Bij een aanrijding op de kruising van de Schagerweg en de Laan van Tata zijn woensdag vier gewonden gevallen. Het ongeval gebeurde kort voor 13:00 uur.
Twee personenauto’s kwamen op de kruising met elkaar in botsing. Een van de auto’s moet door rood licht zijn gereden. De inzet van de brandweer was nodig om een van de slachtoffers uit de auto te bevrijden. De traumahelikopter werd ook opgeroepen, maar die werd later geannuleerd. In het ziekenhuis is een van de bestuurders aangehouden voor het rijden onder invloed van drugs of medicijnen.
De politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval. Door het ongeval was de kruising geruime tijd afgesloten voor het verkeer. Dat leidde tot irritatie bij sommige weggebruikers. Een bestuurder hield zich niet aan de wegafzetting en wilde er per se langs. Daardoor moesten medewerkers van de provincie en een persfotograaf aan de kant springen. De politie heeft deze bestuurder aangehouden.
Een wielrenster is woensdag gewond geraakt bij een aanrijding met een bestelbus op de Enterij in Limmen.
De wielrenster kwam rond 12:00 uur uit een kleine zijstraat, de Schoolweg, terwijl iemand in een bestelbus langs reed. Ze konden elkaar niet meer ontwijken. De vrouw kwam hard op de voorruit terecht en viel daarna op de grond. Door de klap raakte de ruit flink beschadigd.
Meerdere hulpdiensten, waaronder een traumahelikopter, werden opgeroepen om naar de plaats van het ongeval te gaan. De wielrenster is door ambulancepersoneel aan haar wonden behandeld. Daarna is ze in een vacuümmatras gestabiliseerd, en met spoed naar het ziekenhuis gebracht. De inzet van de trauma-arts bleek achteraf niet nodig.
Het is 29 oktober 2024. GGZ-medewerkers komen voor een psychisch gestoorde man in een flat aan de Van de Veldelaan. Voor hun veiligheid is de politie mee. De situatie wordt dusdanig dreigend dat er een arrestatieteam bij moet komen. De verdachte wordt totaal drie keer beschoten. De twee agenten die schoten hebben juist gehandeld, heeft het Openbaar Ministerie bepaald. Ze worden niet vervolgd.
De GGZ-medewerkers zochten de toen 52-jarige man op met een zorgmachtiging van de rechtbank, een machtiging voor verplichte zorg aan iemand met een psychische stoornis. De bewoner weigerde open te doen en de politieagenten forceerden de deur om binnen te komen. De man had een mes gepakt en haalde uit naar het hoofd van een van de agenten. Nadat een stroomstoot van een taser niet werkte, trokken de agenten zich terug en riepen versterking op.
Toen de hondengeleiders met hun diensthond aankwamen, werden ook zij bedreigd met een mes. Als reactie schoot één van hen gericht en raakte de Alkmaarder, waarna de verdachte zich terugtrok naar zijn woonkamer. Pepperspray en speciale politie-onderhandelaars mochten niet baten, en er werd opnieuw opgeschaald. (tekst gaat verder onder de video)
Rond 15:30 uur betraden leden van de Dienst Special Interventies de flatwoning en troffen de man in zijn badkamer. Weer dreigde hij met zijn mes. DSI-agenten taserden de man en beschoten hem met beanbags (zakjes met loden kogeltjes), maar ook dit werkte niet. Een agent schoot met zijn pistool en ook dit tweede schot had geen effect. De verdachte wist een diensthond te steken en bleef dreigen met zijn mes, waarop de DSI-agent nogmaals schoot. Gewond aan zijn been en buik viel de man voorover en kon worden overmeesterd.
In de video hierboven is onjuiste informatie vermeld. Op het moment van de eerste publicatie was niet meer dan dat bekend.
Als een agent zijn of haar vuurwapen gebruikt, moet dit altijd worden onderzocht door de Rijksrecherche. Die bestudeerde de situatie in de woning en in het bijzonder de smalle hal achter de voordeur, nam verklaringen op en bekeek bodycambeelden. Het OM concludeert aan de hand van het rapport dat de twee agenten die schoten voldeden aan hun Ambtsinstructie en de Politiewet. (foto: RVP Media)
In veel wijken zouden de buurtapps ontploffen, maar in het Alkmaarse Oud-Overdie haalden de meeste buurtbewoners hun schouders op nadat er zondagnacht een auto in de fik vloog en uitbrandde op het P.A. de Langeplein. “Het hoort er een beetje bij hier”, zegt er een terwijl de brandlucht nog rond het auto hangt.
