Categorie: incidenten 112

  • Kop-staartbotsing op Kennemerstraatweg in Alkmaar; drie ambulances ter plaatse

    Kop-staartbotsing op Kennemerstraatweg in Alkmaar; drie ambulances ter plaatse

    Maandagavond heeft op de Kennemerstraatweg in Alkmaar een kop-staartbotsing  plaatsgevonden. Dat gebeurde ter hoogte van het onbemande  Shell tankstation. De bestuurder van het voorste voertuig remde af bij het zebrapad, maar een achteropkomende automobilist had dat te laat in de gaten.

    Naast politie spoedden ook brandweer en drie ambulances zich naar de plaats van het ongeval. Drie slachtoffers zijn met onbekend letsel naar het ziekenhuis gebracht. De Juliana van Stolberglaan is in verband met de hulpverlening en opruimingswerkzaamheden tijdelijk afgesloten geweest.

    De auto’s zijn door een berger afgevoerd, de gemeente is ter plaatse geweest om gelekte vloeistoffen uit de achterste auto op te ruimen.

  • Kustwachthelicopter ‘dropt’ patient bij AFAS-Stadion

    Kustwachthelicopter ‘dropt’ patient bij AFAS-Stadion

    Een gele helikopter in de lucht is tegenwoordig niet echt meer een bijzonderheid en betekent meestal dat er ergens een medisch noodgeval is. De helikopter die maandagavond rond 19:20 uur bij het AFAS landde landde had daar wel mee te maken maar viel toch een beetje in de buitencategorie.

    Het bleek te gaan om een Search And Rescue- of SARhelicopter van de van de kustwacht die een patiënt vanwege medische redenen opgehaald had bij een boorplatform. De patiënt werd overgedragen aan ambulancepersoneel en naar het ziekenhuis gebracht.

  • Motorrijder rijdt vol tegen lantaarnpaal langs Drechterlandsedijk

    Motorrijder rijdt vol tegen lantaarnpaal langs Drechterlandsedijk

    Zondagmiddag is een motorrijder tegen een lantaarnpaal op de Drechterlandsedijk in Ursem geklapt. De man had veel pijn en is met mogelijk meerdere botbreuken naar het ziekenhuis gebracht.

    De motorrijder reed vanaf Rustenburg net Ursem binnen en miste toen de flauwe bocht naar links. Hij botste vol tegen de lantaarnpaal aan het eind van de bocht en belandde nog bijna in het kanaal. De klap was zo hard dat de lantaarnpaal scheef kwam te staan.

  • Bezopen fietser liggend in berm N245 aangetroffen

    Bezopen fietser liggend in berm N245 aangetroffen

    De politie heeft in de nacht van zaterdag op zondag een bezopen fietser uit de berm langs de N245 geplukt. Hij lag langs de weg nabij de kruising met de Westelijke Randweg.

    Agenten kregen melding van de man in de berm en toen ze op de aangegeven plaats aankwamen troffen ze inderdaad iemand liggend met fiets naast de weg. De man vertelde dat hij op weg was van Zuid- naar Noord-Scharwoude, maar daarbij was duidelijk iets niet helemaal goed gegaan.

    De agenten vonden het onverantwoord om de man terug te sturen op zijn fiets en lieten hem ophalen door iemand die hij kende.

  • Filmpje ‘ta-tu ta-tu’ politiewagen van 15-jarige Nikolai gaat hard op internet (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Filmpje ‘ta-tu ta-tu’ politiewagen van 15-jarige Nikolai gaat hard op internet (VIDEO)

    Een langsrazende politiewagen met toeters en bellen doet meestal wel wat hoofden draaien, maar de 15-jarige Nikolai wist een hele bijzondere vast te leggen, en dát filmpje wordt inmiddels zeer goed bekeken op zijn Youtubekanaal ‘Nikos Filmt Dagelijks‘.

    De hoofdrol wordt in het filmpje gespeeld door een politieauto die blijkbaar met haast onderweg is naar een vermoedelijke melding. Wanneer de sirene van de wagen, bewust of onbewust, even een pauze neemt, neemt één van de agenten in de auto het over. “Ta-tu ta-tu” schalt plots over de Alkmaarse Geestersingel.

    Ook filmer Nikolai,  die dagelijks een filmpje over hulpverleners op zijn kanaal plaatst is hoorbaar verbaast en geeft het filmpje de titel  ‘agent met humor doet sirene na‘ mee. Wij hebben daar weinig aan toe te voegen…

  • Waardse tiener in Haarlem opgepakt vanwege twee auto-inbraken

    Waardse tiener in Haarlem opgepakt vanwege twee auto-inbraken

    Een 17-jarige jongen uit Heerhugowaard en een 16-jarige Haarlemmer zijn vrijdagnacht in Haarlem aangehouden in verband met twee auto-inbraken.

