Gemeente Dijk en Waard en Woonstichting Langedijk gaan zich samen sterk maken voor de bouw van circa 100 sociale huurwoningen aan de Gildestraat, tegenover het Oogcentrum Noordholland. Wethouders Nils Langedijk en directeur Tim van Ruiten hebben hiervoor een samenwerkingsovereenkomst getekend.
Het terrein aan de Gildestraat behoort tot de zogeheten urgentielocaties waar versneld kan worden gebouwd. Dit is in november 2021 vastgelegd in de Intentieovereenkomst Urgentielocaties Sociale Woningbouw. De woningbouw in de Gildestraat is ook opgenomen in het door de gemeente vastgestelde masterplan Stationsgebied Dijk en Waard.
Het college van B&W gaf al eerder groen licht voor de voorbereiding van de herontwikkeling van de Gildestraat. Dit project staat vooral in het teken van woningbouw, maar maakt ook de weg vrij voor uitbreiding van het Oogcentrum Noordholland en een vernieuwde openbare ruimte.
Het project Gildestraat sluit aan op de ambitie van de gemeente om de komende jaren samen met woningcorporaties en projectontwikkelaars veel nieuwe woningen te bouwen. Zo ontstaat midden in de nieuwe gemeente stapsgewijs een vernieuwd Stationskwartier Dijk en Waard met wonen, werken, (onderwijs)voorzieningen en een betere samenhangende openbare ruimte.
Op de N242 in Heerhugowaard vond woensdagmiddag een zwaar verkeersongeval plaats met drie auto’s en een aanhanger. Een automobilist met technische problemen aan de besturing reed tegen twee tegenliggers en een aanhanger. De ravage was enorm, maar wonderwel raakte niemand gewond.
De bestuurder van een Daihatsu terreinwagen reed over de Westerweg richting het noorden toen hij steeds meer moeite kreeg met sturen. Na de bocht bij de spoorbrug ging het mis. De man dreigde op de verkeerde weghelft te komen en stuurde flink tegen. Zijn auto kwam op twee wielen alsnog op de verkeerde weghelft, terwijl er net een tegenligger passeerde. Bij elkaar werden twee auto’s en een aanhanger geraakt. De aanhanger werd met trekhaak en al losgerukt. Zwaar beschadigd eindigde Daihatsu op de kant op de verkeerde weghelft. De weg lag bezaaid met glas en brokstukken.
De weg werd tijdelijk afgesloten voor de hulpverlening, de opruimwerkzaamheden en het weghalen van de auto’s en de aanhanger.
Gemeente Bergen waarschuwt dat overtreding van de toeristische verhuurregels forse boetes kunnen opleveren. Sinds 1 oktober 2021 worden deze regels gehandhaafd door de gemeente Bergen en zijn er het afgelopen jaar al meerdere boetes uitgedeeld.
Eigenaren van woningen in gemeente Bergen mogen deze voor maximaal 63 nachten per jaar toeristisch verhuren. Verder is onder andere een registratienummer nodig. Gelet op de woningnood en de leefbaarheid van buurten, wil de gemeente met de verhuurregels forceren dat woningen meer voor bewoning worden gebruikt. Overmatige verhuur wordt beboet, maar ook het niet naleven van regels rond registratie en tijdige melding kan prijzig worden. Op niet vooraf melden staat een boete van 2.000 euro. Dat geldt ook voor het niet vermelden van een registratienummer bij een advertentie.
Meer informatie staat op bergen-nh.nl. Wie bij wil blijven kan zich aanmelden voor de nieuwsbrief via bergen-nh.nl/tv.
Connexxion ‘tankt’ nu zonne-energie bij sportcomplex De Meent in Alkmaar. Het is TNO, Transdev en Connexxion gelukt om dit technisch en qua planning voor elkaar te krijgen. “Een mijlpaal!”, aldus gemeente Alkmaar.
Connexxion rijdt al een tijd met elektrische bussen en wil daarvoor zo duurzaam mogelijk opgewekte elektriciteit gebruiken. De zonne-energie van De Meent voldoet aan die wens. Om deze elektriciteit te gebruiken lijkt vrij simpel, maar dat was het niet. Het is uiteindelijk gelukt om overdag, tussen de lijnritten door, momenten te vinden om de bussen bij te laden. De opgewekte energie van de zon kan dan direct worden gebruikt.
