Categorie: incidenten 112

  • Heerhugowaardse kermis ontaardt in vechtpartij en vernielingen: “Het is onacceptabel”

    Heerhugowaardse kermis ontaardt in vechtpartij en vernielingen: “Het is onacceptabel”

    Voor de tweede keer in korte tijd is een Heerhugowaards evenement ontaard in een vechtpartij. Tijdens de laatste kermisdag sloeg de feeststemming compleet om. Er ontstond woensdagavond een vechtpartij, de jongeren staken zwaar vuurwerk af en politieagenten werden bekogeld met stenen en glaswerk.

    Zes dagen kermis op en rond het Raadhuisplein in Heerhugowaard. Het weer was wel wat minder, maar dat mocht de pret niet drukken. Net na de sluiting sloeg de sfeer om. Rond 23:30 uur. Er werd vuurwerk afgestoken, een winkelruit ingeslagen. De groep rellende jongeren werd groter. Agenten probeerden verschillende groepen uit elkaar te houden, maar werden bekogeld met glas en stenen. “Op de Korte Dreef heeft de jeugd nog een auto op zijn kant getild”, schrijft de politie op Instagram. En ook werd een politieauto bekogeld. (tekst gaat verder onder de foto)

    Van vrijdag 7 tot woensdag 12 juni was er kermis in Heerhugowaard. (foto: Streekstad Centraal)

    Burgemeester Maarten Poorter is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid. Hij heeft geen goed woord over voor het gedrag tijdens de kermisavond. “Het is onacceptabel wat er is gebeurd”, benadrukt Poorter. “Het vernielen van eigendommen en agressie tegen politie of wie dan ook zal worden bestraft.”

    Het is zeker niet voor het eerst dat een Heerhugowaards evenement ontaardt in een vechtpartij. Tijdens Bevrijdingspop kwam de politie óók ter plaatse om de gemoederen te sussen en raakten de agenten óók verstrikt in een conflict. Zo’n dertig tot veertig jongeren keerden zich tegen de politie. “We zien deze twee incidenten vooralsnog los van elkaar”, vertelt politiewoordvoerder Jan Martijn Stout aan Streekstad Centraal.

    “Ik heb vijftien jaar bij het bureau in Heerhugowaard rondgelopen en het valt me wel op dat ik dit niet heb meegemaakt. Dat er zo’n agressie tegen de politie was. Ik hoop dat deze twee incidenten in Heerhugowaard toeval zijn”, stelt Stout, Burgemeester Poorter: “Hoe dit geweld ontstaat zal centraal staan in een evaluatie. We laten het plezier voor onze inwoners niet bederven door deze raddraaiers.” (tekst gaat verder onder de foto)

    Vlak naast het terrein van Bevrijdingspop ging het vorige maand ook mis. (foto: ter illustratie)

    Wonder boven wonder raakte niemand gewond bij de Heerhugowaardse kermisavond, benadrukt politiewoordvoerder Stout. Op dit moment is nog niemand in de boeien geslagen. De politie hoopt op meer informatie, beelden en getuigen. Neem contact op via 0900-8844. (hoofdfoto: politie)

  • Alkmaarder verstoort rechtszaak Ali B en wordt gearresteerd

    Alkmaarder verstoort rechtszaak Ali B en wordt gearresteerd

    Een Alkmaarder heeft de rechtszaak tegen Ali B verstoord. De man sloeg woensdagochtend tegen het raam van de rechtszaal en begon te schreeuwen. Volgens de politie is de man aangehouden voor verstoring van de openbare orde en verzet bij zijn aanhouding.

    De 47-jarige Alkmaarder kwam zo’n half uur na aanvang binnen. Hij kreeg een plek op de publieke tribune aangewezen en begon vervolgens te schreeuwen. Op beelden is te zien dat de rechter meerdere keren aan de man vraagt om stil te zijn. De rechtszaak werd vervolgens kort onderbroken. De Alkmaarder is meegenomen naar het politiebureau.

    Na de uitzending van BNNVARA-programma BOOS stapelden de verdenkingen tegen Ali B zich op. De rapper wordt inmiddels verdacht van twee aanrandingen en twee verkrachtingen. Een van de aanrandingen en ook een verkrachting zouden zijn gebeurd in Heiloo.

