Auteur: Robin Korving

  • Kleurige vlakken en lijnen kriskras over de vloer; ASM-gymzaal geopend bij De Kring in Alkmaar

    Kleurige vlakken en lijnen kriskras over de vloer; ASM-gymzaal geopend bij De Kring in Alkmaar

    Geen traditionele gymzaal met groene of houten vloer, maar een kleurige zaal naar het ‘Athletic Skills Model’. In basisschool De Kring aan de Koornlaan in Alkmaar werd donderdagochtend zo’n bijzondere ASM-gymzaal officieel geopend. De eer was aan wethouder Christiaan Peetoom om het rode lint door te knippen. Dat deed hij in aanwezigheid van onder andere schooldirecteur Michael Vader, gymdocente Ruby de Bont, een docent van het Horizon College Sport & Bewegen, Tweede Kamerlid Rudmer Heerema en natuurlijk een aantal kinderen.

    Peetoom zat vroeger zelf op het Sint Adelbertus en gymde daar op een houten vloer met traditionele belijning. Weinig mis mee, maar deze ASM-gymzaal vindt hij toch wel een stuk interessanter. “Super mooi dat jullie dit hebben, ik denk een trotse directeur op deze school”, zegt hij, terwijl hij zich even richt tot directeur Michael Vader. “Dat hebben jullie supermooi gedaan. Daarvoor complimenten.” Tegen de kinderen zegt hij: “En ja, voor jullie belangrijk dat het gewoon supermooi is.”

    Het initiatief komt van directeur Michael Vader en gymdocente Ruby de Bont van Alkmaar Sport. Die trok hij vijf jaar geleden aan om het bewegingsonderwijs een flinke impuls te geven. En nu is er dus de ASM-zaal. Wat Vader ziet is dat kinderen die zich op één sport richten daarbuiten vaak veel minder kunnen. “Ik geloof echt dat het anders kan. Wij willen veelzijdigheid in de zaal hebben en de variëteit moet oneindig zijn. Maar we vinden het ook fijn om bijvoorbeeld in vakken te kunnen werken. En de kleurstellingen zie je terug in het monumentale pand. Al onze wensen zijn in deze vloer meegenomen.”

    Rene Wormhout van ASM ontwierp een kleurige vloer met lijnen kriskras door de zaal, cirkels, vierkanten, stippen en andere vakken. Op de muren zitten hier en daar ook vlakken en extra bevestigingspunten. Van de oude indeling zijn onder andere de basketbalringen, touwen aan het dak en een uitklapbaar klimrek overgebleven. Wormhout vertelt dat kinderen dankzij de vloer makkelijker bezig kunnen zijn zonder materialen en geprikkeld worden om zelf spelletjes te verzinnen. “En als je hier in die vaardigheden beter wordt, word je ook beter in de sport en blijf je ook langer bewegen.” Vader gaf eerder al aan dat onderzoeken uitwijzen dat een breed fundament uiteindelijk meer oplevert, ook in je favoriete sport.

    Na de opening laten de kinderen diverse sport- en spelvormen zien.  Een meisje probeert met wat hulp op haar handen over stippen te lopen. Wethouder Peetoom en zijn VVD-collega Rudmer Heerema uit de Tweede Kamer lieten zich overhalen tot het meedoen aan een soort Twister.

    Heerema was present omdat hij begaan is met sport en in het bijzonder sport en bewegen op scholen. En hij komt uit Alkmaar. Hij was het die een amendement indiende waarmee wordt verzekerd dat kinderen op basisscholen minimaal twee uur per week gymles krijgen. De leerlingen van De Kring krijgen overigens wekelijks vier uur en ze worden gestimuleerd om ook na de lessen lekker actief te zijn. Bovendien kreeg De Kring rijkssubsidie voor de ASM-zaal.

    Mitchell van Doorn van het Horizon College was ook nieuwsgierig. “We hebben op het Horizon het keuze-onderdeel ASM’en, dus vanuit dat oogpunt leek het me wel interessant om hier even te kijken. En nou zie ik dat ze hier een hele leuke plek hebben, misschien kan ik hier volgend jaar wel stagiairs plaatsen, gericht voor het ASM een stageplek zoeken. Als iemand zo’n stage wil lopen en die kan je echt gericht in zo’n zaal kwijt, dat is natuurlijk fantastisch.”

    Maar het is natuurlijk vooral belangrijk dat de kinderen lekker sporten en bewegen. Ze verzorgen de demonstraties van wat je kunt met de zo’n bijzondere gymzaal met met veel plezier, dus dat zit bij De Kring duidelijk wel goed.

