Categorie: incidenten 112

  • Groot Techniek Heerhugowaard vraagt om hulp na grote inbraak

    Groot Techniek Heerhugowaard vraagt om hulp na grote inbraak

    Groot Techniek in Heerhugowaard is afgelopen weekend doelwit geweest van een inbraak. Daarbij is een grote hoeveelheid prijzige gereedschappen buit gemaakt. Via Facebook vraagt het bedrijf volgers om melding te doen als ze verdachte online aanbiedingen van gereedschappen zien.

    “We denken dat de inbraak in de nacht van zaterdag op zondag gepleegd is. We kwamen er maandagochtend achter”, vertelt vestigingsmanager Ronald Kolken aan Streekstad Centraal. “Ze zijn via een loopdeurtje aan de achterkant binnengekomen. Het slot was geforceerd.” Daarna hebben ze met een hamer een glazen voordeur uit de winkel gesloopt. Gezien de omvang van de buit nam de dader, of namen de daders, de tijd om een auto of busje vol te laden.

    Het bedrijf biedt een flink assortiment aan onder andere ‘powertools’ die vrijwel allemaal zijn gestolen. (foto: Facebook / Groot techniek))

    “Bijna alles van de merken Milwaukee, Hikoki en ook Bosch is weg”, vertelt Kolken. Over de waarde van de buit durft hij nog weinig te zeggen, maar een goede klopboormachine kost al snel 150 à 200 euro (het kan natuurlijk veel duurder), dus reken maar uit. Het is ook nog niet duidelijk of de verzekeraar alles gaat dekken. “Daar zijn we nog mee bezig, we hopen van wel.”

    De Waardse vestiging bleef maandagochtend noodgedwongen dicht. Het politieonderzoek op locatie duurde uren en daarna kon pas worden gestart met het herstellen van de schade en het opruimen van de bende die de inbrekers hadden achtergelaten. De hoop was dat de deuren dinsdag weer open konden. Klanten werden doorverwezen naar het filiaal in Winkel. “Uiteindelijk waren we maandag aan het eind van de middag weer operationeel.”

    Op verzoek van Kolken benaderde Streekstad Centraal  de algemeen directeur voor nadere informatie, maar die liet weten er niets over kwijt te willen. (foto: Google)

  • Fietsers gewond bij frontale botsing in fietstunnel van Heukelspad

    Fietsers gewond bij frontale botsing in fietstunnel van Heukelspad

    Twee fietsers zijn op elkaar gebotst in de fietstunnel bij het Jan Arentsz college in Alkmaar. Dat gebeurde dinsdagmiddag rond 15:00 uur. Beide fietsers raakten gewond, waarvan één ernstig. De fietsers zijn door ambulancepersoneel naar het ziekenhuis gebracht.

    Een van de twee fietsers reed op de verkeerde helft van het Heukelspad de tunnel in, net toen de ander van de andere kant naderde. Een botsing was niet meer te voorkomen. De hulpdiensten werden ingeschakeld, waaronder een MMT-arts die met een traumahelikopter werd afgezet. De arts is met de ernstig gewonde fietser mee naar het ziekenhuis gegaan.

    De Forensische Opsporing Verkeer verricht sporenonderzoek in de fietstunnel. De plaats van het ongeval was hiervoor afgezet met pionnen.

  • Jongens uit Alkmaar en Heerhugowaard melden zich vanwege brute mishandeling in Castricum

    Jongens uit Alkmaar en Heerhugowaard melden zich vanwege brute mishandeling in Castricum

    Vorige week woensdag publiceerde de politie foto’s van drie jongemannen die op 17 december deelnamen aan een zware mishandeling op Station Castricum. Hun gezichten waren geblurd, maar als ze zich niet binnen een week meldden zouden ze vol in beeld komen. De waarschuwing heeft effect gehad: drie jongens uit Alkmaar en Heerhugowaard hebben zich bij de politie gemeld.

    Op 17 december gingen twee jongens van 18 en 19 jaar na een avondje stappen in Castricum naar huis. Op het station werd de jongste aangesproken door twee jongens en daarna wordt hij zwaar mishandeld. Het slachtoffer hield er een hersenschudding en breuken in het gelaat aan over. Zijn stapmaat ging achter de daders aan en gaf een van de twee een duw. Dat moest hij bekopen. Een groter groepje mishandeld ook hem ernstig en daardoor liep hij onder andere een gebroken neus op.