    Het is niet bekend waarom de man bij de rechtszaak aanwezig was.

  • Melding woningoverval blijkt ‘iets in de relationele sfeer’

    Melding woningoverval blijkt ‘iets in de relationele sfeer’

    De bewoners van de Alkmaarse Albatrosweg werden maandagnacht opgeschrikt door de aankomst van meerdere politiewagens. Er was een melding binnengekomen van een woningoverval.

    Agenten gingen de woning in om poolshoogte te nemen. Uiteindelijk bleek het volgens één van de aanwezige agenten echter niet te gaan om een woningoverval, maar ‘iets in de relationele sfeer’.

    Een jas en een paar schoenen die buiten lagen werden meegenomen door de politie. Daarna keerde de rust weer terug.

  • Shovel eindigt op zijkant in Bergense sloot

    Shovel eindigt op zijkant in Bergense sloot

    De politie kreeg zondagnacht tijdens een routinecontrole in Bergen een bijzondere melding. Eén van de automobilisten meldde er een ongeval dat eerder was gebeurd. De man was eerder met een shovel in de sloot naast de Zuidlaan in Bergen terechtgekomen.

    De Shovel was in de smalle en natte berm terechtgekomen en gekanteld, en lag nu op zijn kant in de sloot. Hij kon zelf uit de machine klimmen en was niet gewond geraakt.

    De Shovel wordt bij daglicht uit de sloot gehaald.

  • Auto te water in Egmond aan den Hoef: duikteam komt ter plaatse

    Auto te water in Egmond aan den Hoef: duikteam komt ter plaatse

    Een auto is zondag in Egmond aan den Hoef te water geraakt. De brandweer kwam met grote spoed ter plaatse op de Lamoraalweg vanwege mogelijke inzittenden.

    Wat er zondagmiddag precies gebeurde langs de Lamoraalweg in Egmond aan den Hoef is niet duidelijk. De bestuurder zat niet in het voertuig en heeft geen idee hoe de wagen te water is geraakt. Het Heerhugowaardse duikteam controleerde de auto, waarna bleek dat er geen inzittenden waren.

    Het voertuig kan als verloren worden beschouwd. Een bergingsdienst zal ter plaatse komen in Egmond aan den Hoef om de wagen uit de sloot te halen en mee te nemen. (foto: Hans Brouwers/ Habrofotografie)

  • Politieachtervolging in Oudkarspel: jongen rijdt scooter sloot in en gaat ervandoor

    Politieachtervolging in Oudkarspel: jongen rijdt scooter sloot in en gaat ervandoor

    Een jongen heeft zijn scooter in een sloot langs de Diepsmeerweg in Oudkarspel gedumpt. De bestuurder werd op dat moment achtervolgd door politieagenten.  De bestuurder is niet meer door de politie gevonden. De scooter is in beslag genomen.

    De politieachtervolging was zondag rond 15:15 uur op de Diepsmeerweg in het Dijk en Waardse Oudkarspel. Het is niet bekend waarom de jongen werd achtervolgd. Wel is duidelijk dat hij zijn scooter door het hoge riet de sloot inreed. Vervolgens is de bestuurder rennend ervandoor gegaan.

    Hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, kwamen ter plaatse omdat niet duidelijk was of de bestuurder nog in het water lag. De sloot werd gecontroleerd en vervolgens is de scooter uit het water gehaald. In de omgeving van de Diepsmeerweg wordt nog gezocht naar de jongen.

  • Bestuurder belandt met auto in Heerhugowaardse sloot en rent weg

    Bestuurder belandt met auto in Heerhugowaardse sloot en rent weg

    Een auto is te water geraakt langs de Oterlekerweg in Heerhugowaard. De hulpdiensten waren zondagochtend snel ter plaatse, maar van de bestuurder ontbreekt ieder spoor.

    De eerste melding van het ongeluk kwam zondag even na 06:00 uur binnen bij de meldkamer. Vermoedelijk vloog de automobilist uit de bocht, reedt vervolgens tegen een stenenbrug en belandde in het water. Getuigen zagen de bestuurder wegrennen, maar de politie kon niemand vinden.

    De wagen is door een toegesnelde bergingsdienst uit het water gehaald en meegenomen. Het gaat mogelijk om een gestolen voertuig.