  • Kettingbotsing met vier bedrijfswagens op Westfrisiaweg in Heerhugowaard

    Kettingbotsing met vier bedrijfswagens op Westfrisiaweg in Heerhugowaard

    Donderdagochtend vond een kettingbotsing plaats op de Westfrisiaweg in Heerhugowaard. Het ongeluk gebeurde vlak voor een tunneltje en er waren twee bedrijfsauto’s en twee bestelbusjes bij betrokken. Meerdere inzittenden zijn nagekeken door het ambulancepersoneel maar niemand hoefde ermee naar het ziekenhuis.

    Het is niet duidelijk hoe het ongeluk precies is ontstaan. Drie van de vier voertuigen moesten worden weggesleept door een berger. Door de aanrijding was de Wesfrisiaweg vanuit de richting van Obdam naar de N242 tijdelijk afgesloten voor het verkeer.

  • Inbreker steelt geldkistjes uit huis aan Bloemaertlaan: “Rechtstreeks naar de slaapkamer gegaan”

    Inbreker steelt geldkistjes uit huis aan Bloemaertlaan: “Rechtstreeks naar de slaapkamer gegaan”

    Vrijdag is ingebroken bij een huis aan de Bloemaertlaan in Hoefplan. De inbreker ging er vandoor met drie geldkistjes met papieren en spullen die op zich weinig waard zijn, maar van onschatbare waarde zijn voor de bewoners. Dochter Natasja Beek doet via sociale media een getuigenoproep. “Ik hoop dat ze de spullen ergens dumpen en dat ze gevonden worden. Het is voor hun namelijk niks waard.”

    Natasja’s ouders kwamen rond 21:30 uur thuis en schrokken zich wild. Ze belden direct 112. “Binnen 10 minuten stond de politie er. Die hebben gekeken of er iemand binnen was, maar ze waren gelukkig al weg”, vertelt ze aan Alkmaar Centraal. “Daarna ben ik samen met m’n moeder in huis rondgelopen, omdat ze niet meer naar binnen durfde. Toen ze gezien had dat er echt niemand binnen was durfde ze weer naar binnen.”

    “Door de buurman zijn wij erachter gekomen dat de poort al om 20:00 uur open stond. Dus tussen 17:00 en 20:00 uur is het gebeurd”, vervolgt Natasja. De tuinpoort lijkt te zijn ingetrapt, het houten frame is flink ontzet aan de kant van de deurklink. De tuindeur is vervolgens open gewrikt. Inmiddels heeft de recherche forensisch onderzoek gedaan. “De dader is naar binnen gekomen met een schroevendraaier en is rechtstreeks naar de slaapkamer gegaan. Heel gericht dus. Hij wist duidelijk wat hij deed. Een kunststof kozijn uit z’n voegen halen met een schroevendraaier, dat moet je geoefend hebben.”

    Je zou denken dat de inbreker(s) wist(en) van de kistjes, maar Natasja hoorde van de politie dat veel mensen die al wat op leeftijd zijn hun hun waardevolle spullen in de slaapkamer bewaren. Het zegt dus niet zoveel dat daar gericht gezocht is.

    De getuigenoproep via sociale media heeft nog weinig opgeleverd. “We hebben twee tips gehad, maar of wij daar wat mee kunnen…”, laat Natasja weten. “We kregen wel een bos bloemen van een buurvrouw verderop. Dat is wel superlief.”

    Wie meer denkt te weten kan Natasja via Facebook een persoonlijk berichtje sturen.

  • Alkmaar heeft al 37 ‘buurtadoptanten’: Rommelploeg Oudorperhout wint jaarvoorraad chocolade

    Alkmaar heeft al 37 ‘buurtadoptanten’: Rommelploeg Oudorperhout wint jaarvoorraad chocolade

    Stadswerk072 en Love Not Waste hebben dinsdag op feestelijke wijze de Alkmaarse campagne ‘Schone Buurt’ afgesloten. Een van de doelen was om zoveel mogelijk buurtadoptanten door heel de gemeente aan te trekken, oftewel mensen of groepjes die hun buurt minimaal vier keer per jaar netjes maken. Bij de afsluiting werd een jaarvoorraad Tony’s Chocolonely verloot en die ging naar de Bert Terpstra en zijn Rommelploeg Oudorperhout.

    Tijdens de campagne deelden Stadswerk en Love Not Waste via sociale media allerlei inspirerende verhalen van inwoners die met enige regelmaat een rondje door hun buurt maken om zwerfvuil op te ruimen. Tussendoor werd al eerder een jaarvoorraad chocolade verloot. Die prikkels hebben blijkbaar gewerkt, want gemeente Alkmaar is inmiddels 37 buurtadoptanten rijk, waaronder buurtbewoners maar ook wijkcentra, scholen en kinderopvangcentra. Het mooie van Rommelploeg Oudorperhout is dat ze niet alleen zwerfvuil opruimen, maar ook nog eens snoeiwerk in hun buurt verrichten.

