Categorie: incidenten 112

  • Pakket straffen voor Alkmaarse tieners die overval pleegden op Bobby Snacks

    Pakket straffen voor Alkmaarse tieners die overval pleegden op Bobby Snacks

    Twee Alkmaarse jongens zijn schuldig verklaard aan de gewapende overval op Bobby Snacks begin dit jaar. Op 17 februari kwamen ze met bedekt gezicht binnen en bedreigden ze de eigenares met een mes en een hamer. Nadat ze vluchtte, vernielden de jongens de kassa om het geld eruit te krijgen. De nu 17-jarige jongen werd diezelfde dag aangehouden, zijn 15-jarige handlanger de volgende dag.

     

    ander de volgende dag. 

    Dezelfde dag kon de 17-jarige verdachte al door de politie worden aangehouden, zijn handlanger werd een dag later ingerekend.

    . De nu 17-jarige dader

    Twee Alkmaarse tieners die op 17 februari dit jaar snackbar Bobby Snacks aa n de Kanaaldijk met geweld hebben overvallen, zijn veroordeeld tot voorwaardelijke gevangenisstraffen en taakstraffen. kreeg 87 dagen jeugddetentie, waarvan 60 dagen voorwaardelijk

    Hij hoeft niet terug naar de cel, want het onvoorwaardelijke deel heeft hij al in voorarrest uitgezeten. Bovendien heeft hij 60 uur taakstraf gekregen, waarvan 20 uur in de vorm van een leerstraf.

    Als stok achter de deur moet hij onder toezicht van de jeugdreclassering meewerken aan crisisplaatsing en een avondklok die voor maximaal drie maanden geldt van 19 tot 7 uur.

    Zijn mededader van 15 jaar heeft 60 dagen voorwaardelijke jeugddetentie gekregen en een taakstraf van 80 uur. Hij moet meewerken aan onder meer diagnostisch onderzoek, omdat er zorgen over hem bestaan dat hij anders verder afglijdt in het criminele milieu.

    Dezelfde dag kon de 17-jarige verdachte al door de politie worden aangehouden, zijn handlanger werd een dag later ingerekend.

    De officier van justitie had eerder vrijheidsstraffen van respectievelijk zes maanden en 124 dagen, waarvan 60 voorwaardelijk, plus werkstraffen van 80 en 120 uur tegen de overvallers geëist.

  • Scooterrijder zwaargewond bij botsing op fietspad langs Woudmeerweg in Oudkarspel

    Scooterrijder zwaargewond bij botsing op fietspad langs Woudmeerweg in Oudkarspel

    Een scooterrijder is zwaargewond geraakt bij een ongeval op het fietspad langs de Woudmeerweg in Oudkarspel. Maandagochtend rond 08:00 uur kwam hij nabij een flauwe bocht in botsing met een andere scooterrijder en daarna viel hij hard. De bestuurder moest door ambulancepersoneel worden gestabiliseerd, voordat hij naar het ziekenhuis kon worden gebracht.

    Wat er precies gebeurde ging is nog niet duidelijk. De politie doet nader onderzoek. De andere scooterrijder is ook nagekeken, maar hoefde niet naar het ziekenhuis. De scooter van de gewonde bestuurder raakte zwaar beschadigd.

  • Nauwelijks letsel, vrijwel geen schade maar wel grote schrik na aanrijden fietsertje

    Nauwelijks letsel, vrijwel geen schade maar wel grote schrik na aanrijden fietsertje

    Het is de nachtmerrie van iedere automobilist: een jong kind dat opeens voor de auto opduikt of tegen de auto rijdt. Het overkwam zaterdagmiddag de bestuurster van een witte Skoda terwijl ze door de Ooievaarstraat in Alkmaar reed.

    Met een doffe klap raakten haar auto en een jeugdig fietsertje elkaar. Het jochie kwam op de grond terecht waarna buurtbewoners toestroomden. Het bleek uiteindelijk gelukkig mee te vallen, maar de schrik zat er bij beiden goed in. De jongste van de twee kreeg een blijvende tastbare herinnering in de vorm van een traumabeertje, de oudste moest het met troostende woorden doen.

    Voor de zekerheid was een ambulance opgeroepen die de knaap ter plaatse nakeek. Hij hoefde gelukkig niet mee.

