Auteur: Robin Korving

  • Inloopbijeenkomst over vier nieuwbouwprojecten op Bedrijventerrein Oudorp

    Inloopbijeenkomst over vier nieuwbouwprojecten op Bedrijventerrein Oudorp

    Gemeente Alkmaar organiseert woensdag 10 januari samen met betrokken ontwikkelaars een inloopbijeenkomst over vier nieuwbouwprojecten op het bedrijventerrein van Oudorp. In de Stadsfabriek geven vertegenwoordigers uitleg over de ontwerpbestemmingsplannen ‘Poort van Oudorp’, ‘LeKo-terrein’ en ‘De Staalmeester’. Ook wordt het stedenbouwkundig plan ‘DOK6’ gepresenteerd.

    Bedrijventerrein Oudorp verandert de komende jaren van een werkgebied naar een nieuwe stadswijk met wonen, werken en verblijven. Voor het terrein langs het Noordhollandsch Kanaal zijn plannen ontwikkeld die vallen onder het programma Oudorp van het Alkmaars Kanaal. In december zijn drie ontwerp bestemmingsplannen vrijgegeven voor inspraak door het college van B&W. Ook is vorige maand een aanvraag voor een omgevingsvergunning ingediend voor het plan DOK6.

    ‘De Staalmeester’ bestaat uit ongeveer 300 woningen en 2.300m2 aan werkruimten. Het project is een initiatief van Vaste Steen Projectontwikkeling en Ter Steege Gebiedsontwikkeling. De Staalmeester wordt gerealiseerd op het terrein van Derco aan de noordzijde van de Schermerweg. Meer hierover op destaalmeester-alkmaar.nl.

    ‘LeKo-terrein’ is het plan voor de locatie LeKo tussen de Schermerweg, Edisonweg en Oudorperdijkje. Hier komen ongeveer 210 woningen en 4.800m2 werkruimtes op initiatief van BPD en T&G Ontwikkeling. Meer op leko-oudorp.nl.

    ‘Poort van Oudorp’ is een initiatief van Kennemerhaeve en Brolan Vastgoed. Zij realiseren op het oude Campina-terrein een complex met maximaal 170 woningen en ongeveer 2.000 m2 aan bedrijfsruimten. Kijk voor een impressie op tangramarchitekten.nl.

    De ontwerpbestemmingsplannen zijn sinds 21 december ter inzage vrijgegeven op alkmaar.nl/inzage. Zienswijzen kunnen worden ingediend tot 31 januari. Na deze periode volgt reactie en worden zienswijzen indien gewenst en mogelijk in het plan verwerkt. Daarna wordt het plan ter vaststelling voorgelegd aan de raad. Na vaststelling volgt publicatie en kan er beroep worden ingesteld. Hierover volgt te zijner tijd meer informatie.

    ‘DOK6’ is een initiatief van Pro6 vastgoed voor de locatie van Bak Reizen. Het project bestaat uit ongeveer 230 woningen en 4.000 m2 werkruimte. Voor DOK6 wordt een uitgebreide voorbereidingsprocedure doorlopen in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). De gemeente is nu bezig met de vergunningsaanvraag.

    De inloopbijeenkomst in de Stadsfabriek aan de Marconistraat 5 duurt van 18:00 tot 21:00 uur en vanzelfsprekend kunnen vragen over de projecten worden gesteld. Ook online kan er worden gereageerd. Meer info op alkmaar.nl/alkmaarskanaal/.

  • Stadsboerderij De Hout krijgt nieuwe volière en nieuwe vogels

    Stadsboerderij De Hout krijgt nieuwe volière en nieuwe vogels

    Vanaf maandag wordt er gewerkt aan een nieuwe volière voor Stadsboerderij de Hout in Alkmaar. Dat laat Stadswerk072 weten. Het huidige vogelverblijf is ongeveer 25 jaar geleden voor het laatst grondig opgeknapt en is aan vervanging toe. De werkzaamheden duren tot eind februari. De nieuwe volière zal er bovendien vogels bij krijgen.

    De nieuwe volière komt op dezelfde plek als het bestaande vogelverblijf en zal dezelfde vorm krijgen, maar dan wel met een modernere uitstraling. Ook zullen maatregelen worden genomen om ervoor te zorgen dat er geen ratten in kunnen komen.

