In het voormalige Chinese restaurant Azië, tegenover de voormalige V&D in de Alkmaarse binnenstad, is begin dinsdagmiddag brand uitgebroken. Omstanders hebben gezien dat twee jongens naar binnengingen. Even later roken ze een brandlucht geroken en zagen ze rook. Na melding hiervan zijn de brandweer, meerdere politiewagens en een ambulance erop uitgetrokken.
Extra hulpdiensten trokken uit omdat restaurant Azië ligt op een plek met veel potentie om schade te veroorzaken. De panden zitten dicht op elkaar, waardoor de brand snel werd opgeschaald naar grote brand.
Binnenin het pand is niemand meer gezien. Wel trof de brandweer een hoop bouwafval aan dat in brand stond. Er was rookontwikkeling, maar de brand was snel onder controle. De ambulance was preventief ingezet, maar dat bleek niet nodig: niemand is gewond geraakt.
Het optreden van de hulpdiensten in de Laat trok veel bekijks. (foto: Streekstad Centraal)
Vier heterdaadjes in een jaar tijd. Verkeersdeelnemers die dát op hun kerfstok hebben, kunnen rekenen op bijzondere aandacht van de politie. Met deze actie wil Politie Noord-Holland Noord bij overtreders uit de regio net dat beetje extra bewustzijn kweken. “Dat ze onder de indruk zijn dat we ze ook thuis benaderen.”
Het gaat om een actie van de afdeling Noord-Holland Noord, waaronder ook de Streekstad-regio valt, maar de bedoelde overtreders zullen in heel Nederland extra in de gaten gehouden worden, legt politiewoordvoerder Kim Bosscher uit aan NH, mediapartner van Streekstad Centraal. “We hebben puur geselecteerd op het aantal overtredingen”, vertelt ze. Dat leverde een gezelschap van 800 ‘veelplegers’ op.
Vier keer of vaker in een jaar tijd tegen de lamp lopen, het is al een prestatie op zich. Het gaat volgens de politie niet eens om de aard van de overtredingen, maar puur om het gegeven dat het er zo veel zijn. Met de auto of op de fiets, alles telt mee.
De geselecteerde veelplegers krijgen thuis een brief op de mat met daarin de mededeling dat ze zich met hun overtredingen extra in de kijker hebben gespeeld. Een jaar lang gaat de politie meer aandacht aan ze besteden. “En als ze weer een overtreding begaan, krijgen ze geen waarschuwing”, benadrukt de woordvoerder. “Maar direct een boete.”
Wie deze letters net iets te vaak in zijn achteruitkijkspiegel heeft gezien kan rekenen op een brief van de politie.
De persoonlijke brief zorgt voor bewustwording, hoopt de politie. “Hopelijk worden er dan thuis gesprekken over gevoerd, want misschien weet thuis niet iedereen dat je zoveel boetes krijgt.”
Politie Noord-Holland-Noord grijpt niet zonder reden naar dit middel. Wetenschappelijk onderzoek laat zien dat wie vaak verkeersovertredingen begaat, uiteindelijk ook vaker een echt ongeluk veroorzaakt, met alle gevolgen van dien. De 800 Noord-Hollanders die de politie nu in het vizier heeft zijn dus een potentieel gevaar op de weg.
De aanpak van de Politie Noord-Holland-Noord staat niet op zichzelf. Ook in andere regio’s bestaan dergelijke lijsten. Op dit moment zijn de politie-afdelingen van Limburg en Oost-Nederland ermee bezig. Bekend is ook het ‘puntenrijbewijs’ zoals dat bijvoorbeeld in Duitsland bestaat. In Nederland bestaat zoiets ook voor herhaaldelijk rijden onder invloed en verder bestaat sinds enkele jaren het ‘beginnersrijbewijs’.
Als de overtreders hun gedrag verbeteren in het jaar waarin ze gevolgd worden, verdwijnen ze weer van de lijst.
Een motorrijder is zondagavond op de N9 met zijn oude Harley Davidson onderuitgegaan. Het achterspatbord van de motor liet los, kwam in het achterwiel terecht en daardoor raakte het wiel geblokkeerd. De bestuurder slipte en kwam vervolgens hard op het asfalt terecht.
Het ongeluk gebeurde vlak bij de Koedijker Vlotbrug. Verkeer dat achter de motorrijder zat kon op tijd stoppen of uitwijken. De motorrijder is in de ambulance nagekeken, maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis. Zijn motor is opgehaald door een bergingsdienst. Het verkeer moest door het ongeluk over één baan worden geleid.
In de nacht van zaterdag op zondag is een auto in de Amalia van Solmsstraat in vlammen opgegaan. Rond 02:30 uur kwam de melding van de autobrand binnen bij de meldkamer. Eenmaal ter plaatse was duidelijk dat de auto niet meer te redden was.
Metershoge vlammen en harde knallen zorgden ervoor dat de brand veel bekijks trok. De brandweer heeft de vlammen nog geblust, maar voor de auto was het te laat. De naast het voertuig geparkeerde auto heeft een nog onbekende hoeveelheid schade opgelopen.
In het Park van Luna in Heerhugowaard is zaterdagavond een 2-jarig kind verdronken. Hulpverlening, waaronder ambulance, politie en een traumahelikopter, kwam al snel ter plaatse, maar een langdurige reanimatie heeft niet geholpen. Het kindje is om het leven gekomen.