Een buurtbewoonster zet haar parasol neer in de voortuin als ze nog een blik werpt op de uitgebrande Mercedes. Ze woont tegenover de plek waar de auto in de fik vloog, maar kreeg niks mee. “Ik ben er gewoon doorheen geslapen, geen idee hoe.”
Toen ze de volgende ochtend wakker werd en hoogte kreeg van wat er zich die nacht had afgespeeld, schrok ze niet. “Nee hoor. We hebben al genoeg meegemaakt in deze buurt. Ik ben al lang blij dat het geen aanslag op een huis is. Dat is toch wel een stuk beangstigender.”
Het is niet de eerste keer dat er een auto in de fik is gevlogen in Oud-Overdie. In januari nog ging er in de buurt een auto volledig in vlammen op. Een aantal buurtbewoners die even verderop op het P.A. de Langeplein in het zonnetje zijn neergeploft, weet er alles van. “Het is een heel rustig buurtje”, zegt een vrouw sarcastisch. “Het is Oud-Overdie, dat hoort er wel een beetje bij hier. Het is nou eenmaal een volksbuurtje”, zegt een ander tegen NH Nieuws, mediapartner van Streekstad Centraal.
Onder de indruk van wat er is gebeurd zijn de buurtbewoners allerminst. “Ik schrik er meer van dat ik er niet eens wakker van ben geworden”, zegt een van hen. “Stel je voor dat ik er doorheen slaap als het hier voor de deur gebeurt en ik mijn kinderen niet kan redden…”
Ze denken te weten van wie de afgebrande Mercedes is, maar willen niet te veel speculeren. “Daar bemoeien we ons niet mee. Ik wil hier rustig blijven wonen.”(tekst loopt door onder de foto)
De brandweer kwam adequaat in actie zondagnacht, maar kon niet voorkomen dat de auto afbrandde (foto: RVP Media)
Twee andere buurtbewoonsters zit de schrik er iets meer in. “Ik schrok wakker van een knal”, zegt een vrouw die met een andere buurtbewoonster in haar deuropening tegenover de uitgebrande auto afgelopen zondagnacht nabespreekt.
“Ik dacht: ‘Er zal wel iemand jarig zijn en vuurwerk aan het afsteken zijn’. Maar ik ging toch even kijken en toen zag ik opeens die auto affikken. Gelukkig was de brandweer er snel bij. Het was wel heftig.”
Het politieonderzoek naar de brand is nog bezig. Brandstichting sluit de politie niet uit. “De forensische opsporing doet vandaag onderzoek en er wordt ook buurtonderzoek gedaan om de oorzaak te achterhalen”, zegt een woordvoerder.
Hoewel de auto naast een elektrische laadpaal stond, lijkt de laadpaal niets met de brand te maken te hebben. “Het lijkt te gaan om een benzineauto.”
Maandagmiddag is een automobilist met zijn auto op de kop terechtgekomen na een ongeval. Dat gebeurde aan het einde van de middag op de Lagelaan in Heiloo, ter hoogte van de Oosterzijweg.
De bestuurder verloor daar door een uitwijkmanoeuvre de macht over het stuur en eindigde dus ondersteboven. Hij moest uitwijken voor een fietser, raakte daarna een boom, waarna zijn auto omrolde. Hij kon zelfstandig uit de auto klimmen.
Na de melding zijn twee ambulances naar de plek van het incident gereden en hebben zowel de fietser als de automobilist geholpen en voor verdere behandeling of controle naar het ziekenhuis gebracht. Het is niet bekend of de fietser is geraakt of is gevallen.
Een bergingsbedrijf is geschakeld om de auto weer op z’n wielen te zetten en af te slepen.
In de nacht van zondag op maandag is een brandende auto ontdekt op een parkeerplaats aan het P.A. De Langeplein in Alkmaar. De brandweer werd ingeschakeld, maar die kon de Mercedes bij aankomst niet meer redden.
De brandende auto werd rond 01:40 uur ontdekt op een parkeerplaats bij een laadpaal, ook al is de auto niet elektrisch. De auto brandde volledig uit. Een auto die twee parkeervakken verderop stond liep door de hitte lichte schade op aan kunststof delen.
De politie sluit brandstichting niet uit. Het forensisch team zal later op de dag onderzoek doen naar de oorzaak van de brand, voordat de auto wordt verwijderd (foto’s RVP Media)
In de duinen bij Egmond-Binnen is zaterdagmiddag een gaslek ontstaan nadat er een gasleiding beschadigd was geraakt. Vermoedelijk is de dader een paard. De gasleiding loopt onder een ruiterpad waar regelmatig paarden lopen en raakte precies op die plek kapot.