  • Oudorper en zijn vergeten pannetje demonstreren onmisbaarheid en effectiviteit hulpdiensten

    Oudorper en zijn vergeten pannetje demonstreren onmisbaarheid en effectiviteit hulpdiensten

    Pre-Ontzet. Laat thuis, niet helemaal scherp misschien. Nog even een pannetje op het vuur. Het klinkt als het einde van een welbestede avond, maar het klinkt ook wel een tikje onverstandig. Voor een Oudorper liep het in de nacht van vrijdag op zaterdag met een sisser af. Die afloop onderstreepte wel  hoe de hulpdiensten in de regio werken: snel, kordaat, in dit geval gelukkig overbodig maar niettemin volledig actiebereid.

    De Runmolen in Oudorp, even na vieren in de nacht. Het vuur gaat aan, een pan erop. In de nacht nét voor de grootse viering van Alkmaar Ontzet niet eens zo’n raar tijdstip om nog even wat warm te maken. Maar de bewoner die hiermee begon maakte z’n culinaire avontuur niet af: voor het hapje goed en wel bereid was lag deze buurman op twee oren en het waren de buren die even later wakker werden van het rookalarm.

    Vervolgens ging het snel. Zo snel als het móet gaan in zo’n geval. De buren sloegen alarm, de politie kwam. Ging naar binnen en daar was rook. Toen was ook de brandweer al onderweg. De buurman werd niet wakker. Er werden een ambulance en een traumahelikopter gealarmeerd. Zelfs de burgemeester werd geïnformeerd want dit scenario had alles in zich om uit de hand te lopen.

    Even snel kwam ook de geruststelling. Het pannetje, goed, dat was misschien wel voor altijd verloren. Maar verder bleek er eigenlijk niets aan de hand. En dus werd de grootse alarmering snel weer ingetrokken. Maar niet zonder dat de korte actie door Streekstad Centraal werd opgemerkt. Daarom deze ode: de hulpdiensten, ze staan klaar, altijd. Ook als het achteraf niet nodig blijkt te zijn geweest. Waarvoor hulde.

  • Jongen (16) uit Zaanstad aangehouden vanwege explosie in Zijperstraat Alkmaar

    Jongen (16) uit Zaanstad aangehouden vanwege explosie in Zijperstraat Alkmaar

    Een 16-jarige jongen uit Zaanstad is aangehouden in verband met een explosie die donderdagavond plaatsvond in de Zijperstraat in Alkmaar. Hij zit nog vast voor verder onderzoek.

    Rond 23:20 uur kreeg de politie een melding van een harde knal bij een gebouw in de Zijperstraat. Aangekomen zagen agenten duidelijke schade aan het pand, vermoedelijk veroorzaakt door zwaar vuurwerk. Mensen zagen iemand wegrennen en kregen deze op de Kwakelkade te pakken. De politie nam de jongen uit Zaanstad van hen over en hielden hem aan.

    De politie in Alkmaar is vrijdag, naar aanleiding van deze aanhouding en eerdere explosies, een TGO-onderzoek gestart. TGO staat voor Team Grootschalige Opsporing, een tijdelijke samenwerking tussen de politie en het Openbaar Ministerie (OM) voor complexe rechercheonderzoeken met een grote maatschappelijke impact.

    De eerste dagen doet het team onder andere een buurtonderzoek, zoekt en bekijkt het camerabeelden en worden onder meer vrienden, familie en bekenden van de slachtoffers en getuigen gehoord. Daarnaast onderzoeken de forensische recherche sporen en aanwijzingen, zoals vingerafdrukken, voetafdrukken, DNA-materiaal en voorwerpen die op de misdaadplek zijn gevonden. In het laboratorium onderzoeken rechercheurs deze ‘stille getuigen’ of ze in relatie staan tot mogelijke verdachten. Op basis van scenario’s wordt het onderzoek voortgezet: wie kan het gedaan hebben en waarom?

    Het TGO-onderzoek richt zich op alle acht explosies die vanaf 14 september plaatsvonden in Alkmaar:
    14 september, Lekstraat
    30 september, Bannewaard
    02 oktober, Ruusbroechof
    02 oktober, Baansingel
    03 oktober, Koedijkerstraat
    04 oktober opnieuw Ruusbroechof
    04 oktober, Bagijnenstraat
    05 oktober, Zijperstraat

    De politie roept mensen die meer denken te weten op om zich te melden via 0900-8844. Meld misdaad anoniem via het bekende nummer 0800-7000 of via het Team Nationale Inlichtingen (088-6617734). Dat is een afdeling getraind in het afschermen van tipgevers en informanten. Zij winnen op onopvallende wijze informatie in en beschermen de tipgever ten alle tijden. Beeldmateriaal is ook zeer welkom en kan verzonden worden via politie.nl/upload.