    Drie verdachten waren al opgepakt en één van hen, een 18-jarige Heerhugowaarder, is ook al veroordeeld tot 2 jaar en 10 maanden celstraf, waarvan een jaar voorwaardelijk. De andere twee zijn minderjarig en komen nog voor de kinderrechter.

    Maar de politie kwam nog drie verdachten tekort. Zij waren betrokken bij de tweede openlijke geweldpleging. Op 10 juli plaatste de politie geblurde foto’s van hen online, met daarbij de waarschuwing dat ze op 17 juli volop zouden worden getoond. Met het gewenste effect dus.

  • Auto schiet na botsing van Oostdijk

    Auto schiet na botsing van Oostdijk

    Op de kruising van de Oostdijk met de Korteweg in Heerhugowaard heeft dinsdagochtend een aanrijding plaatsgevonden, waarbij een van de twee auto’s van de dijk is geschoten. De beide bestuurders zijn nagekeken door toegesneld ambulancepersoneel, maar ze hoefden niet mee naar het ziekenhuis.

    Wat er precies mis ging is niet duidelijk. Vermoedelijk verleende de bestuurder van de witte SUV, die vanuit Hensbroek de kruising op reed, geen voorrang aan de rode auto die van rechts kwam. Hoe dan ook, de rode auto eindigde tegen een lantaarnpaal en een verkeershek, en de witte auto schoot de dijk af om daar tegen een stevig tuinhek tot stilstand te komen. De auto’s zijn door een berger opgehaald.

    De gemeente zal het verkeershek en de lantaarnpaal moeten repareren of vervangen. De paal staat scheef en het armatuur bungelde aan een lang snoer naar beneden.

  • Cameratoezicht in en om Olieslagerstraat in Alkmaar opnieuw verlengd

    Cameratoezicht in en om Olieslagerstraat in Alkmaar opnieuw verlengd

    Het tijdelijke cameratoezicht in de Olieslagerstraat in Alkmaar is opnieuw met drie maanden verlengd. Dat heeft burgemeester Anja Schouten bepaald, in overleg met politie en justitie. Ook de camera die om de hoek hangt op de Laan van Brussel blijft zeker nog tot en met 11 oktober hangen.

    De twee beveiligingscamera’s zijn op 12 januari opgehangen, omdat er bij een huis in de Olieslagerstraat een zwaar explosief was afgestoken. Daarna was het nog een aantal keren raak. Inmiddels heeft de politie een beeld gecreëerd van de reeks explosies in Alkmaar. Ze lijken te zijn gepleegd door tieners die in opdracht werkten. De jongens handelden veelal amateuristisch, hadden weinig oog voor de camera’s en wisten soms niet waar ze moesten zijn.

    Burgemeester Anja Schouten verlengt het cameratoezicht voor de tweede keer omdat strafrechtelijk onderzoek naar de reeks explosies nog steeds loopt, en de politie niet kan uitsluiten dat deze zal worden vervolgd. Dit in overeenstemming met politie en justitie. Daarnaast helpt het cameratoezicht met het terugkeren van het veiligheidsgevoel van de buurtbewoners.

  • Motorrijder raakt gewond op N246 bij Markenbinnen

    Motorrijder raakt gewond op N246 bij Markenbinnen

    Maandagmorgen is een motorrijder gewond geraakt bij een kop-staartbotsing op de N246 bij Markenbinnen.

    De man reed richting Wormerveer toen hij mogelijk te laat opmerkte dat het verkeer vóór hem stil stond bij een verkeerslicht. Hij ging onderuit, en kwam na een schuiver van ongeveer 15 meter met zijn motor tot stilstand tegen een auto. De motorrijder is bij het ongeval gewond geraakt en met onbekend letsel maar met spoed met een ambulance naar het ziekenhuis gebracht.

    De auto liep weinig schade op en de bestuurder kon zijn weg vervolgen. De motor is opgehaald door een berger.

  • Ambulancehelikopter landt op parkeerterrein bij Alkmaars voetbalstadion

    Ambulancehelikopter landt op parkeerterrein bij Alkmaars voetbalstadion

    Een ambulancehelikopter is zondagmiddag geland op een parkeerterrein vlakbij het AFAS Stadion. De bemanning vervoerde een vrouw die gewond raakte bij een verkeersongeluk op Texel. Het slachtoffer werd op terrein P8 overgedragen aan gereedstaand ambulancepersoneel.

