bouwmanager Rogé Verboom toe. “De spoorwegovergang Kennemergaardeweg wordt daardoor smaller en makkelijker over te steken. Op de plek waar nu spoor 3 ligt komt een nieuw perron. We werken dag en nacht door. Dat gaat voor de omgeving best even doorbijten zijn, want dit werk gaat niet geruisloos. Voordeel is dat treinen na de werkzaamheden soepeler door het station kunnen rijden omdat ook alle wissels verdwijnen. Tot slot verkorten we de wachttijd bij de spoorwegovergang Middenduinerweg.” (tekst loopt door onder de foto)

    Foto uit juli 1957, genomen vanaf station Santpoort Noord richting het noorden. Linksaf het tracé richting IJmuiden en rechtsaf richting Beverwijk. (foto: NS)

    Na 40 jaar verdwijnen dus de laatste tekenen van de oude spoorlijn naar IJmuiden. Klaas: “Het volledig vernieuwen van de overbodige sporen zou serieus geld kosten. Daarom hebben we besloten om ze weg te halen. Bijkomend voordeel: het perron langs spoor 2 is nu het kortste op de route Haarlem-Alkmaar. We kunnen het perron nu op verzoek van NS verlengen. Daardoor kunnen er op het traject langere treinen rijden als dat nodig is.”

  • Medewerker van bakkerij in Geesterduin snijdt eigen vingertoppen af

    Medewerker van bakkerij in Geesterduin snijdt eigen vingertoppen af

    Opschudding op een verder normale maandagochtend bij een bakkerij in winkelcentrum Geesterduin in Castricum. Rond 08:30 uur raakte een medewerker daar ernstig gewond bij een bedrijfsongeval. De politie meldt dat een onfortuinlijke werknemer met een snijmachine een aantal vingertoppen had afgesneden.

    Ingeschakeld ambulancepersoneel heeft zich over de medewerker ontfermd en daarna met spoed naar het ziekenhuis gebracht. Het is niet bekend of de afgesneden vingers van het slachtoffer nog te redden zijn.

    De hulp van de brandweer werd alvast ingeschakeld, maar die bleek even later niet nodig te zijn.

  • Gestolen bakfiets terug bij gezin dankzij alerte melder

    Gestolen bakfiets terug bij gezin dankzij alerte melder

    Een gestolen bakfiets is herenigd met het gezin dat hem kwijt was, dankzij een oplettende melder. Handhavers van gemeente Dijk en Waard kregen bericht over een mogelijk gestolen bakfiets en gingen op onderzoek uit. De bakfiets bleek na controle inderdaad te zijn gestolen.

    De handhavers hebben via de politie eveneens kunnen achterhalen wie de eigenaar dan wél was. Zondagmiddag is het gezin weer met de bakfiets herenigd. (foto: Handhaving Dijk en Waard)

  • Kentekencamera moet functie spitspaal Herenweg in Sint Pancras overnemen

    Kentekencamera moet functie spitspaal Herenweg in Sint Pancras overnemen

    De meningen zijn verdeeld. De discussies worden gevoerd. Zelfs tot op bestuurlijk niveau. De spitspaal in de Herenweg in Alkmaar houdt de gemoederen bezig. Althans de door de bewoners van de wijk De Nollen zo gewenste ontheffing. Zij willen in de spits ook langs de paal kunnen. Het college van Alkmaar snapt dat en stelt een proef voor. Het college van Dijk en Waard snapt het juist niet en is boos. Of beter: was boos.

    Inmiddels trekken de beide gemeenten samen op is in een voorstel van Alkmaars wethouder Christiaan Peetoom te lezen. De buurgemeenten gaan de verkeerssituatie op de Herenweg / Bovenweg monitoren en eventueel maatregelen nemen. (tekst loopt door onder de foto)

    De spitspaal in de Herenweg is door de jaren heen wel vaker kapot gereden. Op 6 juni 2022 was het goed raak. De auto was er ook niet best aan toe. (foto: Streekstad Centraal)

    Want de (voor de zoveelste keer) kapotgereden paal wordt, als het aan Peetoom ligt,  niet gerepareerd maar vervangen. Vervangen door een camera die kentekens leest. Voor Alkmaar is het een beproefd systeem dat ook rond de binnenstad wordt toegepast. Om te voorkomen dat onwetende automobilisten per ongeluk doorrijden en een boete krijgen, komen er extra waarschuwingsborden.

    Direct omwonenden en in eerste instantie ook de gemeente Dijk en Waard vrezen extra verkeersdrukte en gevaarlijke situaties. Wanneer auto’s of bussen elkaar willen passeren op de smalle weg, hebben ze daar de fietsstroken bij nodig. Als er een spitspaal omhoog staat, moet het verkeer ook op de fietsstrook op elkaar wachten. Onwenselijk, en daarom het voorstel voor de camera’s.

