In de tuin van een huis aan de Melis Stokelaan in Alkmaar is vrijdagmiddag brand ontstaan. Vanwege de bebouwing schaalde de brandweer op naar ‘middelbrand’ om het vuur te bestrijden. Mede dankzij een daadkrachtige buurvrouw bleef de schade beperkt.
De brand, die vermoedelijk in een kliko of spullen die ernaast stonden was ontstaan, werd rond 16:25 uur gemeld. Het vuur sloeg over naar het groen en de aanbouw van de huizen en de vlammen begonnen hoog op te laaien. De buurvrouw, een oudere dame, liet zich daardoor echter niet afschrikken. Ze pakte haar tuinslang om de brand zelf te bestrijden.
De aanbouw kon worden gered, maar hadden wel schade aan de dakrand en de dakgoot. De brand en de brandweer trokken veel bekijks vanuit de buurt.
De man die in december 2022 twee mensen neerschoot in de omgeving van de Willem Hedastraat in Alkmaar, is veroordeeld tot vijf jaar celstraf en tbs met dwangverpleging. De 24-jarige V. van G. uit Beverwijk is schuldig verklaard aan twee keer poging tot doodslag en verboden wapenbezit, en verder nog drie mishandelingen.
Op 14 december 2022 wist de toen dakloze Van G. het portiek van een appartementencomplex aan de Willem Kalfstraat in te komen om daar te verblijven. In die tijd blowde hij veel en had in een jeugdinrichting gezeten. Een toen 46-jarige bewoner liep langs en droeg hem op te vertrekken. Er ontstond een woordenwisseling, waarna de bewoner zich omdraaide en wegliep. Toch besloot Van G. hem twee keer te beschieten met zijn omgebouwde alarmpistool. Eén kogel raakte het slachtoffer in de rug. Medici besloten dat het veiliger was om deze te laten zitten. De bewoner heeft nog altijd last, fysiek en mentaal, en hij vreest dat de fragmenten nog schade zullen veroorzaken. Een paar uur later mishandelde Van G. een vrouw.
De volgende dag was Van G. weer in dezelfde Alkmaarse buurt. Op de Willem Hedastraat zag hij een oudere vrouw en het stond hem aan hoe ze naar hem keek. Hij liep naar de toen 76-jarige vrouw toe, zette zijn vuurwapen tegen haar slaap, haalde twee keer de trekker over en rende daarna weg. De vrouw overleefde het wonderwel, maar is doof aan de kant waar ze werd beschoten en leeft met angsten.(tekst gaat verder onder de foto)
Hulpdiensten in actie nadat Van G. een vrouw neerschoot in een zijstraatje van de Willem Hedastraat. (foto: Streekstad Centraal)
De man uit Beverwijk werd nog diezelfde dag opgepakt door een arrestatieteam in een hotel in Castricum, met zijn vuurwapen nog bij zich. Hij bekende de beschietingen en gaf aan een psychose te hebben, iets wat later door psychiaters werd bevestigd.
Van G. werd verder nog veroordeeld voor twee mishandelingen in het Forensisch Centrum Teylingereind in Sassenheim, eerder in 2022. In april spoot hij shampoo in het gezicht van een medewerkster, waarbij ze het ook in haar ogen kreeg. In mei spuugde hij een medewerker in zijn gezicht en mond, en sloeg hij hem in het gezicht.
Van G. moet ruim 14.500 euro schadevergoeding betalen aan de man die hij in de rug schoot, en bijna 17.500 euro aan de vrouw die hij in het hoofd schoot.
De strafeis was zes jaar celstraf en tbs met dwangverpleging. De rechtbank haalde daar dus een jaar celstraf vanaf.
Op de Urkstraat in Alkmaar heeft woensdagavond een gewapende straatroof plaatsgevonden. Drie mogelijk minderjarige overvallers bedreigden twee jongens met een steekwapen en gingen er daarna vandoor met de scooter van een van de slachtoffers. Er zijn nog geen verdachten aangehouden. De politie zoekt getuigen.
De brutale straatroof gebeurde rond 20:00 uur. De slachtoffers van één van de daders een signalement opgeven. Het gaat om een donker getinte jongen van 16 à 17 jaar oud en ongeveer 1,75m lang, met zwart krullend haar. Hij was volledig in het zwart gekleed en had een capuchon op.
Wie meer denkt te weten wordt door de politie verzocht contact op te nemen via 0800-6070. Anoniem kan ook via 0800-7000 of een tipformulier. Camerabeelden met daarop de straatroof of de (mogelijke) daders zijn ook welkom. Het zaaknummer is 2025144046.
De slachtoffers van het dodelijke ongeluk woensdag op de Braken (N194) bij Obdam zijn een 70-jarige man en een 56-jarige vrouw uit Dijk en Waard.
Op de Braken bij Obdam botste rond 14:50 uur een kleine vrachtwagen vol achterop een auto. Het ongeluk gebeurde op weg naar Heerhugowaard, kort voor de ringvaart. Door de klap schoot de kleine auto de berm in en kwam daar tot stilstand. Passanten belden 112 en boden hulp.
Hulpdiensten rukten massaal uit, inclusief een medisch team in een traumahelikopter. Pogingen om de slachtoffers te reanimeren mochten echter niet meer baten.
De weg was tot rond 21:00 uur afgesloten vanwege uitgebreid sporenonderzoek. Daarbij werd onder andere gebruik gemaakt van een drone. De beide voertuigen zijn later meegenomen voor sporenonderzoek. Achteraf is het wegdek gereinigd onder leiding van de provincie.
