Categorie: incidenten 112
-

Flinke blikschade door kop-staartbotsing in Stompetoren
In Stompetoren zijn drie auto’s betrokken geraakt bij een kop-staartbotsing. Dat gebeurde woensdagmorgen op de Noordervaart (N243). Het ongeluk leidde tot flinke schade, ook ondervond het verkeer van de ochtendspits de nodige hinder. Gewonden vielen er niet.Hoe het ongeluk precies kon gebeuren wordt nog onderzocht. Volgens betrokkenen ging de voorste auto, die in de richting van Alkmaar reed, plots in de remmen, onduidelijk is waarom. Het achterliggende verkeer kon niet tijdig stoppen. Of er onoplettendheid in het spel is, of dat er bijvoorbeeld te weinig afstand tussen de auto’s werd gehouden, moet nog worden onderzocht.Er vielen geen gewonden bij het ongeluk, wel was er veel blikschade. Twee van de drie auto’s moest worden weggesleept door een berger. Het verkeer werd door de politie om het ongeval en de bergingsoperatie heengeleid. -


140 ‘relschoppers’ op Waagplein aangepakt: oefening Horeca Interventie Team
Het is dan misschien niet warm, zonnig is het wel en wie dinsdag op het Waagplein in Alkmaar een terrasje wilde pikken, kwam erachter dat dat maar heel beperkt mogelijk was. De hele middag en een deel van de avond was het plein namelijk het toneel van een grote politie-oefening. En een grote speeltuin voor de 140 Horizon leerlingen die ‘slechterik’ mochten spelen. “Het is heel spannend want dit maak je niet zomaar mee”.
De politie oefende op het plein situaties die typisch zijn voor de horeca en de problemen die daarbij kunnen horen. In samenwerking met Koninklijke Horeca Nederland en verschillende café-uitbaters in Alkmaar en omgeving onderzoekt het ‘Horeca Interventie Team’ hier wat de beste aanpak is bij zaken als uitgaansgeweld of calamiteiten. “Dat wordt wel tof”, laat de woordvoerder van de politie voorafgaand aan de oefening weten. “Er zijn ook honden en hondengeleiders bij.” En dat vinden mensen altijd wel spannend om te zien.

Een oefening ja. Maar al te veel verzet bieden of dwarsliggen was niet persé een goed idee… (foto: Streekstad Centraal) Wel was een deel van het plein afgezet om te voorkomen dat argeloze voorbijgangers dwars door een -gespeelde- interventie heenfietsen. “We willen dit eigenlijk om het jaar doen, maar corona gooide roet in het eten. Dus is het nu drie jaar geleden dat we dit voor het laatst hebben gedaan”, vertelt Johan de Caluwé van de politie aan Streekstad Centraal.
Voor de agenten is het minder spel dan voor de ‘ingehuurde tegenstand’, dat maken de gezichtsuitdrukkingen van de agenten en handhavers duidelijk. “Ook dat is een oefening. Je probeert de adrenaline zo laag mogelijk te houden en niet over de grens te gaan. Net als in het echt”, volgens Caluwé. Een paar ‘onruststokers’ denkt toch wat verder te kunnen gaan dan de bedoeling is, maar komen er snel achter dat de agenten dan óók een stap verder gaan. Dat er ook honden meedoen maakt indruk bij de leerlingen. “Daar blijf ik echt ver bij uit de buurt, zag je hoe die man werd gepakt?”

De aanwezige politiehonden maakten indruk. (foto: Streekstad Centraal) Hoe aanlokkelijk het uitzicht ook mocht zijn, het was toch niet de planning dat de deelnemende agenten en toezichthouders daarna met z’n allen de kroeg ingingen. Er volgt een debriefing op het bureau. Want wat voor het publiek een mooi schouwspel mag zijn, is voor de betrokkenen hard werken en vooral veel leren. “Zo verstevigen we onze samenwerking.”
-

Ambulance ter plaatse na aanrijding fietser in Heiloo
Oversteken en elkaar even niet opmerken: dat kan al genoeg zijn voor een nare klap. In Heiloo is dinsdagmorgen een fietser aangereden toen hij de De Wildtlaan over wilde steken. Een ambulance kwam ter plaatse om de jonge fietser na te kijken, maar de verwondingen leken niet ernstig. De ambulance heeft de fietser wel naar zijn eigen huis vervoerd.
De fietser kwam vanuit de Wentholtlaan en wilde oversteken. Daarbij moet hij de auto niet tijdig hebben opgemerkt en de automobilist hem omgekeerd ook niet – een aanrijding viel vervolgens niet meer te voorkomen. De automobilist kwam met de schrik vrij en ook de auto raakte niet noemenswaardig beschadigd.
De politie heeft ter plaatse onderzoek verricht naar de precieze toedracht van het incident.
-