    Van boven is de beperkte capaciteit van de weg goed zichtbaar (foto: Streekstad Centraal)

    Maar zo ver is het nog lang niet. “We gaan eerst een nulmeting uitvoeren naar verwachting in september 2024”, laat Peetoom weten. “Daarna kan de proef voor de duur van een jaar van start gaan. We zullen dan op drie momenten een maand lang tellingen uitvoeren. De proef is geslaagd als het aantal bewegingen van motorvoertuigen per etmaal onder 5.000 blijft.” Ook zal de gemeente een enquête houden onder bewoners van De Nollen en de Herenweg om de ervaringen te peilen. Ook moet de gemeenteraad zich nog uitspreken over het voorstel.

  • Politie pakt bedrijfsbus af van foute klusjesmannen

    Politie pakt bedrijfsbus af van foute klusjesmannen

    Een man belt aan en vertelt dat hij en zijn collega’s een deel van de oprit schoon hebben gespoten. De schoonmakers vragen een belachelijk hoog bedrag voor de hele klus en voeren de druk op als je weigert. Het gebeurde de laatste tijd in Castricum en omgeving. Eén van deze mensen belde de politie, die de oplichters wist te achterhalen. Hun bus bleek onverzekerd en niet geregistreerd te staan, en is daarom in beslag genomen.

    Het is een redelijk bekende manier om bij onschuldige mensen geld af te troggelen. Zogenaamde ‘travellers’ die met een klus in de tuin of aan het huis beginnen – soms zomaar zonder de bewoner te hebben gesproken – en dan een torenhoog bedrag vragen. Vaak voor werk dat slecht is gedaan of helemaal niet. De stemming wordt grimmig als je niks (meer) met hen te maken wilt hebben, waardoor sommigen toch maar betalen.

    De politie van Castricum kreeg melding van een inwoner, waar de schoonmakers alvast begonnen waren met de oprit. Voor 1.100 euro zouden ze de klus afmaken. De bewoner wilde dat niet en kreeg te horen: “Tja, als het half af is ziet het er ook niet uit. Maar ik kan u korting geven, deze keer kost het 700 euro!” De bewoner hield voet bij stuk en belde de politie.

    De politie achterhaalde de vier mannen. Aanhouding is in dit soort situaties juridisch lastig, maar er was een andere oplossing: omdat hun bestelbus onverzekerd en niet geregistreerd was, kon deze in beslag genomen worden.

    “Voor de duidelijkheid: als u geen koopovereenkomst hebt afgesloten bent u niemand iets verschuldigd!”, aldus de politie. “Als u onder druk wordt gezet om toch te betalen en u vertrouwt het niet, belt u dan de politie!”

  • Voormalige gevangenis Schutterswei nu gemeentelijk monument

    Voormalige gevangenis Schutterswei nu gemeentelijk monument

    Het gebouw van Hotel Fallon in Alkmaar is een gemeentelijk monument geworden. De eigenaar van de voormalige gevangenis Schutterswei vroeg de gemeente om de beschermde status. Erfgoedwethouder Anjo van de Ven verleende deze status graag en is afgelopen week langs gegaan om het bijbehorende schildje te overhandigen.

    In 1884 verrees bij de Alkmaarderhout een gevangenis naar een ontwerp van J.F. Metzelaar. Metzelaar was ingenieur-architect voor de afdeling Gevangenissen en Rechtsgebouwen van het Ministerie van Justitie. Hij tekende meerdere gevangenissen in Nederland. De bajes in Alkmaar werd ontworpen met lange cellenblokken voor de gescheiden opsluiting van 27 personen 1886 werd het gebouw in gebruik genomen. (tekst gaat verder onder de foto)

    Het gevangenisgebouw aan de Alkmaarderhout, toen deze inmiddels de Schutterswei heette. (foto: J. Elsinga)

    In de volksmond heette het gebouw ‘De Krocht’, genoemd naar het stuk bos waarop het was gebouwd. Het gebied was het oefenterrein van de schutterij, vandaar de naam ‘Schutterswei’ die de inmiddels flink uitgebreide gevangenis in 1985 kreeg. Het gebouw werd meerdere keren vergroot. Zo kwamen in 1891 de twee blokken met dienstwoningen langs de Prins Bernhardlaan te staan. Hier wonen nog altijd voormalige werknemers van de gevangenis.

    GTP Vastgoed heeft het gevangeniscomplex gekocht en omgebouwd tot een viersterrenhotel, dat in 2020 opende onder de naam ‘Fallon Hotel’. Een knipoog naar het Engelse woord ‘felon’, oftewel misdadiger. Directeur Jerry Breg deed onlangs een aanvraag voor bescherming als gemeentelijk monument. Wethouder Erfgoed, Anjo van de Ven ondersteunt zijn initiatief: “Als een eigenaar een deel van ons cultureel erfgoed wil behouden dan werken we daar graag aan mee. Door de bescherming als monument blijft dit stukje van de Alkmaarse geschiedenis bewaard voor iedereen.”

  • Tieners met mes beroven jongen op parkeerterrein bij Eroslaan

    Tieners met mes beroven jongen op parkeerterrein bij Eroslaan

    Een jongen is slachtoffer geworden van een gewapende straatroof op het parkeerterrein aan de Eroslaan in Heerhugowaard. Woensdag rond 20:45 uur werd hij benaderd door twee tieners. Ze gaven de jongen een duw en hij moest onder bedreiging met een mes zijn geld en mobieltje afstaan. Daarna gingen de straatrovers er met de buit via de Mercuriuslaan vandoor.