De politie vraagt opnieuw aan eventuele getuigen om zich te melden via 0900-8844. Ook nog niet eerder overgedragen dashcambeelden zijn welkom. Die kunnen worden geüpload op politie.nl. De politie spreekt dank uit aan omstanders die direct eerste hulp hebben verleend.
Bij een zwaar ongeval op de Provincialeweg N194 zijn woensdagmiddag twee mensen om het leven gekomen. Dat meldt de politie. Het ongeluk gebeurde rond 14:50 uur tussen Heerhugowaard en Obdam. Een kleine vrachtwagen botste op een auto. Dat werd beide inzittenden van de kleine auto fataal.
Hulpdiensten rukten massaal uit. De traumahelikopter bracht het mobiel medisch team naar het ongeval. Beide slachtoffers zijn nog gereanimeerd, maar dat mocht niet meer baten.
De politie spreekt dank uit aan omstanders die direct eerste hulp hebben verleend. De weg blijft voorlopig afgesloten voor politieonderzoek naar de toedracht van het ongeval.
De politie is op zoek naar getuigen en camerabeelden van het incident. Wie iets heeft gezien of beelden heeft, wordt verzocht contact op te nemen via 0900-8844.
Gelukkig geen gewonden. Maar wel enorm veel schade op de A.C. de Graafweg (N241) na een aanrijding tussen een caravan en een vrachtwagen. Het ging dinsdagmiddag mis op de Provincialeweg tussen Verlaat en de ovatonde bij Langereis.
De eigenaren van de caravan kwamen uit de richting Opmeer en reden richting Heerhugowaard. Van de andere kant kwam een vrachtwagen hen tegemoet die niet op de zijn lijn afging en de caravan ramde.
De schade was enorm. In de caravan knalden alle ramen en de caravan ligt vol met brokstukken. De vrachtwagen is na het ongeval doorgereden, vermoedelijk heeft hij de botsing niet door gehad.
Een berger heeft de zwaar beschadigde caravan afgesleept.
Een man is aangehouden in verband met een reeks autovernielingen in de bomenwijk van Heerhugowaard. Vrijdag werden midden op de dag auto’s vernield aan de Hortensialaan, Olmenlaan of Esdoornlaan. Na onderzoek is zondag een 47-jarige man opgepakt.
De politie roept gedupeerden op om aangifte te doen. Ook doet de politie een getuigenoproep en vraagt het om eventuele camerabeelden van de vernielingen te delen. Die vonden plaats tussen 16:00 en 16:30 uur. Het zaaknummer is 2025139497.
Een motorrijder die op de N242 in Heerhugowaard werd gezien met klein kind achterop, is na een achtervolging kriskras door Alkmaar Zuid aangehouden voor gevaarlijk rijgedrag, en dat zonder motorrijbewijs. Bovendien is het kind overgedragen aan het zorgkader en is Veilig Thuis op de hoogte gesteld.
De politie kreeg afgelopen weekend melding van een motorrijder die vanuit Heerhugowaard richting Alkmaar reed, met een klein kind achterop. Op zich is dat niet verstandig, maar strafbaar is het niet om allebei in korte broek, t-shirt en slippers op de motor te rijden. Een motoragent die op de N242 reed besloot de motorrijder dan ook alleen een korte controle te laten ondergaan. De man volgde aanvankelijk netjes, maar sloeg op rotonde Kooimeer op de vlucht.
Een Instagram video van de motoragent laat zien hoe de achtervolging kriskras door de Alkmaarse wijk Kooimeer gaat, ook over voetpaden, door steegjes en tussen diverse beugelhekken door. Gevaarlijk niet alleen voor hem en het kind. Met het mooie weer waren er aardig wat mensen op straat. Velen van hen wezen de motoragent in de juiste richting. “Als hij de snelweg was opgegaan of de stad in, dan had ik het echt los gelaten.”
Uiteindelijk lijkt de vluchter zichzelf klem te hebben gereden op een doodlopend zijstraatje van de Wytemalaan. Na even zoeken trof de agent de man en zijn kind in de paardentrailer die daar bij een huis staat.
Bij zijn aanhouding vanwege gevaarlijk rijgedrag bleek de motorrijder geen motorrijbewijs (A) te hebben. “Dat is waarschijnlijk ook waarom hij er vandoor is gegaan”, aldus de agent. De motor en rijbewijs B van de verdachte zijn in beslag genomen. En daar bleef het niet bij. Het kindje is overgedragen aan het zorgkader en Veilig Thuis is geïnformeerd over het voorval.
Met heet weer de hond achterlaten in de auto. Dat dat geen goed idee is, dat blijkt nog steeds geen algemene kennis. Een achtergelaten hond in een geparkeerde auto op de Alkmaarse Laat, ter hoogte van de Kapelkerk, zorgde zaterdagmiddag voor enige commotie.
Politie was snel ter plaatse. Mét sirenes, want een situatie als deze kan levensbedreigend zijn voor een hond. Agenten stapten uit om het dier te bevrijden.
Het portier van de auto bleek zonder problemen te kunnen worden geopend, want dit was niet op slot. De hond was dus gauw bevrijd uit de hete auto. Op aandringen van de politie brachten omstanders water naar het dier.
De eigenaresse van hond en auto meldde zich niet veel later zelf. Ze was even een pizza gaan halen, verklaarde ze. Ze zou maar twintig minuten zijn weggeweest.
Hoewel de dienstdoende agenten haar wezen op de risico’s voor haar huisdier, hielden ze het bij een waarschuwing.