Sportcomplex De Meent is flink verduurzaamd, vooral dankzij een bijdrage vanuit het Europese project POCITYF. Op de daken en op overkappingen van parkeerplaatsen liggen bij elkaar 2.650 zonnepanelen. De Meent wil de duurzaam opgewekte energie delen. In Connexxion is een partner gevonden om het waar te maken. (foto: JJFoto)
FOUTE FOTO Opnieuw zijn fietspaaltjes gestolen in Heiloo. Deze keer verdwenen twee rood-witte paaltjes van de kruising van de Nicolaas Blokkerlaan en de Krommelaan. Een paar jaar geleden werden zes paaltjes weggehaald van sluiproutes. Kort na oud en nieuw werden de paaltjes bij een boom gezet, met een tekst over goede voornemens. De gemeente heeft aangifte gedaan van de recente diefstal en hoopt de twee paaltjes ook weer terug te krijgen.
De gemeente heeft aangifte van diefstal gedaan.
Er worden fietspad-paaltjes gestolen in Heiloo en dat is niet voor het eerst. De gemeente doet aangifte
In de nieuwe wijk Zuiderloo in Heiloo zijn onlangs twee fietspaaltjes gestolen, en da’s niet voor het eerst. De gemeente Heiloo heeft aangifte gedaan van diefstal.
Dat meldt de gemeente in een nieuwsbrief voor de wijk. De rood-witte paaltjes stonden op de kruising van de Nicolaas Blokkerlaan en de Krommelaan en waren bedoeld om te voorkomen dat autoverkeer gebruikt maakt van fietsverbindingen in de wijk.
De gemeente verzoekt de dader om de paaltjes, desnoods anoniem, terug te leggen bij de plek waar ze vandaan komen.
Heiloo heeft een geschiedenis met dit soort paaltjes. Een paar jaar geleden werden regelmatig paaltjes die bedoeld waren om sluipverkeer te voorkomen of om vrachtverkeer te weren weggehaald. Dat was ook aan de zuidkant van het dorp, aan de Zevenhuizerlaan en de Hoogeweg. Op de laatste straat stonden de paaltjes zo dicht bij elkaar, dat ook automobilisten in personenauto’s er niet meer door durfden.
Vlak na nieuwjaar werden toen zes paaltjes, vastgebonden aan een boom op de hoek van beide wegen, teruggegeven aan de gemeente. Ze waren voorzien van een nieuwjaarswens.
De politie van Alkmaar-Duinstreek krijgt laatste tijd krijgen steeds vaker meldingen over jongeren met voorwerpen die op vuurwapens lijken. De politie waarschuwt dat telkens het zekere voor het onzekere wordt genomen en er wordt ervan uit gegaan dat het wapen echt is. “Dan loop je het risico dat wij ingrijpen en onze wapens trekken.”
“Als mensen ons bellen en aangeven dat zij iemand zien lopen met iets dat op een vuurwapen lijkt of zelfs bedreigd zijn door iemand met een (nep)vuurwapen, dan gaan wij hier met spoed op af”, laat de politie weten. “Wij zullen áltijd het zeker voor het onzekere nemen en het kan dus zo zijn dat wij jou in eerste instantie behandelen alsof je een vuurwapengevaarlijke verdachte bent. In dat geval zullen wij je met getrokken pistool dwingen het wapen weg te leggen en je handen omhoog te houden. Als je dat niet doet, of als je er grappig over doet, loop je het risico dat we schieten. Met alle gevolgen van dien. Pas daarná gaan we kijken of jouw wapen echt is, of een speelgoedwapen.”
Dit lijkt voor sommige mensen misschien overdreven, maar de politie krijgt bijna dagelijks meldingen en vaak is ook voor een kenner niet zomaar te zien of er een echt of nepvuurwapen in het spel is.