Bioscoopketen Vue lekt privégegevens honderdduizenden bezoekers
Door een lek bij Vue was het mogelijk om privégegevens van alle bezoekers in te zien. Sleutels tot digitale kluizen zouden door een fout op de website staan. Het gaat om miljoenen transacties voor bioscoopkaartjes waarvan namen en bankrekeningnummers konden worden opgezocht.
Vue heeft twintig bioscopen in Nederland, waaronder in Alkmaar, Heerhugowaard en Hoorn. Het datalek kwam aan het licht door RTL Nieuws. “Vue neemt dit uiterst serieus en heeft alles gelijk in gang gezet om het lek te dichten”, laat een woordvoerder weten. Het bedrijf heeft beloofd om ‘vaker en meer checks te doen’.
-

Huis in Noord-Scharwoude onbewoonbaar door brand
Een huis aan de Rietakker in Noord-Scharwoude is maandagmiddag flink beschadigd geraakt door een brand. Voor zover bekend zijn er geen gewonden.
De brand ontstond maandag in de meterkast. Een buurvrouw zag rook uit de woning komen en sloeg alarm. Hoewel de brandweer snel ter plaatse was, duurde het enige tijd voordat het vuur onder controle was. Vanwege de schade is het huis tijdelijk niet bewoonbaar.
-

Twee gewonden bij zware botsing tussen auto en kraanwagen op N246
Twee mensen zijn maandagochtend gewond geraakt bij een zware aanrijding op de N246 bij De Woude. Rond 06:45 uur kwamen een auto en een kraanwagen met elkaar in botsing. De twee slachtoffers zijn met onbekend letsel door ambulancepersoneel naar het ziekenhuis gebracht.
De auto raakte bij de aanrijding zwaar beschadigd aan de linkerzijde. De kraanwagen kwam naast de weg en brak door de vangrails maar bleef nog wel hangen boven het talud. Wat er precies was gebeurd is nog niet duidelijk.
Voor de hulpverlening en vooral de berging van de kraanwagen was de N246 bij De Woude tijdelijk compleet afgesloten voor verkeer.
-

Pakketten met vermoedelijk harddrugs gevonden langs Noordzeekust: “Niet openen”
Afgelopen weekend zijn langs de kust tassen en pakketten met daarin vermoedelijk harddrugs gevonden. De politie heeft de vondsten veilig gesteld en roept mensen die ook onbeheerde pakketten vinden op om ze niet te openen en direct 112 te bellen.
De politie is een onderzoek gestart naar inhoud en de herkomst van de pakketten. Daarin wordt samengewerkt met onder andere de FIOD, Douane, Rijkswaterstaat en de Kustwacht.
Waar de pakketten precies zijn aangespoeld wilde politie voorlopig niet vertellen, ondervond NOS. Ook werd niet verteld hoeveel pakketten inmiddels zijn opgepikt. (foto: Kustwacht Nederland)
-

Man duikelt ‘s nachts Oudegracht in
Een man heeft een nachtelijke duikeling een Alkmaarse gracht in gemaakt. Dat gebeurde in de nacht van zondag op maandag bij de Oudegracht. Het is niet bekend of hij zelf op de kant kon gekomen. Iemand belde de hulpdiensten, waarna de toegesnelde politie zich over de doorweekte man heeft ontfermd. Mogelijk had hij iets te diep in het glaasje gekeken.
De agenten hebben de man warmtefolie gegeven en hem voor controle naar het ziekenhuis gebracht.
-

Automobilist ramt boom langs N242 in Heerhugowaard en neemt de benen
Een automobilist is de nacht van zondag op maandag hard tegen een boom langs de Westerweg (N242) bij Heerhugowaard gereden. Daarna heeft de bestuurder de benen genomen.
De bestuurder was op weg naar richting Oudkarspel toen hij of zij om onbekende reden in de berm naast de Westerweg belandde. De auto draaide en knalde met de zijkant tegen een boom, waarna deze doorschoof tot aan de rand van de naastgelegen sloot. Daarna is de bestuurder er vandoor gegaan. Een passant zag de verlaten auto en belde de politie.
De politie gaf aan het kenteken van de auto na te trekken om de eigenaar te achterhalen. Een berger heeft de auto afgevoerd.
-

Vermiste Sofie uit Heerhugowaard is terecht
Sofie is gevonden. De vrouw van 24 raakte maandag 9 oktober vermist en de omstandigheden van haar verdwijning waren reden om tot een grote zoekactie over te gaan. Vermoed werd dat de Heerhugowaardse was gaan wandelen in de natuur, daarom werd onder meer gezocht in het duingebied.
Zaterdag werd duidelijk dat de Heerhugowaardse na een transactie in Castricum met de trein verder was gereisd. Daardoor werd het zoekgebied veel groter en leek het er dus even op dat de vermissing nog moeilijker opgelost kon raken. Maar het tegendeel bleek waar, Sofie is levend teruggevonden, werd vanmorgen medegedeeld aan Dijk en Waard. De woordvoerder van de politie kan het goede nieuws bevestigen: “Ze is gezond en wel teruggevonden, we halen het opsporingsbericht van onze websites.”
De vermissing van de jonge Heerhugowaardse vrouw leidde tot veel ongerustheid. Op de sociale media werd haar signalement veelvuldig gedeeld. De politie zette onder meer de politiehelikopter in om de vrouw te vinden.