    De gemeente kan nog wel wat meer buurtadoptanten gebruiken. Wie alleen of met een groepje zeker vier keer per jaar zwerfvuil op wil ruimen in een gebied van minimaal 2 km², is welkom om zich te melden. Dat kan via alkmaarcitycleanup.nl/adopteer. Stadswerk072 verzorgt de benodigde materialen. (foto: Love. Not Waste)

  • Piepjong damesteam van Holland Schermen tweede op NK Schermen Equipes

    Piepjong damesteam van Holland Schermen tweede op NK Schermen Equipes

    Ava Emanuel, Lotte Dammroff en Talitha Sluman van Holland Schermen zijn afgelopen Pinksterweekend knap tweede geworden op het NK Schermen voor seniorenteams. Het piepjonge trio leek in Arnhem zelfs voor een stunt te gaan zorgen, maar de tegenstanders uit Amsterdam gingen uiteindelijk toch met de titel naar huis.

    Ava is 17 jaar en Lotte en Talitha zijn pas 15 jaar, maar ze doen uitstekend mee in de Nederlandse damestop. Op het NK Teams schermden ze zich naar de finale en troffen daar de geroutineerde equipe uit Amsterdam.  De meiden gingen voortvarend van start. De eerste partij werd gewonnen en ze kwamen in de tweede partij zelfs op een 18-10 voorsprong. De strijd werd fel en leverde de Amsterdammers zelfs een rode kaart op. Desalniettemin wisten ze het tij te keren en wonnen ze uiteindelijk met 39-45.

  • Aanleg paddentunnels in Herenweg met week vertraagd

    Aanleg paddentunnels in Herenweg met week vertraagd

    Het vervangen van de paddentunnels in de Herenweg tussen Bergen en Egmond aan den Zee duurt langer dan verwacht. De hele operatie van de Provincie had afgelopen vrijdag klaar moeten zijn, maar de werkzaamheden duren een week langer. Door regenval was het grondwaterpeil gestegen. Er is een extra waterpomp bijgehaald.

    De Herenweg is tot en met vrijdagochtend 2 juni tussen 21:00 en 06:00 uur afgesloten voor autoverkeer. De omleiding gaat via de Eeuwigelaan, Bergerweg, N9, Hoeverweg en de Heilooër Zeeweg, en vice versa. Het fietspad blijft open. (foto: gemeente Bergen)

  • Verbod op veroorzaken hinderlijke golfslag in Rijk der Duizend Eilanden

    Verbod op veroorzaken hinderlijke golfslag in Rijk der Duizend Eilanden

    Er komt een verbod op het veroorzaken van hinderlijke golfslag in het Rijk der Duizend Eilanden. Dat heeft het college van Dijk en Waard bepaald, naar aanleiding van klachten over schadelijke golfslag. De maatregel komt bovenop de snelheidslimiet van 6 km/u, om schade aan de oevers en aan andere bootjes tegen te gaan.

    Om het verbod aan te geven worden twaalf gebodsborden geplaatst, vooral aan de rand van het Rijk en aan belangrijke verbindingen. De vierkante gebodsborden hebben een rode streep over twee zwarte golvende lijnen. Eind van de maand zijn de borden geplaatst.

    De gemeente kondigde eerder al aan dat er gerichter wordt gehandhaafd door politie en toezichthouders. Dit nadat de registratieplicht voor bootjes in het Eilandenrijk werd losgelaten. Deze maatregel was volgens de gemeente niet goed te handhaven en had te weinig effect.

  • Paddenpad in Bergen heropend: breder en met schelpenvoetpad

    Paddenpad in Bergen heropend: breder en met schelpenvoetpad

    Het Paddenpad aan de rand van Bergen is weer geopend. De fietsverbinding tussen de Nesdijk en de Sluisweg is opnieuw geasfalteerd en meteen ook verbreed om meer ruimte te bieden. Om nog meer ruimte te creëren en het pad veiliger te maken, is er voor wandelaars een schelpenpad naast gelegd.

    Het Paddenpad door het Natura2000-gebied aan Bergen is een belangrijke fietsroute voor mensen die van en naar de kust fietsen. Het pad was in slechte staat en was te smal geworden voor de hoeveelheid fietsverkeer en het toenemende gebruik van e-bikes. Het pad is daarom met 40 cm verbreed. Met 3 meter breedte voldoet het pad aan de norm zoals vastgesteld in het Fietsbeleidsplan van de gemeente Bergen.