  • ‘Willem’ sprong van de Karperton: “Zwaar teleurgesteld in GGZ en politie”

    ‘Willem’ sprong van de Karperton: “Zwaar teleurgesteld in GGZ en politie”

    Willem stond dinsdagavond 28 mei op de rand van de zeven verdiepingen hoge Karperton parkeergarage in Alkmaar. Na jaren schreeuwen om hulp gaf hij op. Met uitzicht over de binnenstad van Alkmaar sprong hij. Zijn ex is radeloos: “Waar is het misgegaan?”

    Op de dag voor het drama werd Willem (fictieve naam, red.) aangehouden door de politie. Hij zou zich agressief gedragen hebben tegenover het personeel bij GGZ instelling Willibrordus in Heiloo. In de loop van de dag werd hij vrijgelaten en kwam hij wéér op straat terecht, zo vertelt zijn ex Lisa (fictieve naam, red.) aan Streekstad Centraal. Tussen die vrijlating en zijn wanhopige sprong zat ongeveer een dag waarin er opnieuw contact is geweest met de politie.

    Wat er de laatste uren voor zijn gang naar de Karperton heeft plaatsgevonden is onbekend. Maar één ding is duidelijk: het werd hem te veel en hij wilde een einde aan zijn leven maken door van de parkeergarage af te springen, maar zelfs dat was hem niet gegund. “Hij is gesprongen, maar niet goed, want hij leeft nog”, laat Lisa weten.

    Bij de GGZ vestiging in Heiloo gedroeg Willem zich door zijn autisme agressief tegen het personeel en werd hij door de politie opgehaald.

    Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Willem schreeuwde al langere tijd om hulp, maar werd van het bekende kastje naar de muur gestuurd. “Hij heeft een vorm van autisme, die zich uit in agressie naar andere mensen”, legt Lisa uit. Daardoor kon hij bij meerdere instellingen zoals dnoDOEN en het Leger des Heils niet terecht. “Hij werd alle kanten op geslingerd, terwijl hij emotioneel niet stabiel was en daardoor naar middelen greep.” Zijn ex en familie konden hem niet meer helpen, waardoor hij op straat terechtkwam.

    Lisa is teleurgesteld in de GGZ. En in de politie. “Dus een verward persoon die om hulp schreeuwt en het leven niet aan kan, wordt op straat gezet en mag het zelf uitzoeken.” De frustratie van Lisa is volkomen begrijpelijk, maar ook de politie is maar één schakel in de keten. Het is eigenlijk een zorgprobleem, geen veiligheidsissue, legt de woordvoerder van de politie Streekstad Centraal uit. “Wij zijn ook maar mensen. En we brengen regelmatig mensen naar een instelling waar zij worden behandeld, of naar een crisisdienst. Dat doen we terwijl het formeel helemaal niet onze taak is. Daar hebben we bijvoorbeeld ook niet de juiste vervoersmiddelen voor.”

    Willem is helaas niet alleen. Het valt ook de politie op dat er steeds meer mensen met onbegrepen gedrag op straat zijn. “We krijgen dagelijks zes of zeven meldingen binnen van mensen met onbegrepen gedrag op straat.” Dat blijkt ook wel uit de cijfers van de politie. Het aantal meldingen van overlast van mensen met onbegrepen gedrag op straat is sinds corona flink toegenomen. In Nederland, maar ook in Alkmaar. In Alkmaar is het aantal meldingen de afgelopen vier jaar vrijwel verdubbeld. Van 876 meldingen in 2019 naar 1435 meldingen het afgelopen jaar.

    Cursus ‘Beter Slapen’ voor senioren
    Op onmiddellijke behandeling bij de GGZ hoeft niet gerekend te worden. De wachtlijsten zijn lang. (foto: Streekstad Centraal)

    Ook bij de GGZ kon Willem volgens Lisa lange tijd niet terecht. “Er zijn overal wachtlijsten.” De aanmeldwachttijd voor volwassenen is in Alkmaar zeven weken en de behandelwachttijd elf. Het streven van de overheid en GGZ is dat patiënten binnen veertien weken met hun behandelingstraject beginnen. Maar dat wordt – net als bij vele andere steden – in Alkmaar niet gehaald. Een mogelijke oorzaak daarvan is het gestegen aantal verwijzingen vanuit de huisarts. Het lijkt er op dat de GGZ het aantal aanmeldingen niet (meer) aan kan.