    Ter voorbereiding wordt de volière afgezet met hekken en worden de bewoners ondergebracht in het hoofdgebouw. Daarna volgt verwijdering en voorbereiding van de grond op de nieuwbouw. Voor de bouw van het nieuwe onderkomen hoeven geen bomen te worden gekapt. De werkzaamheden zijn op tijd klaar voor het broedseizoen.

    De vogels verhuizen na afloop terug naar hun plek en gaan gezelschap krijgen van nieuwe bewoners. Welke volgens dat zijn is nog niet bepaald. In lijn met het net ingevoerde keurmerk ‘Diervriendelijke Kinderboerderijen’ zal de Stadsboerderij vogels uit een opvang een nieuw onderkomen bieden.

  • Stompetoren verzet zich tegen verwijdering bruggetje: “De verbinding van ons buurtschap”
    Featured Video Play Icon

    Stompetoren verzet zich tegen verwijdering bruggetje: “De verbinding van ons buurtschap”

    Tumult in Stompetoren: een bruggetje over de Noordervaart dreigt te verdwijnen, en dat valt slecht in het dorp. Inwoner Maurice Peeters is een handtekeningenactie gestart om de plannen van de gemeente te stoppen. “Dit bruggetje is de verbinding van ons buurtschap en is dus van groot belang.” Volgens de gemeente zijn de plannen nog niet definitief, maar volgens Peeters is het ‘vijf voor twaalf’.

    Kort voor de kerst viel een brief op de mat bij omwonenden van de ‘witte brug’. Volgens Maurice Peeters was de boodschap klip-en-klaar, vertelt hij aan mediapartner NH Nieuws: de brug heeft, na de herinrichting van de N243 en het verplaatsen van de bushalte, geen functie meer en bovendien is de oversteekplaats bij de brug niet veilig. De brug moet dan ook weg.

    Ophef in Stompetoren. “Dit bruggetje wordt gebruikt om een ommetje te lopen langs de vaart. Daarnaast is het ook belangrijk als verbinding: om bij elkaar langs te gaan of iets te brengen. Het is dus onderdeel van een sociaal iets”, stelt Peeters. En er is volgens hem in al die 70 à 80 jaar dat de brug er is nooit een ongeluk gebeurd. Hij begon een petitie voor behoud van het witte bruggetje en kreeg brede steun van zijn dorpsgenoten en de dorpsraad. Ook de lokale politiek sprong in de bres.

    “Onze fractie is voor behoud van de brug over de Noordervaart”, laat OPA-raadslid Ruud van Lier weten. Zelf woont hij ook in de Schermer. De VVD en Seniorenpartij Alkmaar denken er net zo over. Met elkaar hebben de drie fracties al een aardig aantal zetels.

    Volgens de gemeente zijn de plannen om de witte brug over de Noordervaart te verwijderen ook nog helemaal niet zeker, al;dus een woordvoerder: “Er zijn wat zorgen over de verkeersveiligheid. En daarom zijn er redenen om de brug weg te halen als verkeersverbinding. Maar daar is nog geen besluit over genomen. Eerst gaan we samen met de provincie in gesprek met de bewoners en dan nemen we een besluit over de toekomst.”

    Dinsdag 9 januari zitten de dorpsbewoners, provincie en gemeente met elkaar om de tafel.

  • Vermiste en verwarde man dankzij Alkmaarse toezichthouders weer terecht

    Vermiste en verwarde man dankzij Alkmaarse toezichthouders weer terecht

    Dankzij de medewerkers van cameratoezicht en handhavers van gemeente Alkmaar is een vermiste man weer terecht. De man werd in verwarde toestand op de Paardenmarkt aangetroffen en is overgedragen aan de politie.

    Medewerkers van cameratoezicht zagen een man die op de Paardenmarkt aan het drinken was. Op het plein geldt een alcoholverbod. Omdat de man bovendien verward leek maakten ze zich zorgen en seinden hun collega’s van handhaving in. Ook de handhavers vonden dat de man verward over kwam. Ze controleerden zijn gegevens bij de politie en toen bleek dat de man als vermist was opgegeven.

    De politie is naar de Paardenmarkt gekomen en heeft de man meegenomen.

