Auteur: Robin Korving

  • Marianne van Gils ontvangt muzepenning van gemeente Bergen 

    Marianne van Gils ontvangt muzepenning van gemeente Bergen 

    Marianne van Gils heeft vrijdagmiddag de Muzepenning van gemeente Bergen gekregen in Museum Kranenburgh. Burgemeester Lars Voskuil had de eer de penning te overhandigen en hij had daarbij lovende woorden voor de kunsthistoricus: “Iemand die zich zo lang en met zoveel visie heeft ingezet voor de kunst en kunstenaars in Bergen en in het bijzonder Museum Kranenburgh verdient deze onderscheiding.”

    Marianne van Gils (Den Helder, 1959) was meer dan 10 jaar conservator moderne en hedendaagse kunst en hoofd collectie bij Museum Kranenburgh, tot najaar 2022. Vanaf 1993 was zij al werkzaam in Bergen, onder meer als directeur Kunstuitleen voor de Stichting Beeldende Kunst en als curator en directeur van het KunstenaarsCentrumBergen – tot haar start bij Museum Kranenburgh in 2013. Daarnaast droeg Van Gils bij aan tal van kunstpublicaties en vervulde zij meerdere adviesfuncties. Ze was vanaf 2003 onder meer bestuurslid en organisator van Kunst & Koningsduin, het tweejaarlijks kunstevenement in de duinen bij Bakkum en Egmond, en tussen 2006 en 2016 curator voor de Noord-Holland Biënnale (NHBNL), een tweejaarlijkse manifestatie voor de kunst- en gebiedsontwikkeling in de provincie.

    Marianne van Gils was vanaf het begin nauw betrokken bij de planvorming voor het huidige Kranenburgh en maakte zich hard voor een volwaardig en professioneel geleid museum. In 2013 was ze verantwoordelijk voor de grote openingstentoonstelling Wonder. Hierop volgden succesvolle exposities van haar hand als Lucebert – Thuis in Bergen, Vlaamse Expressionisten en Waar de zee licht is. In opdracht van de gemeente inventariseerde en beoordeelde Van Gils vakkundig de meer dan 1.600 kunstwerken uit de Beeldende Kunstenaarsregeling (BKR) die deel uitmaakten van de gemeentelijke collectie, een omvangrijk project dat zij in 2020 afrondde met de afstoting van een groot aantal werken. In 2021 voltooide zij Kranenburghs Collectieplan 2021-2025, dat richting geeft aan de manier waarop het museum zijn collectie vormt, onderhoudt en presenteert.

    De Muzepenning is een onderscheiding die in de jaren ’50 werd ingesteld om mensen die zich bijzonder hebben ingezet voor kunst en cultuur in de gemeente Bergen, te eren. De overhandiging aan Marianne van Gils is de bekroning van al het werk dat zij de afgelopen 30 jaar in haar artistieke en organisatorische rollen verzette. (foto: gemeente Bergen)

  • Nachtelijke brand bij woning aan Kerkbrink in Groet

    Nachtelijke brand bij woning aan Kerkbrink in Groet

    Een houtopslag en een schutting achter een huis aan de Kerkbrink in Groet hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag in brand gestaan. De brand werd rond 03:00 uur gemeld en de brandweer schaalde daarna op naar middelbrand. Het vuur was na aankomst van eenheden van Schoorl en Groet snel onder controle, maar ook het huis heeft enige brandschade opgelopen.

    De omvang van de schade is nog niet bekend. Ook de oorzaak is nog niets over duidelijk.

  • Politie waarschuwt Bergenaren voor inbrekers, Alkmaar en Heiloo worden juist ontzien

    Politie waarschuwt Bergenaren voor inbrekers, Alkmaar en Heiloo worden juist ontzien

    Politie Alkmaar-Duinstreek waarschuwt inwoners van Bergen voor inbrekers. In november is zes keer aangifte gedaan van een al dan niet succesvolle inbraak, tegenover twee een jaar terug. Deze maand was het ook al drie keer raak in het kunstenaarsdorp. De politie kreeg geen enkele aangifte vanuit de andere dorpen in de gemeente. Ook Alkmaar en Heiloo waren beter af.