    Om de wachttijd te kunnen overbruggen biedt GGZ zelfhulpmethodes en een crisisdienst waar iemand met een psychische crisis 24/7 terecht kan. Kort voor het ongeval is de politie langs geweest bij Willem, maar zag na een gesprek geen noodzaak om hem naar de crisisdienst te brengen.

    Momenteel ligt Willem nog op de acuut intensive care in het ziekenhuis. Er staat hem nog een lang helingsproces te wachten. Misschien is er voor hem een heel klein beetje hoop. “Als iemand dit zichzelf heeft aangedaan is het een serieuze poging tot suïcide wordt hij of zij opgenomen op de Psycho Medisch Centrum”, laat de politie weten. Hopelijk vindt en krijgt Willem daar wat hij nodig heeft. Want Willem is geen stukje statistiek.

    Denk je aan zelfdoding of maak je je zorgen om iemand? Praten over zelfdoding helpt en kan anoniem via www.113.nl of telefonisch op 113 of 0800-0113.

  • Anderhalf jaar cel voor Pancrasser die tiener uit het niets neerstak in Alkmaarse winkelstraat

    Anderhalf jaar cel voor Pancrasser die tiener uit het niets neerstak in Alkmaarse winkelstraat

    Hij heeft het maar net overleefd. De 17-jarige Alkmaarder die vorig jaar uit het niets werd neergestoken op de Langestraat. Hij liep daarbij een slagaderlijke bloeding op. De 24-jarige verdachte uit Sint Pancras moet anderhalf jaar de cel in.

    Het is woensdag 6 september 2023. Een zomeravond, in een drukke Alkmaarse binnenstad. Zonder enige aanleiding wordt het slachtoffer in zijn bovenarm gestoken. L. D. is dan onder invloed van alcohol, drugs en medicijnen. Tientallen mensen zijn getuigen van de steekpartij. Waaronder ook een politieagent in burger. (tekst gaat verder onder de foto)

    Tientallen voorbijgangers waren getuige van de steekpartij op de Langestraat.

    D. is namelijk al eerder betrokken geweest bij gewelddadige incidenten. En ook die slachtoffers waren min of meer toevallig uitgekozen. In juni 2023 bezorgde de Pancrasser een hondenbezitter een bloedneus en dikke lip. Ook eerder op de dag van de steekpartij ging de man al eerder in de fout. D. sloeg een terrasbezoeker op zijn rug. Het ging om een politieman in burger, die op gepaste afstand de achtervolging inzette.

    Maanden later ontstaat in de rechtbank het beeld van een man die lijdt aan depressies en meerdere verslavingen. De rechter neemt het D. extra kwalijk dat het slachtoffer bij de steekpartij had kunnen overlijden. Naast de celstraf legt de rechter hem een behandeling van maximaal een jaar in een kliniek op. Ook moet de verdachte een schadevergoeding van 6.000 euro betalen aan het slachtoffer en 1.000 euro aan een vriend van de jonge Alkmaarder die ook een klap kreeg.

    Als D. weer vrij is blijft hij onder toezicht van de reclassering staan. Daarnaast wordt de Pancrasser verplicht om mee te werken aan schuldhulpverlening.

  • Heerhugowaards transportbandenbedrijf getroffen door brand, pand direct ontruimd

    Heerhugowaards transportbandenbedrijf getroffen door brand, pand direct ontruimd

    In het transportbandenbedrijf Ammeraal Beltech in Heerhugowaard is vrijdagmiddag brand uitgebroken. Al vlot na de aankomst van de eerste brandweerwagens bij het bedrijfspand aan de aan de Marconistraat werd opgeschaald naar ‘middel brand’, om meer medewerkers en materiaal ter plaatse te krijgen.

    Toen de brandweer ter plaatse kwam had de bedrijfshulpverlening het pand al ontruimd en stond het personeel buiten. De brandweerlieden hebben met meerdere lagedrukslangen de brand onder controle gekregen. Hoe de brand is ontstaan is nog onbekend.