Het gaat om een 58-jarige Bergenaar, hij werd kort na het neerleggen van het pakketje aangehouden. Wat er in het pakketje zat wil de politie nog niet vrijgeven.
De omgeving van de het clubhuis aan de Van der Kaaijstraat werd ruim afgezet omdat niet duidelijk was hoe groot het risico was. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie kwam ter plaatse met specialisten en een op afstand bestuurbare robot om het pakketje vanaf een veilige afstand te kunnen inspecteren.
Was het voorbij met de explosies in Alkmaar, werden twee huizen aan de Middenweg in Heerhugowaard doelwit van totaal drie aanslagen: twee in het weekend van 2 en 3 maart, en eentje op zondag 10 maart. Dankzij cameratoezicht kwamen twee verdachten letterlijk en figuurlijk in beeld, die dezelfde dag nog zijn opgepakt.
De politie meldt dat er sindsdien nog vier aanhoudingen zijn verricht. Daarmee komt het totaal dus op zes. De zes verdachten zijn 17 tot en met 24 jaar oud en vier van hen komen uit Heerhugowaard.
“Dat jongeren dit doen of in de verleiding komen dit soort dingen te doen, is heel triest. Ten eerste voor mensen die slachtoffer worden van dit gedrag, maar ook voor de jongeren zelf. Dit gedrag blijft nooit onbestraft en zorgt er voor dat deze jongeren al met een behoorlijke achterstand de rest van hun leven tegemoet gaan”, laat burgemeester Poorter weten.
Volgens burgemeester Maarten Poorter zijn de daders ook slachtoffer (foto: aangeleverd)
De drie explosies vonden plaats bij twee verschillende huizen aan de Middenweg, vlakbij de Molenweg. De eerste knal klonk op zaterdag 2 maart rond 03:15 uur. Niemand raakte gewond, bewoners van een van de woningen werden niet eens wakker, maar daarna zat de schrik er goed in. En er was veel schade bij de voordeuren. Vermoedelijk is zwaar vuurwerk naar binnen gegooid en ging het om een vergissing.
Burgemeester Maarten Poorter liet daarop camera’s ophangen en dat was maar goed ook, want in de nacht van zaterdag 9 op zondag 10 maart was het weer raak. Nog diezelfde dag zijn twee jongens van 17 en 18 jaar uit Heerhugowaard aangehouden. Verder onderzoek leidde naar een 18-jarige Heerhugowaarder, een 17-jarige jongen uit gemeente Koggenland en een 24-jarige man zonder vaste woon- of verblijfplaats. Tot slot is een 18-jarige jongen uit Heerhugowaard ingerekend.
De recherche van Noord-Holland heeft vooral interesse in de 17-jarige verdachte uit Heerhugowaard. Hij zit nog steeds in voorarrest. (foto: gemeente Dijk en Waard)
Hulpdiensten zijn groots uitgerukt naar de Van der Kaaystraat in Alkmaar, omdat iemand een verdacht pakketje bezorgde bij clubgebouw ‘De Terp’ van de Spoorweg Ontspannings Vereniging Alkmaar. Woensdagmiddag belde iemand 112 over de verdachte bezorging van het pakketje.
De Explosieven Opruimingsdienst nam een robot mee, waarmee het pakketje vanaf een veilige afstand geïnspecteerd kan worden. De hoek van de straat werd ruim afgezet, mensen staan achter het politielint op straat. Ook het treinverkeer tussen Alkmaar en Heiloo werd een aantal uren stilgelegd. In de tussentijd werden bussen ingezet.
Het verdachte pakketje is veiliggesteld, maar wat er in zit is nog niet bekend gemaakt. De politie heeft een verdachte aangehouden. Wat er allemaal precies aan de hand was, moet nog duidelijk worden.
De handrem vergeten aan te trekken. Vaak blijft de auto wel staan of rolt hij een stukje tot aan een stoeprand. Dat geluk had een vrouw woensdagochtend niet, toen ze haar auto had geparkeerd bij Fysiotherapie Muda aan de Anna van Saksenstraat in Noord-Scharwoude.
De auto rolde langzaam van de parkeerplaats naar achteren de sloot in. De auto kan als verloren worden beschouwd. Een berger is gekomen om het voertuig uit het water te halen en af te voeren.
Een automobilist dacht dat hij wel veilig met kapotte koplampen naar huis kon rijden, als hij zijn alarmlichten maar gebruikte. Maandagavond reed hij, knipperend en wel, over de N9. Goed zichtbaar was hij zeker, ook voor de politie die achter hem reed. Het leverde hem uiteindelijk nog meer gedoe en kosten op.
De politie zette de man langs de kant op de Bergerweg. Toen vertelde hij dat hij en zijn gezin graag naar huis wilden en het verlichtingsprobleem daarom maar oplosten met alarmlichten. De motoragent zag dat anders. “Levensgevaarlijk om zo te gaan rijden!”, vindt hij. “Verder rijden is geen optie.”
Het kwam de bestuurder op 120 euro boete te staan en hij moest óf pechhulp regelen, of zijn auto parkeren en ander vervoer regelen tot de verlichting was gerepareerd. Kleine meevaller was dat hij op de N9 binnen de bebouwde kom was gespot. Vanaf de Kogendijk kost rijden met defecte dimlichten 180 euro. (foto: Verkeersagent Alkmaar)
Op de N9 heeft een ernstig ongeluk plaatsgevonden, waarbij in ieder geval één van de slachtoffers om het leven is gekomen. Het ongeval vond maandagmiddag plaats op de kruising met de Aert de Gelderlaan.