    Gemeente Alkmaar heeft tot nu toe geen traditionele winterpiek van woninginbraken. In november werd acht keer aangifte gedaan van inbraak en drie keer van een inbraakpoging. Vorig jaar november waren dat er bij elkaar 25. Op één poging in De Rijp na, vonden alle incidenten plaats in de kaasstad. Over het hele jaar ligt het aantal ook lager. Tot en met november werden 86 aangiften van inbraak(pogingen) gedaan, tegenover 105 vorig jaar.

    Ook Heiloo was in november met drie inbraken beter af, vergeleken met vijf inbraken een jaar eerder. En ook hier werden over de eerste elf maanden van het jaar minder aangiften van inbraak (pogingen) gedaan: 27 tegenover 34 in 2022.

    Bergen gaat in het hele jaar al tegen de trend in. Tot en met november werden 48 aangiften van al dan niet succesvolle inbraakpogingen gedaan, tegenover 40 in dezelfde periode vorig jaar.

  • Biljarter Sam van Etten voor het eerst op eigen kracht naar World Cup hoofdtoernooi

    Biljarter Sam van Etten voor het eerst op eigen kracht naar World Cup hoofdtoernooi

    Sam van Etten heeft zich deze week op fraaie wijze gekwalificeerd voor het hoofdtoernooi van de World Cup biljarten in de Egyptische badplaats Sharm-el-Sheikh. De biljarter uit Schermerhorn won in de kwalificatiepoule overtuigend van zijn twee tegenstanders uit Duitsland en Jordanië. In het hoofdtoernooi kon het pas 27-jarige jonge talent echter nog geen potten breken.

    Sam van Etten zit in de lift. Voor het eerst bereikte hij het hoofdtoernooi van een Wereldcup op eigen kracht. Eerder dit jaar kwam hij er al een keer dichtbij de eindstrijd met beste top 32 spelers van het toernooi. De Schermerhorner nam al wel twee keer eerder deel aan de wereldcup in Veghel, maar dat was dankzij een wild card.

    In de vroege ochtend ging de partij tegen de Duitser Lukas Stamm lang gelijk op. “Ik begon slecht, maar omdat Stamm ook weinig punten scoorde kwam ik goed weg”, blikt Van Etten terug. Daarna kwam hij op stoom, scoorde tien en voor de pauze nam hij de leiding met 20-19. “In het middenstuk ging het gelukkig een stuk beter.” Daarna maakte hij korte metten met zijn leeftijdsgenoot. De eindstand was 40-31.

    De partij tussen Stamm en de andere poulegenoot Abu Tayeh was van een matig niveau. Het kostte 69 beurten voordat één van de twee de 40 punten bereikte. Hun slechte gemiddelden waren gunstig voor Sam van Etten. Hij mocht in zijn eigen partij tegen de Jordaniër licht verliezen, zolang zijn gemiddelde maar hoger bleef. Maar de jongeman uit Schermerhorn speelde deze keer nog beter. In de eerste helft kreeg Tayeh een pak slaag van 20-2. Maar bij 38-8 stokte zijn ritme. Hij had maar liefst tien beurten nodig voor de laatste twee punten. “Jammer van die laatste puntjes, maar ik was heel tevreden over de eerste 20 beurten.”

    In het hoofdtoernooi kwam Van Etten donderdag uit tegen de Belg Peter Ceulemans, wereldkampioen Phuong Vingh Bao en (veelvoudig) oud-wereldkampioen Eddy Merckx. Hij weerde zich kranig, maar was evengoed nog even een maatje te klein en Bao en Merkx gingen door.

    De eerste confrontatie, afgelopen februari in Las Vegas, won Bao nog afgetekend. In Egypte was dat wel even anders. Helaas kwam de Nederlander eerst op ruime achterstand. Daarna kwam hij sterk terug en kwam met 32-30 zelfs even op voorsprong. Maar de Vietnamees trok uiteindelijk na een bloedstollende finale aan het langste einde met 36-40. Tegen Ceulemans, nummer 23 van de wereldranglijst, ging het heel lang gelijk op. Bij een tussenstand van 37-37 was het echter gedaan met Van Etten, toen hij een losbander op millimeters miste.