    De gemeente vond het wenselijk dat fietsers en wandelaars het pad niet meer samen delen en legde daarom naast het asfalt, aan de waterkant, een nieuw schelpenpad voor voetgangers. Hondeneigenaren heb al beklag gedaan. Ook zouden de schelpen vervuild zijn met onder andere glas. (foto: gemeente Bergen)

  • Gemeente Heiloo stevent af op structureel begrotingstekort

    Gemeente Heiloo stevent af op structureel begrotingstekort

    Gemeente Heiloo stevent af op een structureel begrotingstekort. Wethouder Rob Opdam gaf dit dinsdag aan tijdens de raadsvergadering over de aankomende kadernota. In 2026 zal de Rijksoverheid de bijdragen aan gemeenten uit het Gemeentefonds verlagen, en Heiloo zal er voor 2 miljoen euro op achteruit gaan. Het college maakt zich dan ook ernstig zorgen over het meerjarenperspectief.

    Van 2022 tot 2025 voert het Rijk verhogingen toe aan het accres – de bijdragen aan gemeenten – maar daarna wordt de kraan weer een stuk dichtgedraaid. Gemeenten gaan er met totaal 2,4 miljard euro op vooruit, maar in 2026 gaat er weer 1,4 miljard vanaf. Van het verschil blijft 840 miljoen euro over voor het Gemeentefonds. Kosten stijgen in de tussentijd echter flink.

    Bovendien genieten gemeenten van een bevroren opschalingskorting. Wordt het bedrag van 675 miljoen euro voor 2025 in 2026 weer ontdooit, dan daalt het peil van het Gemeentefonds met ruim 2 miljard euro.

    In 2027 wordt het accres alleen nog bijgesteld aan de hand van veranderingen in de loon- en prijsontwikkeling. Er zal geen rekening meer worden gehouden met de groei van het inwonertal. Eventuele verbonden kosten komen dan voor rekening van gemeenten zelf.

  • Hera-junioren op koers naar NK Teams, kogelstootster Schilder tweede bij Diamond League

    Hera-junioren op koers naar NK Teams, kogelstootster Schilder tweede bij Diamond League

    Jessica Schilder van AV Hera is zondagavond tweede geworden bij de Diamond League in Rabat, Marokko. De 24-jarige kogelstootster was nog niet in vorm en bleef steken op 18,85m. Haar Portugese rivaal Auriol Dongmo won met 19,28 meter. Die dag hadden de juniorenteams van de Waardse club al een flinke stap gezet richting het NK Teams voor junioren, en had Lennart Boogaard er een goede eerste dag van zijn tienkamp op zitten.

    Na een lastige eerste ronde met zelfs een onderdeel onbezet, kwam het Hera meidenteam U18/U20 in Hoorn terug met een tweede plaats nationaal ook al was nog niet iedereen weer fit. Het team sprong van de 26e naar de 12e plaats in het klassement. De Top 12 na drie ronden gaat naar het NK Teams in september. Uitschieter was benjamina Rosalie ten Bruggencate, eigenlijk nog U16. Ze won de 2000m steeple chase in 7:14,68 min. en voert met afstand de U18-ranglijst aan, en staat 15e allertijden nationaal. Anastasia Vinnitchenko won het hoogspringen met 1,65m.

    Deze keer moesten de jongens U18/U20 het zonder een paar belangrijke teamleden stellen. Evengoed zakten de boys slechts van de 7e naar de 9e plek, en belangrijker nog: ze bouwden een redelijk veilige marge op voor plaatsing voor het NK Teams. Tim Posthuma de Boer (16 jaar) won het polsstokhoogspringen met 3,90m en direct daarna het hoogspringen met 1,85m. Daarvoor liep hij al een dik record op de 110m horden met 15,57s, goed voor een derde plek. Thijs ten Bruggencate (16) won de 1.500m in 4:15,70 min. na de hele rit op kop te hebben gelopen. De pas 14-jarige Zeb Tesselaar vulde een groot gat op de 400m en liep een sterke tijd van 53,81s, goed voor een vierde plek.

    Lennart Boogaard deed niet mee, die draaide in Amstelveen een tienkamp om zich voor het NK Meerkamp U20 te plaatsen. Dat lukte met glans. Zijn beste prestaties boekte hij op de werponderdelen. Hij stootte de 6kg kogel naar 13,98m en slingerde de 1,75kg discus naar 43,00m voor twee persoonlijke records en zat dicht bij zijn speerrecord met 49,02m.

    Ook Jared Broers was ook niet bij de teamcompetitie, maar bij de semi-internationale T Meeting in Tilburg. Hij kreeg echter kuitkramp vlak voor zijn serie 110m horden U20. Zus Lana ging nu een veel beter. Zij liep een record van 14,29s in de series 100m horden U18 en 14,41s in de finale, en werd zo tweede achter de Belgische Camille Sonneville. Femke Jonker ging niet zo lekker en werd bij het dames hinkstapspringen vijfde met 11,60m. (foto: Sjoerd de Roos)