De passagier in de auto overleefde de aanrijding niet, de bestuurder is met grote spoed naar ziekenhuis gebracht. Bij het ongeval was ook een bestelbus betrokken. De bestuurder van de bus is meegenomen naar het politiebureau. Meer informatie is op dit moment nog niet bekend.
De N9 is in beide richtingen afgesloten tussen de Kennemerstraatweg en de Terborchlaan.
De politie is op zoek naar getuigen en beelden van een woninginbraak op het adres Voorburggracht 179 in Zuid-Scharwoude. De inbraak vond plaats tussen zondag 11:30 uur en maandag 09:40 uur, maar van de dader of daders ontbreekt nog ieder spoor.
Het dakraam is geforceerd en daarna is het hele huis overhoop gehaald. Uiteindelijk zijn een fototoestel en de inhoud van en kluis meegenomen. De gedupeerden hebben inmiddels aangifte gedaan.
Wie meer denkt te weten wordt verzocht contact op te nemen met de politie via 0900-8844 of anoniem via 0800-7000 of een meldingsformulier politie.nl. De website biedt ook de mogelijkheid om camerabeelden te uploaden.
Een winkel vol glasscherven en kapotte vitrines, telefoons en tablets liggen op de grond. Dat trekt de aandacht. Omwonenden zijn geschrokken van de ramkraak die in de nacht van zondag op maandag Heiloo verraste. “Nu de grote steden steeds meer beveiligd worden, komen ze hierheen.”
De kraak vond plaats aan de buitenkant van winkelcentrum ‘t Loo, bij Telecomwinkel Telus Télécom. De politie doet onderzoek naar wat er gebeurd is. “Wat opviel is dat er geen auto in de buurt was”, laat persvoorlichter Jan Martijn Stout Streekstad Centraal weten.
“Verschrikkelijk dat zoiets in dit dorp gebeurt”, laat een nieuwsgierige inwoner weten. Een ander denkt vooral aan de eigenaar: “Arme man, hij werkt er hard voor. En zit hier nog maar net.” Hoewel de kraak als een verrassing kwam is toch niet iedereen verbaasd. “Ik had het wel zien aankomen, er is niet veel aan te doen. Er is hier nog geen cameratoezicht.”
Eén van de omgetrokken vitrines bij de getroffen telecomwinkel. (foto: Streekstad Centraal)
Een andere voorbijganger weet te melden dat dit niet de eerste keer dat er iets bij het winkelcentrum plaatsvindt. “Vorig jaar waren de ramen van de Hema kapot geslagen door iemand met psychische problemen.” Ook zijn er betonnen paaltjes bij de ingang geplaatst om te voorkomen dat mensen daar naar binnen kunnen rijden. “Eerder zijn mensen, op die manier, direct doorgereden naar de juwelier.”
Omwonenden hopen nu vooral dat aan deze zijde van het winkelcentrum ook paaltjes worden geplaatst, en niet alleen tegen ramkraken. “Zet hier alsjeblieft paaltjes neer. Je wordt telkens voor de sokken gereden.” Maar niet iedereen ziet dat zitten. “Dan moeten we overal paaltjes neer gaan zetten. Anders komen ze gewoon vanaf de andere kant”, reageert een medewerker van ‘t Loo.
De politie is op zoek naar de dader(s) van de inbraak die in de nacht van woensdag op donderdag is gepleegd aan de Lislodde in Oudkarspel. Tussen 23:30 en 06:45 uur werd ingebroken in de garage bij een woning. Er zijn twee mountainbikes gestolen. De politie hoopt dat er getuigen en beelden zijn waarmee de zaak kan worden opgelost.
Wie meer denkt te weten wordt verzocht om de politie te bellen via 0900-8844. Anoniem contact leggen kan via 0800-7000 en via een meldingsformulier op politie.nl. Via de site kunnen ook beelden worden geüpload. (foto: Pixabay / Holger Kraft)
Dankzij een getuige is een 17-jarige Alkmaarder opgepakt vanwege fietsdiefstal bij Station Alkmaar Noord. Dat gebeurde in de nacht van donderdag op vrijdag, meldde de Politiehonden Noord-Holland van het weekend. En dankzij diensthond Boy is de strafzaak nog wat steviger geworden.
De politie kreeg rond 01:00 uur melding over een fietsendief aan de noordkant van het Station Alkmaar Noord. Hij was het slot van een fatbike aan het slopen met een slijptol. Toen agenten aankwamen was de dief echter gevlogen. Een politiewoordvoerder laat weten dat ze tijdens hun zoekactie iemand zagen die aan het signalement voldeed en ze achter hem aan zijn gegaan. Uiteindelijk wist de politie hem, kilometers verderop, in te sluiten op het parkeerterrein bij de Poelsniplaan. Daarna is hij aangehouden en ingesloten.
De gebruikte slijptol lag echter niet op de ‘plaats delict’ en de jonge Alkmaarder had hem ook niet bij zich. Later op de dag, tijdens zijn verhoor, bekende de verdachte dat hij deze in de bosjes had gegooid bij de Laan van Bath. Ondanks de bekentenis is het goed om zoveel mogelijk bewijs te hebben. Later op de dag is diensthond Boy erbij gehaald en die heeft de slijptol weten te vinden. (foto: Politiehonden Noord-Holland)