    De derde pot tegen Merckx was voor spek en bonen, maar de Schermerhorner deed evengoed zijn best. Het mocht niet baten. Na een ruststand van 17-20 schakelde de andere Belg op en rondde af met 25-40 in 25 beurten. (foto: Tom Smilde)

  • Tientallen fietsers zonder verlichting bekeurd op Vondelstraat

    Tientallen fietsers zonder verlichting bekeurd op Vondelstraat

    De politie van Alkmaar heeft vrijdagochtend een verlichtingscontrole gehouden op de Vondelstraat. De controle vond plaats tussen 07:00 en 09:00 uur en er werden 41 fietsers en scooterrijders bekeurd.

    De politie had deze winter al meermalen gewaarschuwd regelmatig op verlichting te zullen controleren. Op 5 december hield de politie van Alkmaar ook een controle. Toen deelden agenten 32 boetes uit.

    De boete voor ondeugdelijke verlichting is voor fietsers 60 euro en voor scooterrijders 70 euro (100 euro buiten de bebouwde kom), plus 9 euro administratiekosten. Jeugd onder 16 jaar krijgt 50 procent korting.

     

  • Feestelijke onthulling T&O-terrein in Bergen: “Heerlijk wonen én elkaar ontmoeten”

    Feestelijke onthulling T&O-terrein in Bergen: “Heerlijk wonen én elkaar ontmoeten”

    Applaus en blije gezichten van nieuwe bewoners, omwonenden, samenwerkingspartners en andere belangstellenden bij de officiële onthulling van het T&O-terrein in Bergen. Wethouder Yvonne Roos-Bakker, directeur-bestuurder van Kennemer Wonen Krista Walter en directeur Stichting Welzijn Bergen Andrea Landman onthulden het plaquette ‘T&O’ bij het buurthuis en Bouwbedrijf Nijs schonk nog een prachtig beeld. “Heerlijk wonen én elkaar ontmoeten.”

    Het Tuin- en Oostdorp terrein in Bergen is een prachtig hofje rijker, met 20 nieuwe sociale huurwoningen en een buurthuis. Het hofje bestaat uit twaalf driekamer eengezinswoningen, vier nul-treden-woningen met wonen op de begane grond en vier tweekamer appartementen. De woningen waren via de SVNK.nl aangeboden en zijn inmiddels allemaal toegewezen.

    Bij het ontstaan van de plannen op het T&O-terrein, werd al vroeg ingezet op een buurthuis vanwege de maatschappelijke functie. De eerste activiteiten zijn er al georganiseerd. Andrea Landman van Stichting Welzijn Bergen: “Een buurtcentrum in deze wijk is juist zo belangrijk omdat er heel veel senioren wonen en ook veel mensen die vaak alleen zijn. En de kracht is wel gebleken dat het zo belangrijk is omdat juist de buurt het mogelijk maakt om dit buurthuis te bemannen. Elke dag open, door de buurt, met de buurt en voor de buurt.”

    Eén van de bewoonsters laten weten heel blij te zijn met haar nieuwe stek, al behoeft die misschien nog wel wat aankleding en moet er buiten nog veel groen bij komen. “Ik zit hier helemaal goed op mijn plek. Ik heb mijn mijn ruimte, en het is helemaal heerlijk, dus ik hoop hier héél lang te wonen.” De voormalige Schoorlaar wilde graag weer op de begane grond wonen, liefst dichtbij haar volkstuintje aan de Kogendijk, en ook het sociale aspect van het hofje trok haar.

  • Transplantatie van helmgras naar kwetsbare duinen: “We trotseren weer en wind”

    Transplantatie van helmgras naar kwetsbare duinen: “We trotseren weer en wind”

    De Frisia Groep is namens het hoogheemraadschap weer druk bezig met het transplanteren van helmgras in de duinen. Deze winter worden van Egmond aan Zee tot aan Den Helder rond 45.000 stekjes geplant op zandduinen die worden aangetast door de wind.