  • Burgemeester en politiechef boos na rellen rond AZ-Legia Warschau: mogelijk nieuwe maatregelen

    Burgemeester en politiechef boos na rellen rond AZ-Legia Warschau: mogelijk nieuwe maatregelen

    Gemeente Alkmaar, AZ, de politie, en het Openbaar Ministerie keuren het gedrag van Poolse supporters rond de wedstrijd in het AZ-stadion ‘ernstig af’. Donderdag werden vooraf gemaakte afspraken geschonden, en de aanhang en ook spelers van Legia Warschau misdroegen zich volgens de gemeente zich flink. Twee spelers van de Poolse club zijn aangehouden. De Poolse autoriteiten zijn het hier niet mee eens, en starten een eigen onderzoek naar het optreden van de politie in Alkmaar.

    “Supporters die excessief en onacceptabel geweld gebruiken tegen politie en stewards zijn niet welkom in onze stad”, reageert burgemeester Anja Schouten ontstemd. “Met betrokken partijen onderzoeken we of en hoe we bij Europese wedstrijden bezoekers met een dergelijk risicoprofiel kunnen weren.” Ook Hamit Karakus, politiechef Eenheid Noord-Holland, is kritisch over de gebeurtenissen van donderdagavond: “Het is vreselijk dat er collega’s gewond raken. Dit neem ik zeer hoog op, omdat gebleken is dat Legia Warschau een onbetrouwbare partner is en afspraken niet zijn nagekomen.”

    In Polen wordt er juist verbolgen gereageerd op de aanhoudingen en de strenge maatregelen die rondom de wedstrijd genomen werden. In Poolse media wordt gesproken van excessief geweld tegen Polen. Het Openbaar Ministerie in Polen start zelf een onderzoek naar het optreden van de Nederlandse politie en hoe de Poolse spelers behandeld zijn op bezoek in Alkmaar, meldt mediapartner NH hierover. Ook op de sociale media klinkt hevige kritiek op de Alkmaarse aanpak en worden soms zware termen gebruikt. (tekst gaat door onder de foto)

    Poolse spelers zouden medewerkers van AZ hebben verwond.

    Hamit Karakus is scherp over de geluiden aan Poolse zijde: “Het zou de Poolse autoriteiten sieren als zij de collega’s beterschap wensen en helpen met het opsporen van verdachten, in plaats van ons optreden te bekritiseren. Dit grove geweld tegen politiemensen is onacceptabel en veroordeel ik ten zeerste.” Ook het Openbaar Ministerie kan zich niet vinden in de kritiek: “Het besluit van het OM om de spelers aan te houden is niet lichtzinnig genomen, en is vooraf besproken met de politie. Dit zijn verdachten van ernstige strafbare feiten, die het OM – zoals in elke zaak – zorgvuldig zal beoordelen.”

    Dat er spelers zijn aangehouden – het gaat om een 28-jarige Serviër en een 33-jarige Portugees – is in ieder geval uitzonderlijk. Alle gebeurtenissen rond de wedstrijd worden geëvalueerd door alle betrokken partijen. Burgemeester Anja Schouten, voorzitter van de Veiligheidsregio, laat weten dat er mogelijk extra maatregelen genomen zullen worden bij risicowedstrijden.

  • Paard te water in Eilandspolder: brandweer rukt uit

    Paard te water in Eilandspolder: brandweer rukt uit

    Wat er precies gebeurd is, dat weten alleen de paarden. Maar het resultaat was donderdagavond voor iedereen duidelijk: een paard was in de sloot beland en kwam daar met geen mogelijkheid meer uit. De zachte bodem van de Eilandspolder maakte het moeilijk om grip te krijgen, het dier had dringend hulp nodig – en die kwam in de vorm van de brandweer.

    Streekstad Centraal sprak over het voorval, brandweerman én boer. “Een paard, dat is voor ons toch ook wel iets speciaals”, legt hij uit. “Je wil zo’n dier netjes en voorzichtig aan de kant helpen. Hoe ‘ie in het water kwam, geen idee.” Paarden weten natuurlijk best dat ze uit de buurt van de sloot moeten blijven, dus er moet iets zijn voorgevallen. Een paard kan bijvoorbeeld uit schrik een rare sprong maken. “Als het dan net op een plekje waar het zacht is terecht komt, zakt het paard zo de sloot in”, weet Baltus.

    De zachte bodem van de Eilandspolder was ook voor Baltus en zijn team een uitdaging. Zelf woont en werkt hij in de Schermer: “Bij ons in de Schermer zijn de bodems hard. Dat is daar wel anders.” En dus was het nog een hele klus om het paard weer op de kant te krijgen, maar eendracht maakt macht. “Het is goed gegaan”, besluit Baltus. (foto: Ad Baltus)

  • Autobrand bij winkelcentrum ‘t Loo laat weinig van auto over

    Autobrand bij winkelcentrum ‘t Loo laat weinig van auto over

    Een auto is in vlammen op gegaan op de parkeerplaats van winkelcentrum ‘t Loo. De vuurzee was zo groot dat de auto als verloren moet worden beschouwd. Gewonden vielen er niet en ook de omgeving van de auto liep geen schade op.