  • Waterschap waarschuwt voor gevaarlijk ijs: “Onze gemalen draaien volop”

    Waterschap waarschuwt voor gevaarlijk ijs: “Onze gemalen draaien volop”

    Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier waarschuwt voor mogelijk gevaarlijk ijs de komende dagen. Volgens de voorspellingen gaat het van zondag tot en met donderdag ‘s nachts vriezen en blijft de temperatuur overdag rond het nulpunt. Aardige kans dat er op het natuurijs kan worden geschaatst, maar het waterschap gaat toch door met bemalen. “IJspret is een gevaarlijke combinatie met de huidige hoogwatermaatregelen”,

    Normaal houdt het waterschap bij lage temperaturen rekening met de kans op schaatsijs, maar het landschap is kletsnat door alle regenval. “Onze gemalen draaien volop om al het overtollige water weg te pompen. Dat heeft onze prioriteit, om wateroverlast te voorkomen. Mocht er ijsgroei zijn, is schaatsen op wateren waar wordt bemalen dan ook gevaarlijk. Het water onder het ijs heeft namelijk een sterke stroming. Door dalende waterstanden kan er bovendien lucht tussen de ijslaag en het water komen, wat ook tot gevaarlijke situaties kan leiden.”

  • Boetes voor dumpen van vuilniszakken bij afvalcontainers aan Laan van Brussel

    Boetes voor dumpen van vuilniszakken bij afvalcontainers aan Laan van Brussel

    Handhavers hebben ingegrepen toen ze een grote bende aantroffen bij afvalcontainers aan de Laan van Brussel in Alkmaar. Omwonenden hadden rond de 30 vuilniszakken en nog wat ander afval achtergelaten. De handhavers hebben het huisvuil doorzocht en meerdere overtreders weten te achterhalen. Deze mensen kunnen een bekeuring verwachten. HVC is ingeschakeld om het afval op te halen.

    Waarschijnlijk waren de afvalcontainers nog dicht vanwege Oud en Nieuw, of ze zaten vol. Vervelend als je met je huisvuil voor niks de straat op gaat, maar het is niet toegestaan om de boel dan maar naast de afvalcontainers te dumpen. De boete bedraagt 100 euro, en dat is nog exclusief 10 euro administratiekosten. (foto: Handhaving Alkmaar)

  • Kinderen verdienen bij met inleveren van kerstbomen: “Eerst snoep, dan sparen”
    Featured Video Play Icon

    Kinderen verdienen bij met inleveren van kerstbomen: “Eerst snoep, dan sparen”

    Tientallen kinderen in Castricum hebben hun spaarpotten weer aangevuld. Ze deden woensdag mee aan de kerstbomeninzamelingsactie van de gemeente en kregen per ingeleverde boom 50 cent. Kick, Ferre en drie van hun vrienden waren de grootverdieners van de middag: “We hebben 115 bomen ingeleverd.”

    “We hebben de afgelopen vier dagen deze bomen verzameld”, vertelt Kick over de voorbereidingen tegen mediapartner NH Nieuws. “Bij vrienden en familie konden we ze neerleggen en vandaag rijden we met de auto en aanhangwagen heen en weer om alle bomen hier in te leveren.” Met de 115 bomen zamelden ze dus 57,50 euro in. Ze gaan het geld netjes onder elkaar verdelen. Kick bewaart zijn aandeel geld, maar Ferre is wel van plan om een deel uit te geven. “Ik ga wel eerst snoep kopen, de rest ga ik sparen”, zegt hij met een glimlach.

    Jur is ook tevreden over zijn opbrengst. Hij kwam met zijn vader naar het inzamelingspunt en achter de auto hing een goed gevulde aanhanger. “Het zijn er meer dan tien”, zegt hij enthousiast. “We hebben ze allemaal op straat gevonden en ingeladen.” Jur weet waarvoor hij het geld gaat gebruiken. “Ik ben aan het sparen voor een trekker. Die kost een paar duizend euro dus ik ben nog wel even aan het sparen.” Wie het kleine niet eert…

    De jeugd in Dijk en Waard kan zich langzaam aan op gaan maken voor de kerstbomeninzamelingsactie die daar wordt gehouden op 13 januari. Ook hier is de beloning 0,50 euro per boom. De inleverpunten staan op dijkenwaard.nl voor Castricummers die te laat waren met hun bomen.