    De vrouw raakte gewond bij een aanrijding met een bestelbusje in Den Hoorn. De ambulancehelikopter is een helikopter die patiënten vanaf de Waddeneilanden naar een ziekenhuis op het vasteland brengt. Gewoonlijk landt de heli bij het Noordwest ziekenhuis landen, maar vanwege onduidelijke omstandigheden was dat niet mogelijk.

    Het is niet bekend hoe het met het slachtoffer gaat.

  • Vader overleden nadat hij met zijn zoon in de problemen kwam op zee bij Bergen aan Zee

    Vader overleden nadat hij met zijn zoon in de problemen kwam op zee bij Bergen aan Zee

    Een 42-jarige Duitse toerist is overleden nadat hij samen met zijn tienerzoon in de problemen kwam op zee. Een kitesurfer heeft de man uit het water gehaald, maar reanimatie mocht niet meer baten.

    Het waterongeval gebeurde zondagavond even na 18:00 uur. De man was samen met zijn zoon het water ingegaan en vermoedelijk door het onstuimige weer in de problemen geraakt. De Duitse vader werd door een kitesurfer uit het water gehaald. De hulpdiensten, waaronder ook een traumahelikopter en de KNRM, kwamen ter plaatse. “Maar helaas is de man daarbij overleden. De jongen heeft het wel overleefd”, vertelt politiewoordvoerder Jan Martijn Stout aan Streekstad Centraal. (tekst gaat verder onder de foto)

    De hulpdiensten kwamen ter plaatse op het strand bij Bergen aan Zee.

    Al snel werden zichtschermen geplaatst, waardoor het publiek niet werd geconfronteerd met de hulpverlening. “Op dit moment wordt onderzoek gedaan door een GGD-arts. Het gaat om een niet natuurlijk overlijden, daarom wordt het onderzocht.” Vooralsnog gaat de politie ervan uit dat het gaat om een ongeval. “Tenzij anders wordt aangetoond”, voegt Stout toe.

  • Camper vliegt in brand op A9

    Camper vliegt in brand op A9

    Op de A9 bij Akersloot is zaterdagmiddag een camper in de brand gevlogen. Vanwege de brand werden twee rijstroken in de richting van Alkmaar afgesloten.

    De brandweer kwam zaterdagmiddag even voor 16:00 uur ter plaatse op de snelweg ter hoogte van Akersloot. De bestuurster kon nog net wat spullen veiligstellen. De oorzaak van de brand is niet duidelijk. Wel bestaat het vermoeden dat het om kortsluiting gaat. Een berger is ter plaatse gekomen om het voertuig van de A9 weg te halen.

    Vanwege de brand ondervond het doorgaande verkeer hinder. De snelweg moest schoongemaakt worden, omdat er onderdelen van de camper lagen.

  • Automobiliste ramt betonnen rand met paaltje op Kanaaldijk

    Automobiliste ramt betonnen rand met paaltje op Kanaaldijk

    Een automobiliste heeft een betonnen rand met paaltjes op de Kanaaldijk in Koedijk geramd. Het ongeluk gebeurde donderdag rond 09:50 uur ten noorden van de Rekervlotbrug. De vrouw is nagekeken door ambulancepersoneel, maar hoefde niet mee naar het ziekenhuis.

    De vrouw reed naar het zuiden in de richting van de Rekervlotbrug. Ze stuurde langs de eerste en de tweede verhoging met paaltjes, maar knalde daarna op de derde. Een van de paaltjes moest het ontgelden. De klap was hard genoeg om de airbags van de auto te activeren.

    Waarom de vrouw de slinger niet netjes afmaakte is onbekend. Wel is duidelijk dat ze negatief testte op de alcohol- en de drugstest. De schade aan haar auto leek beperkt, maar sowieso vanwege de airbags moest toch een sleepwagen worden ingeschakeld.

    Gemeente Alkmaar zal een nieuw paaltje moeten laten plaatsen.

    Het gesneuvelde paaltje op de Kanaaldijk. Gezien de krassen op de betonnen rand, is deze ook stevig geraakt.