De politie verwijst voor meer info naar politie.nl. (foto: Twitter @pol_de_mare)
LSVV in Zuid-Scharwoude heeft de voetbalvelden weer afgesloten vanwege vernielingen. Zo is er afgelopen week een prullenbak in brand gestoken en is daardoor het kunstgrasveld is beschadigd. Het bestuur van de voetbalvereniging voelde zich genoodzaakt om het terrein weer af te sluiten.
LSVV was zo vriendelijk om het terrein tijdens de zomerstop open te houden voor iedereen die wilde trainen of een wedstrijdje wilde spelen. Niet iedereen ging daar respectvol daar dus mee om. De resterende tijd van de zomerstop blijven de hekken dicht. De politie is ingelicht.
De verkeerslichten aan de Dr. Wiardi Beckmanlaan bij het Jacob Scholplantsoen in Egmond aan Zee zijn permanent uitgeschakeld. De installatie bij de oversteekplaats is niet meer veilig. Er wordt gezocht naar alternatieve maatregelen om het oversteken veiliger te maken.
De gemeente constateerde dat de betreffende verkeerslichten steeds vaker storingen vertoonden. De installatie is geïnspecteerd en er is bepaald de installatie een risico voor de verkeersveiligheid vormt. “Om gevaarlijke situaties te voorkomen, is besloten de verkeerslichten definitief buiten bedrijf te stellen en af te dekken. Dat komt vanwege de verouderde staat van de installatie.”
De hulpdiensten, de nabijgelegen basisschool en het kindcentrum zijn inmiddels door de gemeente geïnformeerd.
Gemeente Dijk en Waard is bijna klaar met het opruimen van de groene chaos die zomerstorm Poly drie weken geleden veroorzaakte. De meldingen met prioriteit zijn afgehandeld, er is geen gevaar meer voor vallende takken en omvallende bomen. Wel liggen op veel plekken overblijfselen. Die worden de komende weken opgehaald.
“We pakken langzamerhand de reguliere werkzaamheden weer op. Vanwege de vakantieperiode zijn we met minder mensen aan het werk”, laat gemeente Dijk en Waard weten. “Meldingen die nu nog openstaan, worden in de komende weken door ons opgepakt. Het is niet nodig om opnieuw een melding te doen, we hebben alle vragen in beeld. We kunnen ons voorstellen dat er nog zorgen zijn om losse takken. De afgelopen week waaide het ook hard en daarmee zijn weer wat losse takken naar beneden gekomen. Maar als er nu nog losse takken hangen, dan hangen ze goed.”
“Veel parkeerplaatsen liggen nog vol met losse takken”, vervolgt de gemeente. “Hier komen we langs met een versnipperaar. Dit geldt ook voor veel grasvelden en parkjes. Soms laten we takken bewust liggen, om in een park natuurlijke beschutting te geven aan kleine dieren en insecten.
Over sommige meldingen die openstaan, hebben we intern overleg. Soms ligt een boom op particuliere grond of is er een monumentale boom beschadigd. Vaak bellen we even met de melder. In de meeste gevallen geldt: ligt de boom of liggen de takken in je eigen tuin? Dan kun je deze zelf opruimen. Bladafval en takken mogen in de gft-afvalbak of kun je wegbrengen naar het afvalscheidingsstation.”
Gemeente Dijk en Waard is iedereen die meldingen deed en meehielp met opruimen dankbaar. “Samen maken we de omgeving weer netjes en schoon!”
Hij is nog niet thuis geweest. Zondag reed Jonas Vingegaard zegevierend de Champs-Élysées in Parijs over en de dag erna zette hij Boxmeer op zijn kop en won daar de Profronde. Dinsdagochtend bezocht de tweevoudig Tourwinnaar een feestje bij kledingleverancier AGU in Alkmaar. De elite onder sporters moeten vooral na grote toernooien plichtmatig langs gelegenheden en wordt dan nog wel eens geleefd, maar Vingegaard leek het oprecht naar zijn zin te hebben.