  • Slachtoffer aanrijding op N245 overleden, andere bestuurder aangehouden

    Slachtoffer aanrijding op N245 overleden, andere bestuurder aangehouden

    Het ernstig gewonde slachtoffer van een verkeersongeval op de N245 bij Oudkarspel is overleden. Dat meldt de politie. Het gaat om een 49-jarige vrouw uit gemeente Schagen. De bestuurder van de andere auto, een 19-jarige man uit Groningen, is aangehouden voor verder onderzoek.

    Woensdag rond 23:30 uur vond een harde aanrijding tussen twee auto’s plaats op de kruising van de N245 met de Westelijke Randweg / Warmenhuizerweg. Een van de auto’s werd in de flank gereden en knalde daarna met de achterzijde tegen een paal op een middenheuvel, om uiteindelijk tot stilstand tegen een verkeerslicht aan de kant van de weg. De bestuurster moest door de brandweer worden bevrijd en is daarna met spoed afgevoerd. De politie maakt niet duidelijk of zij ter plekke overleed, of later in het ziekenhuis.

    De andere auto belandde met een in elkaar gereden voorkant verderop in de berm. De bestuurder is aangehouden voor verder onderzoek door de politieafdeling Forensische Opsporing Verkeer. In tegenstelling tot eerdere berichtgeving, zijn zowel de bestuurder als zijn passagier door ambulancepersoneel naar het ziekenhuis gebracht.

    Beide auto’s zijn weggesleept en zullen worden onderzocht om te achterhalen wat er precies gebeurde. Ook de het verkeerslichtensystem van het kruispunt ondergaan inspectie.

  • Tentencomplex Egmond-Pier-Egmond dit jaar naast Sporthal de Watertoren; veld moet leeg

    Tentencomplex Egmond-Pier-Egmond dit jaar naast Sporthal de Watertoren; veld moet leeg

    Alle bootjes, aanhangers en trekkers naast Sporthal de Watertoren in Egmond aan Zee moeten zo snel mogelijk weg. De gemeente laat weten dat het veld dit jaar nodig is voor de organisatie van de GP Groot Egmond-Pier-Egmond op zaterdag 13 januari en de Egmond Halve Marathon op 14 januari.

    Het veld zal worden gebruikt voor het tentencomplex van de beide evenementen. Normaal wordt het voetbalveld gebruikt, maar dat is te drassig door alle regenval in de afgelopen periode.

    Intussen is de ‘late bird’ inschrijving geopend voor de GP Groot Egmond-Pier-Egmond. De 38 km lange strandrace van Le Champion is populairder dan ooit en heeft al 3.000 aanmeldingen. De late inschrijving is geopend tot en met donderdag 11 januari. Inschrijven gaat via gpgrootegmondpieregmond.nl.

    Ook nieuw is de ‘Egmond-Pier-Expo de Beter Worden’ podcast, die vrijdagavond 12 januari tussen 20:00 en 21:00 uur live wordt uitgezonden vanuit de sporthal. Stefan Bolt kijkt met deelnemers Laurens ten Dam, Jim van den Berg en Sebastian Langeveld vooruit op het wielerspektakel. Toegang tot de opnamen is gratis. (foto: gemeente Bergen)

  • Zwaargewonde uit auto bevrijd na harde aanrijding op N245 bij Oudkarspel

    Zwaargewonde uit auto bevrijd na harde aanrijding op N245 bij Oudkarspel

    Een automobilist is ernstig gewond geraakt bij een aanrijding op de N245 bij Oudkarspel. Het ongeluk gebeurde woensdag rond 23:30 uur op de kruising met de Westelijke Randweg. Het slachtoffer moest worden bevrijd door de brandweer en is daarna overgebracht naar het ziekenhuis. Er is nog een betrokkene meegenomen, maar zonder spoed.

    Vermoedelijk werd een van de twee bestuurders vol in de rechterflank gereden, om vervolgens hard tegen een lichtmast op een middenheuvel te knallen en eindigen tegen een verkeerslicht aan de kant van de weg. De auto raakte rechts zwaar beschadigd en de klap tegen de paal liet weinig over van de linker achterzijde. De andere auto belandde met een in elkaar gereden neus verderop in de berm.

    De inzittenden van de auto die in de berm belandde konden zelfstandig uitstappen en zijn door de ambulancedienst nagekeken. Het is niet duidelijk uit welke auto de tweede persoon kwam die mee is genomen naar het ziekenhuis.