Medewerker van Alkmaars postpunt redt vrouw van WhatsApp-fraude via PaySafeCard

Verdachte gezocht van winkeldiefstal in De Mare

Een oplettende medewerker van een Alkmaars postpunt wist donderdag te voorkomen dat een vrouw slachtoffer werd van oplichting. Dat meldt de digitaal wijkagent van Alkmaar. De vrouw wilde een PaySafeCard kopen, maar de medewerker had er geen goed gevoel bij en vroeg haar waarom ze er eentje wilde. Toen kwam een recente variant van een bekende oplichtingstruc via WhatsApp aan het licht.

PaySafeCards hebben een tegoed waarmee anoniem online betalingen kunnen worden gedaan. Ze worden vooral gebruikt voor webshops, online computerspellen en goksites. De anonimiteit maakt de tegoedkaarten geliefd bij criminelen.

De digitaal wijkagent van Alkmaar licht toe: de dochter van de vrouw via een onbekend nummer een appje gestuurd, waarin ze aangaf dat haar telefoon stuk was. Ze wilde graag een PaySafeCard om rekeningen te betalen. De medewerker vroeg de vrouw om haar dochter te bellen op het nummer van die kapotte telefoon. “En wat blijkt?! De dochter wist helemaal van niets. Hulde voor de zeer oplettende medewerker van het postkantoor.”

“Mocht je een berichtje krijgen van je zoon of dochter dat haar telefoon kapot is en ze vragen om geld, PaySafeCards of wat dan ook om rekeningen te kunnen betalen, stop het gesprek en bel eerst het nummer van de ‘zogenaamde’ kapotte telefoon”, raadt de digitaal wijkagent aan. “99 van de 100 keer zou blijken dat je kind van niets weet.”