Het kind was gaan spelen aan de waterkant en is waarschijnlijk spelend in het water terecht gekomen. Getuigen weten te melden dat het kindje later werd gevonden door iemand die om hulp riep. Daarop werden de hulpdiensten ingeschakeld
Het slachtoffertje werd tijdens de hulpverlening met schermen uit het zicht gehouden en het publiek werd op grote afstand gehouden.
Een bizar tafereel in de Alkmaarse wijk Huiswaard. Vrijdagmiddag reed een man met een brandende scooter achter zijn auto een stuk door de wijk. Het voertuig schoot los op de Rinnewaard en brandde daar uit. De man reed door, maar de politie weet wie het is. “Het is slim als hij zichzelf even komt melden.”
Rond 12:10 uur kregen hulpdiensten melding van een brandende scooter op de Rinnewaard. Daarna werd duidelijk dat iemand hem met een touw achter een auto over straat had gesleept. “Getuigen zagen dat er tijdens het rijden vlammen en zwarte rook van de scooter kwamen”, licht een politiewoordvoerder bij navraag toe. “Ook lag er een oliespoor op de Lekerwaard. Het lijkt erop dat de scooter tijdens het slepen in brand is gevlogen.” Een van onze volgers op Facebook meldt dat de man de scooter voor de trektocht al in brand had gestoken, maar inmiddels staan er op sociale media beelden waaruit blijkt van niet.
“We hebben het vermoeden dat er een conflict is tussen de man en de eigenaar van de scooter”, vervolgt de politiewoordvoerder. De scooter stond half op de weg, maar het is nog niet bekend of dat de (enige) reden is voor de actie van de automobilist.
“Er is nog geen aanhouding verricht, maar we weten intussen wie de verdachte is, dus die ‘gaat erop’”, zegt de woordvoerder. “We hebben zijn kenteken en de eigenaar van de auto voldoet aan het opgegeven signalement.”
De brandweer is donderdagochtend uitgerukt naar een huis aan het Deurlooplein in Alkmaar. Door onbekende oorzaak was brand ontstaan in een magnetronoven.
De bewoonster was rond 11:00 uur eten in de magnetronoven aan het bereiden en hoorde ineens de rookmelders. Daarop schakelde ze de stroom uit, belde ze de alarmdiensten en ging ze naar buiten. De brandgeur was in de directe omgeving van de woning te ruiken.
De brandweer kwam snel ter plaatse, maar er viel niet veel meer te blussen. De magnetronoven is naar buiten gebracht en gecontroleerd. Ook heeft de brandweer de woning gecontroleerd op gevaarlijke stoffen. Omdat deze niet aanwezig waren, is de woning weer vrijgegeven.
De politie heeft woensdag een hond uit een hete auto in Egmond aan Zee gered. Een van de agenten sloegen een ruit in om bij het arme dier te kunnen komen. “Gelukkig maakte de hond het goed.”
De politie had een melding gekregen van een hond die al zeker 45 minuten was achtergelaten in een auto die in de volle zon stond. Met een noodhamertje tikte een agent de zijruit van de passagiersdeur in om vervolgens naar binnen te klauteren en naar de achterbank te komen. Na de achterbank te hebben neergeklapt kon hij uit de achterbak van de hatchback krijgen.
De politie waarschuwt mensen met huisdieren om deze nooit in een voertuig waar zon op staat achter te laten. “Dit valt namelijk onder dierenmishandeling!”
In de trein richting Den Helder is woensdagmiddag een conducteur geduwd en uitgescholden. Hij vroeg ter hoogte van Heiloo een reiziger om zijn vervoersbewijs die daar agressief op reageerde.
De trein werd stilgezet en de politie is ter plaatse is gekomen. Het is niet bekend of de conducteur letsel heeft overgehouden aan het incident dat voor vertraging zorgde op het traject Uitgeest-Alkmaar.
Op de Nollenweg in Alkmaar vond maandagavond een kop-staartbotsing tussen twee auto’s plaats. Eén van de bestuurders maakte een onverwachte stuurbeweging bij de stoplichten ter hoogte van de Herenweg, waar de ander niet tijdig op kon reageren. Deze bestuurder testte positief op het gebruik van cannabis en is aangehouden voor onder andere afname van bloed voor verder onderzoek.
“Cannabis blijft minimaal 36 uur zichtbaar en van invloed op je rijvaardigheid.”, licht de verkeersagent die het ongeval afhandelde toe. “Bij dagelijks gebruik is de uitslag (van de speekseltest, red.) altijd enorm hoog. Bestuurders die ik hiervoor aanhoud zijn zich hier nooit van bewust, dat dit veel langer een probleem is dan bijvoorbeeld het drinken van alcohol. En blow roken in de avond brengt je ook de volgende ochtend na volgende nachtrust nog in de problemen!”
De automobilist die positief op drugs testte wordt echter niet gezien als de veroorzaker van het ongeval; dat is evengoed degene die achterop reed.
Niemand raakte gewond, het bleef bij blikschade. Het ongeval was voor de politie dan ook niet ernstig genoeg om het rijbewijs van de verdachte in te vorderen. Vanzelfsprekend kreeg de bestuurder wel een tijdelijk rijverbod (van 24 uur). Het CBR is ingelicht en zou nader onderzoek naar het drugsgebruik en rijgedrag kunnen eisen. (foto: Verkeersagent Alkmaar)