De vrachtwagenchauffeur die woensdagmiddag met zijn combinatie de sloot langs de Hogeweg bij Schoorl de sloot in gleed, volgde de aanwijzingen van zijn Google navigatie. De dieplader met daarop een 20ton zware asfaltfrees kwam niet goed door de krappe bocht. “Ik dacht dat ik er was, maar toen voelde ik ‘m wegglijden en was het gebeurd.”
Hij is niet het eerste slachtoffer dat met een groot voertuig of combinatie over de Hogeweg gestuurd wordt. Een polderweg die eigenlijk HogeweggeTJE zou moeten heten. Toch was de chauffeur niet direct gealarmeerd. “Nee, ik kom op echt heel veel plekken en moet ook regelmatig smalle weggetjes op”, laat hij Streekstad Centraal weten.
“Hier was mijn breedte ook niet het probleem, maar de bochten in combinatie met mijn lengte. “Ze zouden eigenlijk een bord met een lengtebeperking aan het begin van de weg moeten zetten. Niet langer dan zes meter bijvoorbeeld.” De bergers lieten hem weten dat zelfs de voor vrachtwagens aangepaste versie van de navigatie de route gebruikt. (tekst loopt door onder de foto)
Omwonenden schoten te hulp en vertelden hem dat er regelmatig ‘ongewenst verkeer’ de polderweg op komt. Dat dit ook al vaker bij de gemeente is gemeld. “Ze moeten deze route uit de navigatie halen, de vakantiegangers zijn ook bang op deze weg” is op social media te lezen. “Bij TV Groetincke waarschuwen we bedrijven die met vrachtwagens naar ons toekomen om niet de navigatie aan te houden maar de afslag Schoorl/Groet te nemen vanaf de N9”, meldt een ander.
De chauffeur had in ieder geval een lange dag door het incident. “Ik was pas op 04:00 uur thuis. Toen mijn vrouw het hoorde is ze meteen naar Schoorl gekomen zodat ik niet alleen was. Een collega is met de directeur er naar toe gereden zodat iemand anders de wagen naar de werkplaats kon terugrijden.” Het bergen was nog een flinke en tijdrovende klus. Uiteindelijk zijn eerst de vrachtwagen en dieplader op de kant gehaald en daarna de freesmachine.