    De Haarlemse politie kreeg rond 03:00 uur een melding over een mogelijke auto-inbraak aan de Kievitstraat. Er is direct een zoekslag gemaakt in de omgeving. Onderwijl kregen agenten een melding dat er twee jongens zouden rommelen bij een busje aan de Lijsterstraat. De verdachten werden in de omgeving aangetroffen. Eén van de jongens is direct aangehouden, de ander zette het op een rennen maar dat bleek tevergeefs. De politie vond hem, mede door steun van een politiehond, aan de Lingestraat waar hij zich ergens had verstopt.

  • Caravan kantelt op A9 bij Heiloo, Waardse vuilnisman beschermt

    Caravan kantelt op A9 bij Heiloo, Waardse vuilnisman beschermt

    Op de A9 vlakbij Alkmaar is zaterdag even na 13:00 uur een caravan achter een auto gekanteld. Vuilnisman Dirk van Maurik uit Heerhugowaard was net op weg richting Alkmaar en zette zijn wagen ervoor om bescherming te bieden tot de hulpdiensten arriveerden. Mede dankzij hem bleef iedereen ongedeerd.

    Toen Dirk de auto met gekantelde caravan en daarbij wachtende mensen zag, blokkeerde hij de twee linkerbanen van de snelweg met zijn vuilniswagen. “Ik dacht: of nu naar huis of die mensen even helpen. Toen ben ik de linkerbaan op gedoken”, vertelde de 34-jarige chauffeur tegen mediapartner NH Nieuws.

    Het ongeluk had hij niet zien gebeuren, maar wel de gevaarlijke situatie die was ontstaan: “Al het verkeer haalde allemaal capriolen uit om er voorbij te gaan. Iedereen was aan het proppen om naar de rechterbaan te gaan, dat brengt gevaarlijke situaties met zich mee.” Uiteindelijk duurde het anderhalf uur voor de caravan en de auto van de weg waren gehaald.

    De betrokkenen van het ongeluk waren volgens Dirk een man en een vrouw op weg naar hun vakantiebestemming. Het stel was erg geschrokken. “Ze waren me erg dankbaar dat ik met hen heb staan wachten tot de hulpdiensten er waren. Daar doe je het toch voor.”

    Vijf minuten nadat Dirk stil was gaan staan op de A9 kwam de politie en kon hij verder rijden. Toch is zijn daad is niet onopgemerkt gebleven. Op sociale media stromen de positieve reacties binnen. “Je wordt meteen een held genoemd, maar zoveel credits verdien ik niet. Als chauffeur hoor je dit gewoon te doen als de mogelijkheid zich voordoet en je jezelf niet in gevaar brengt. Kleine moeite lijkt mij.” (foto: Twitter / Rijkswaterstaat)

  • Brandstichting Stalpaertstraat Alkmaar via internet gedeeld (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Brandstichting Stalpaertstraat Alkmaar via internet gedeeld (VIDEO)

    Er is weinig onduidelijkheid meer over de oorzaak van de autobrand in de Stalpaertstraat in Alkmaar. Getuigen hadden al gemeld dat ze ‘jongeren’ hadden zien weglopen.

    Deze ‘jongeren’ blijken inderdaad de gele Fiat in brand te hebben gestoken. Dat wordt duidelijk aan de hand van een filmpje dat ze zelf hebben gemaakt en via internet hebben gedeeld.

    De reacties op het filmpje zijn voornamelijk afkeurend, maar de ‘jongeren’ zelf lijken er de grootste lol om te hebben.

  • Waards tuinhuisje valt aan vlammen ten prooi

    Waards tuinhuisje valt aan vlammen ten prooi

    De bewoners van de Merwede in Heerhugowaard werden in de nacht van zaterdag op zondag opgeschrikt door de sirenes en zwaailichten van de brandweer die ter plaatse kwam.

    Een tuinhuisje achter één van de woningen had vlam gevat waarna de brandweer was gealarmeerd. Die had het vuur snel onder controle, hoewel ook de schutting schade opliep.

    De oorzaak is nog niet bekend, maar omdat brandstichting niet wordt uitgesloten volgt waarschijnlijk nog een forensisch onderzoek.

  • Woonboerderij Zuidschermer gaat in vlammen op (VIDEO)
    Featured Video Play Icon

    Woonboerderij Zuidschermer gaat in vlammen op (VIDEO)

    Zondagmorgen is brand uitgebroken in een boerderij aan de Laanweg in Zuidschermer. Het vuur greep snel om zich heen waardoor al vlot werd opgeschaald naar ‘Grote Brand’. De bewoners konden tijdig naar buiten komen waardoor er niemand gewond raakte, maar de boerderij moet als verloren beschouwd worden.

    Volgens de Veiligheidsregio wordt nu vooral ingezet op behud van de loodsen achter de boerderij. De brand gaat gepaard met de nodige rookontwikkeling en in onder andere Oudorp is de brandlucht te ruiken. Brandweerkorpsen uit de regio assisteren bij de bluswerkzaamheden.