    De brandweer kwam ter plaatse, maar moest bij aankomst al vaststellen dat er geen redden meer aan was. Het interieur van de auto brandde volledig uit. Het vuur is door de brandweer gedoofd. Daarna werd een bergingsbedrijf ingeschakeld om het autowrak af te voeren.

    De oorzaak van de brand wordt nog onderzocht. Het vermoeden bestaat dat kortsluiting in de auto de oorzaak is van het vuur.

  • Oude fabrieksput oorzaak van zinkgat waar twee wandelaars in wegzakten

    Oude fabrieksput oorzaak van zinkgat waar twee wandelaars in wegzakten

    Een oude betonnen put blijkt de oorzaak te zijn van het ontstane zinkgat ofwel ‘sinkhole’ aan de Hendrik Ringershof in Alkmaar. Twee wandelaars voelden daar vorige week de grond letterlijk onder zich vandaan zakken. Volgens de gemeente is het gat inmiddels gerepareerd.

    De twee Alkmaarders, een 79-jarige vrouw en een 83-jarige man met een rollator, liepen op 25 september over de Hendrik Ringershof, toen zij uit het niets in een zinkgat stortten. De vrouw kwam er zonder kleerscheuren vanaf, maar de man liep een ‘flinke hoofdwond’ op en moest voor behandeling naar het ziekenhuis.

    Onderzoek van de gemeente wijst uit dat een oude betonnen put, die vroeger onderdeel was van de Ringersfabriek, de boosdoener was. “Door een lekkage is er zand en grondwater in de put gelopen, waardoor een sinkhole is ontstaan”, verklaart een woordvoerder tegenover mediapartner NH.

    Om herhaling te voorkomen, is onderzocht of er meer van dat soort putten rond de fabriek aanwezig zijn. Dat is niet het geval, aldus de gemeente. “Ook het nieuw aangelegde riool is nader gecontroleerd. Hier zijn geen gebreken geconstateerd.”

  • Rake klappen in AZ-stadion: ME’er bewusteloos geslagen bij rellen

    Rake klappen in AZ-stadion: ME’er bewusteloos geslagen bij rellen

    In het AZ-stadion zijn donderdagavond rellen uitgebroken. AZ wist te winnen van Legia Warschau, maar na de wedstrijd begonnen fans van de Poolse club te vechten. Daarbij sloegen ze in op de politie en op de ME. Eén ME’er raakte buiten bewustzijn. Ook wisten de hooligans wapenstokken en pepperspray in handen te krijgen. De politie heeft traangas gebruikt.

    Zowel voor als na de wedstrijd gisteravond van AZ tegen het Legia Warschau is het onrustig geweest rond het stadion in Alkmaar. Fans van de Poolse club bestormden vooraf de toegangspoort van het uitvak. Na de wedstrijd zijn twee aanhoudingen verricht bij de spelersbus, dit zijn volgens Poolse media spelers van Legia Warschau.

    Voorafgaand aan de wedstrijd werd al voor een escalatie gevreesd en golden er extra maatregelen voor fans van Legia Warschau. De Poolse club heeft de reputatie een agressieve achterban te hebben. Die mochten bijvoorbeeld niet in de Alkmaarse binnenstad verzamelen.

    In de uren voor de wedstrijd was er al de nodige onrust rond het stadion. De politie meldt dat de aanhangers van Legia voor de wedstrijd veel geweld gebruikten tegenover stewards en agenten. Ook werd vuurwerk aangetroffen en was er informatie dat supporters zwaar vuurwerk mee hadden. “Ter bescherming van de eigen veiligheid en die van de stewards is traangas gebruikt”, schrijft de politie in een persbericht. De bewusteloos geraakte ME’er kon na behandeling niet verder. De ongeregeldheden zorgden ervoor dat een aantal bezoekers zonder kaartje of controle van het kaartje naar het bezoekersvak gingen.

    De uitslag van de wedstrijd was overigens 1-0, ondanks dat AZ in de tweede helft door een harde overtreding met tien man op het veld over bleef. Alle teams in de poule van AZ hebben nu drie punten. Aston Villa wist diep in blessuretijd te winnen van Zrinjski Mostar met 1-0. (foto: Inter Visual Studio / Michel van Bergen)