In de gasleiding zit een aanzienlijk gat. Mogelijk heeft een paard met zijn hoefijzer de leiding geraakt. De brandweer moest even zoeken, maar kreeg na verschillende metingen het gat in de leiding in het vizier.
Op het terrein van scoutinggroep Dirk Duyvel aan de Krielenzand in Alkmaar heeft in vrijdagnacht een brand gewoed. Daarbij zijn ongeveer de helft van de pallets die gebruikt zouden worden voor het timmerdorp de zomer in vlammen opgegaan.
Daarmee zit Stichting JOL, dat timmerdorp organiseert, met een probleem, want zonder hout geen timmerdorp. Ze zijn nu naarstig op zoek naar nieuwe pallets, en hebben een oproep op social media gedaan in de hoop snel nieuwe pallets te kunnen krijgen. Timmerdorp begint komende maandag en vindt plaats op het terrein van scoutinggroep Dirk Duyvel aan de Krielenzand in Alkmaar.
Een aantal scoutingsleden van Dirk Duyvel was in het gebouw aanwezig toen ze de pallets in vlammen op zagen gaan. Zij alarmeerden snel de brandweer, maar het mocht niet baten: van de pallets die in brand stonden is weinig meer over. Het is nog onduidelijk hoe de brand heeft kunnen ontstaan.
Het terras van de Heiloër ijssalon Di Fiorentina is donderdagavond ten prooi gevallen aan vandalisme. Een groep jongeren gooide zes plantenbakken die op het terras stonden te pletter. Toen eigenaar Nick Bakker de volgende ochtend bij zijn zaak aankwam, lag zijn hele terras vol glasscherven en aarde. Toch wacht hij nog even met aangifte doen. “Ik wil met ze in gesprek.”
Na het bekijken van de camerabeelden weet Nick inmiddels dat de daders een groep jongens van 15 of 16 jaar zijn, zo schat hij in. “Ze gingen met z’n tienen om kwart voor twaalf op het terras voor de ijssalon zitten. Ik denk dat ze van een feestje terugkwamen en alcohol op hadden.”
De jongens hebben vier kleine en twee grote plantenbakken kapot gegooid, vertelt Nick. Tussen kwart over 12 en half 1 hebben de jongens het terras weer verlaten. “De glasscherven en aarde lagen over het hele terras verspreid, het was één grote bende. Het is gewoon heel jammer dat dit moet gebeuren.” De schade schat hij op een paar honderd euro. (tekst loopt door onder de foto)
Er is een uitgestoken hand, maar het gestelde ultimatum is duidelijk. Daarna volgt aangifte bij de politie.
Met aangifte doen wacht hij nog, omdat hij hoopt met de jongeren in gesprek te kunnen gaan. “Ik bereik met een gesprek denk ik meer dan als ik direct aangifte doe”, benadrukt hij. Wel stelt hij een ultimatum: de jongens hebben tot en met komende zondag om zich te melden en hun excuses aan te bieden, anders doet hij alsnog aangifte. De wijkagent heeft Nick al op de hoogte gebracht van het incident, want dat is het: “Het gebeurt gelukkig niet vaker, dit soort vernielingen.”
Alsnog is Nick niet heel erg geschrokken van de vernielingen. “Het is gewoon heel erg zonde dat zo iets moet gebeuren. Ik hoop echt dat die jongens zich voor het einde van dit weekend melden, want ik wil de dialoog met ze aangaan”. Nick en zijn collega’s hebben de troep vanochtend snel kunnen opruimen, waardoor de Heiloër ijssalon vanochtend gewoon om 11.00 uur de deuren kon openen. Doordat het terras haastig werd schoongemaakt, is er geen foto van de volledige schade gemaakt.
Geen aangifte, dan ook geen verder politieonderzoek. Daardoor zullen we altijd in het duister tasten wat er donderdagavond is gebeurd in de Hadewijchstraat in Alkmaar.
De politie kreeg rond 22:30 uur een melding van een steekpartij in de straat in de Alkmaarse wijk Nieuw-Overdie. De traumahelikopter werd zelfs opgeroepen vanuit Rotterdam, maar die oproep is later ingetrokken.
De politie spoedde zich met meerdere eenheden naar de straat. Daar troffen ze een gewonde man aan. Hij is behandeld door ambulancepersoneel en ging daarna mee naar het ziekenhuis. Het slachtoffer wil geen aangifte doen. Daardoor denkt de politie dat de dader en het slachtoffer elkaar kennen. Zonder aangifte doet de politie nu geen verder onderzoek.