    De politie zoekt getuigen en eventuele beelden van de brutale straatroof. De daders zijn jongens van tussen de 15 en 18 jaar oud, maar verder kon het slachtoffer geen goed signalement geven. Wie meer denkt te weten wordt verzocht de politie te bellen via 0900-8844. Meld Misdaad Anoniem via 0800-7000. Het zaaknummer is 2024070796. (foto: Google)

  • Verdacht pakketje van Bergense NS-medewerker was nepbom: “Een doos met draden”

    Verdacht pakketje van Bergense NS-medewerker was nepbom: “Een doos met draden”

    Twee weken geleden liet een man een verdacht pakket achter bij de Spoorweg Ontspannings Vereniging Alkmaar (SOVA) aan de Van der Kaaijstraat. Er werd groot alarm geslagen, vermoedelijk ging het om een bom. De straat werd afgezet en de EOD kwam erbij om het pakket veilig te stellen. Al snel werd een NS-medewerker uit Bergen opgepakt. Nu is bekendgemaakt wat er die dag speelde, en dat de verdachte langer vast blijft zitten.

    Op 20 maart werd rond 12:30 uur een verdacht pakket achtergelaten bij SOVA, een vereniging van NS-medewerkers. Aanwezigen sloegen alarm, waarna hulpdiensten massaal uitrukten, waaronder de Explosieven OpruimingsDienst. De man is even later aangehouden. Met een robot is het pakket gecontroleerd en veiliggesteld. Later meldde de politie dat de verdachte een 58-jarige NS-medewerker uit Bergen is en dat hij bij zijn aanhouding ‘onbegrepen gedrag’ vertoonde.

    Inmiddels is weer meer duidelijk geworden. NH Media, mediapartner van Streekstad Centraal, kreeg van het Openbaar Ministerie te horen wat er die bewuste dag zich bij de SOVA afspeelde. “De man had in het pand een emotionele speech gehouden. Hij liet daarna een doos achter waar draden uitstaken en adviseerde de aanwezigen de politie te bellen. De combinatie van zijn verwarde gedrag en de uiterlijke verschijningsvorm van het pakket, maakten dat de dreiging zeer serieus was.” (tekst loopt door onder de foto)

    Na melding van het voorval zette de politie de straat af.  (foto: Streekstad Centraal)

    Maar blijkbaar wilde de NS-medewerker zijn collega’s niet werkelijk iets aandoen. “Het ging uiteindelijk om een nep-explosief.” Desalniettemin is zijn voorarrest deze week met 30 dagen verlengd, in verband met bedreiging en het plaatsen van een valse bom.

  • Motorrijder gewond bij botsing met tegenligger op kruising N242

    Motorrijder gewond bij botsing met tegenligger op kruising N242

    Een motorrijder is gewond geraakt bij botsing met een tegenligger op de N242 in Heerhugowaard. De man sloeg donderdag in de namiddag vanuit noordelijke richting linksaf naar de Zuidtangent, en botste toen op een auto die vanaf de andere kant overstak. Hij is nagekeken door ambulancepersoneel en daarna meegenomen naar het ziekenhuis.

    Waarschijnlijk is een van de twee bestuurders door rood gereden, maar het is nog niet duidelijk wie dat dan was. Het letsel van de motorrijder leek mee te vallen; volgens getuigen was hij alert en kon hij zelf op de brancard komen.

    De kruising was tijdelijk afgezet voor de hulpverlening en sporenonderzoek. Dit zorgde voor veel verkeershinder.

  • Vanaf eind juli nachtbussen tussen Station Alkmaar en Den Oever in de weekenden

    Vanaf eind juli nachtbussen tussen Station Alkmaar en Den Oever in de weekenden

    Stappers en horecapersoneel krijgen eind juli extra mogelijkheden om ‘s nachts met de bus naar huis te gaan. Op zaterdag 27 juli start een nachtelijke versie van buslijn 350 tussen Station Alkmaar en Den Oever. De N50 rijdt drie keer per nacht, zowel op zaterdag als zondag. Er wordt rekening gehouden met de laatste Intercity uit Amsterdam.

    Het plan voor een nachtbus is opgenomen in het provinciale coalitieakkoord 2023-2027 ‘Verbindend vooruit!’. Het huidige college van Gedeputeerde Staten wil uitgaanslocaties in het buitengebied beter bereikbaar maken, met name voor jongeren.

    De N50 volgt dus de route van de 350. Die is bij reizigers bekend en de provincie verwacht dat deze ook ‘s nachts de meeste animo oplevert. Vanaf Station Alkmaar stopt de nachtbus op de Kanaalkade en daarna in Heerhugowaard bij de haltes Broekerweg, Sluis, Smuigelweg en Verlaat, om vervolgens via het transferium in Nieuwe Niedorp verder te gaan naar het busstation in Den Oever.

    Initieel wordt een half jaar proef gereden. Bij voldoende gebruik wordt de N50 een vast onderdeel van de dienstregeling.