    “In de wintermaanden trotseren we weer en wind voor de transplantatie van helmgras. Het is een specialistisch werkje dat we sinds vele jaren uitvoeren in heel Nederland”, aldus Frisia Groep. “Met de stijgende zeespiegel blijft het aan belang toenemen. Wat het planten van helmgras bijzonder maakt, is dat het handmatig wordt gedaan. Wij hebben bovendien een extra specialisatie opgebouwd in de afgelopen decennia: in plaats van de helmplanten te laten aanvoeren, stekken we ze zelf. We steken ze diep uit op een plek waar ze welig tieren. Vervolgens planten we ze aan op nieuw aangelegde of verzwakte plekken.”

    Een van de medewerkers, Appie, doet het werk al meer dan 20 jaar. Hij loopt door de duinen met een door het bedrijf ontworpen schoen. Op de neus zit een grote aluminium punt. “Zo kan hij snel gaten maken die Marco en Wilco vervolgens vullen met gestekt helmgras. Het werkt snel en effectief.”

    De werkzaamheden in de duinen duren tot in maart. (foto: Frisia Groep)

  • Grote drugsvangst in pand aan Einsteinstraat in Heerhugowaard

    Grote drugsvangst in pand aan Einsteinstraat in Heerhugowaard

    Opnieuw is een drugsgerelateerde vangst gedaan in een bedrijfspand aan de Einsteinstraat in Heerhugowaard. Na de ontdekking van een drugslab even verderop, is donderdag bij controle van een bedrijfspand rond 250 kilo ketamine gevonden, met een geschatte straatwaarde van ruim 2 miljoen euro. Ook zijn henneptoppen aangetroffen. Er is één aanhouding verricht.

    Dankzij onderzoek van Politie Noord-Nederland was een week geleden een drugslab ontdekt aan de Einsteinstraat. In een pand werden grondstoffen en materialen gevonden voor de vervaardiging van synthetische drugs. Na verder onderzoek was even verderop dus weer prijs tijdens een controle van de politie, gemeente en de omgevingsdienst. De politie onderzoekt of er een verband is tussen de drugs en het drugslab even verderop.

    “Het mag duidelijk zijn dat we ondermijning en criminele activiteiten serieus aanpakken”, aldus een tevreden burgemeester Maarten Poorter. “Ook deze bedrijfsbezoeken doen we op basis van signalen. Met heel veel ondernemers hebben we goed contact en staan achter deze aanpak. Uiteindelijk is het in een ieders belang om ondermijning in de kiem te smoren.”

  • Bergen heeft binnenkort een BIZ: “Blij dat we ook in Bergen kunnen starten”

    Bergen heeft binnenkort een BIZ: “Blij dat we ook in Bergen kunnen starten”

    Het centrum van Bergen krijgt op 1 januari een Bedrijven Investeringszone. Tijdens een stemming koos 71 procent van de deelnemende ondernemers voor de oprichting van een BIZ. De opkomst was met 61 procent voldoende representatief. Na de oprichting van BIZzen in Egmond en Schoorl wordt de BIZ Bergen Centrum de derde en ook grootste binnen de gemeente.

    “Na de positieve resultaten in Egmond en Schoorl om als ondernemers beter samen te werken, ben ik blij dat we ook in Bergen kunnen starten”, aldus initiatiefnemer en BIZ-voorzitter Steef van Leeuwen. “We worden hiermee de grootste BIZ in de gemeente en kunnen via gezamenlijke marketing, evenementen en activiteiten Bergen nog aantrekkelijker maken voor onze inwoners en bezoekers.”

    Economiewethouder Marco Wiesehahn-Vrijman is erg blij met het draagvlak: “Ik wil de BIZ-stichting en het bestuur van harte feliciteren met dit positieve resultaat. Het is supermooi dat deze BIZ kan optreden namens de ondernemers in Bergen Centrum en als gesprekspartner kan dienen voor de gemeente. Samen hebben we het doel Bergen aantrekkelijk te maken en houden voor onze bewoners en bezoekers. Nu kunnen we aan de slag.”