Het feest voor Jonas Vingegaard, zijn gevolg, en de medewerkers en hun aanhang was mooi aangekleed maar ook strak geprogrammeerd, want daarna moest de winnaar van het Geel weer door. Met onder andere een goudgele loper en gele rookfakkels – die wellicht wat meer effect hadden dan bedoeld – werd Vingegaard als een grote held binnengehaald. Wat schuchter lachend werd hij binnen op een podium nog eens met luid applaus ontvangen. (tekst loopt door onder foto)
AGU-medewerkers heffen het glas voor Jonas Vingegaard (foto: Alkmaar Centraal / Youri Hoeben)
De nu toch wat nerveuze AGU-sponsormanager Pascal Vergeer nam het woord. “Heel leuk dat je hier bent, en we zijn erg trots dat je hier vandaag bent. En namens AGU een warm welkom met je familie.” Vader en moeder Vingegaard ouders waren aanwezig. Vrouw en dochter zouden ook komen, maar dochterlief sliep nog toen de profrenner op pad moest. “Dit jaar liet je opnieuw een droom waarheid worden door weer de Tour de France te winnen. Het was heel speciaal om je te zien op de tijdrit. Het was ongelofelijk. We dachten dat het een dag zou worden met misschien wat seconden, maar je maakte een verschil van minuten. We waren met zijn allen aan het schreeuwen toen Wout (van Aert, red.) de leiding nam en dachten ‘hij zal winnen en dan hopelijk heeft Jonas dezelfde tijd’, maar je overklaste iedereen.” De directeur had ook lovende woorden voor het hele Team Jumbo-Visma en zei dat de prestaties de AGU-familie stimuleren om door te ontwikkelen.
Je zou verwachten dat Vingegaard redelijk gaar is, maar dat viel erg mee. “Ik voel me goed, een beetje moe na het criterium gisteren. Het was een beetje laat, maar ja, alles goed. Ik ben blij om hier te zijn en het is een plezier om iedereen van AGU te zien en om te zien hoe het hier is.” Humoristisch werd de Tourwinnaar bekritiseerd dat hij maar weinig in AGU-kleding te zien was. “Ik had graag in AGU-shirts gereden, zeker in de tijdrit want dan zou ik nóg sneller zijn geweest.” Gejoel van alle medewerkers. “Maar ja, als je de leider bent dan moet je nou eenmaal het gele shirt dragen, helaas.” (tekst loopt door onder foto)
Burgemeester Schouten poseert graag met Vingegaard om haar sportieve familie in te kunnen wrijven dat zij de Tourwinnaar mocht ontmoeten (foto: Alkmaar Centraal / Youri Hoeben)
“Als ik dit jaar niet had gewonnen, dan zou ik nog steeds blij geweest zijn met vorig jaar. Om het nog een keer te doen is maar moeilijk te bevatten.” Volgend jaar gaat Vingegaard het weer proberen, maar voor dit jaar staat nog de Vuelta op het programma. Hij bekende dat hij ooit heel nerveus was voor belangrijke wedstrijden en dat het hem in de weg zat. Hij besloot zichzelf af te leiden tot het zo ver was, en dat hielp. Gaandeweg ging hij beter presteren en dat zorgde telkens weer voor meer zelfvertrouwen. Vertrouwen in jezelf hebben is dan ook wat hij zijn jonge zelf op het hart zou drukken. Voor de jeugd in de zaal had hij dezelfde aanmoediging. Na de vragen en antwoorden kreeg Vingegaard wat AGU-cadeaus, en gaf hij op zijn beurt een Gele Trui. (tekst loopt door onder foto)
De jeugd mocht ook een aantal vragen aan Jonas Vingegaard stellen (foto: Alkmaar Centraal / Youri Hoeben)
Burgemeester Anja Schouten was ook van de partij. Ze vertelde met enig genoegen dat zij en haar familie fanatiek sport volgen en dat ze stikjaloers waren. Ook zij kwam met cadeaus: een hele AlkmaarsGoud kaas op een kaasplank en een Waagtoren-beeldje. Nadat het hele evenement voorbij was, liet ze trots zien dat ze een getekende Gele Trui had gekregen. Na een aantal vragen en antwoorden met de aanwezige jeugd en een fotosessie moest Jonas Vingegaard snel door naar een volgend evenement.