    Doel van een BIZ is samen werken aan een aantrekkelijk, hoogwaardig en toekomstbestendig centrumgebied in Bergen. De initiatiefnemers hebben hiervoor een activiteitenplan opgesteld. Tijdens bijeenkomsten en vele persoonlijke gesprekken is hiervoor input opgehaald bij de ondernemers uit het centrum. De activiteiten dragen bij aan het behouden en versterken van het karakter en de aantrekkingskracht van Bergen. (foto: Bing)

  • Kennemer Wonen gaat 1.100 sociale huurwoningen in BUCH-gemeenten bouwen

    Kennemer Wonen gaat 1.100 sociale huurwoningen in BUCH-gemeenten bouwen

    Kennemer Wonen gaat in Bergen, Uitgeest, Heiloo en Castricum rond 1.100 duurzame, sociale huurwoningen realiseren. Dat staat in de prestatieafspraken die voor de komende vier jaar gemaakt zijn door de wooncorporatie, de BUCH-gemeenten en de Centrale Huurderskoepel. Ook wordt meer ingezet op verduurzaming van woningen en problemen als schulden en eenzaamheid.

    Zoals in veel gemeenten in Nederland is er ook in Heiloo een groot tekort aan sociale huurwoningen. De gemeenten, Kennemer Wonen en de Centrale Huurderskoepel versterken hun samenwerking om problemen op de huurwoningmarkt sneller aan te kunnen pakken. De partners hebben donderdag nieuwe prestatieafspraken ondertekend voor 2024 tot en met 2027. Het is voor het eerst dat er voor meerdere jaren afspraken zijn gemaakt.

    “Zo hebben de gemeenten en Kennemer Wonen de gezamenlijke ambitie vastgelegd om tot en met 2030 zo’n 1.100 nieuwe sociale huurwoningen te realiseren voor huishoudens met een lager inkomen”, aldus Kennemer Wonen. Hiervan moeten er ongeveer 600 woningen in de komende vier jaar worden gebouwd. In Heiloo en Bergen gaat het om respectievelijk rond 390 en 500 woningen, waarvan 130 en 285 in de eerste vier jaar.

    Waar mogelijk worden processen en procedures hiervoor versneld. Iedere vier maanden overleggen Kennemer Wonen en gemeente Heiloo om eventuele knelpunten bij de voortgang van projecten aan te pakken. De wooncorporatie gaat ook waar mogelijk investeren in nieuwbouw van geclusterde woonvormen en woningen geschikt voor zorg. De gemeenten faciliteren waar het kan door het aanbieden van bouwlocaties.

    “De afspraken reiken verder dan alleen het uitbreiden van de huurwoningvoorraad. De sociale aspecten spelen net zo’n belangrijke rol”, vervolgt Kennemer Wonen. “Denk aan het vroegtijdig signaleren van financiële problemen bij huurders om huisuitzetting zoveel mogelijk te voorkomen, het aanpakken van eenzaamheid en het zorgen dat ouderen langer zelfstandig thuis kunnen blijven wonen. Met het sluiten van de verzorgingshuizen is er een nieuwe situatie ontstaan. Er is steeds meer behoefte aan woningen waar ouderen met behulp van zorg kunnen wonen.”

    Op het gebied van duurzaamheid zijn eveneens afspraken vastgelegd.  Kennemer Wonen zal in de BUCH-gemeenten tot en met 2027 ruim 1.100 woningen voor op een gasloze toekomst. “En uiterlijk in 2028 zijn alle woningen met een slecht energielabel (E, F of G) verduurzaamd. Om te zorgen dat huurders optimaal profiteren van de verduurzaming van hun woning, worden isolatiemaatregelen zonder huurverhoging voor de huurder uitgevoerd. Huurdersorganisaties informeren huurders over de verduurzamingsmaatregelen en wat deze betekenen voor woonlasten en wooncomfort.” (foto: Kennemer Wonen)