De Alkmaarse Kennemersingel en de Geestersingel tot en met de Bergerbrug worden eind september een 30 kilometerzone. Het doel is meer veiligheid, minder overlast en een verschuiving van verkeer naar de Alkmaarse ring. Voorafgaand worden busvriendelijke drempels gelegd en verdwijnt de sorteerstrook in de bocht naar de Kennemerstraatweg. Na een jaar wordt, onder andere met een enquête, gekeken of de singel een 30 kilometerzone blijft.
n Alkmaar Alkmaarse singel
start een proef van een jaar, waarbij de snelheid op de singels tussen de Molen van Piet en de Bergerbrug teruggaat naar 30 kilometer per uur.
Voor de proef start worden op vijf plekken in de Kennemersingel en Geestersingel busvriendelijke verkeersdrempels aangelegd. De strook voor auto’s die vanaf de Kennemersingel linksaf willen richting Nieuwlandersingel verdwijnt.
Gedurende de proef meet Alkmaar de drukte en de snelheid van het autoverkeer. Gebruikers van de route wordt gevraagd of ze zich veiliger voelen. ,,Er zijn drie dingen die we willen bereiken’’, zegt wethouder Christiaan Peetoom. ,,We willen dat de snelheid van het verkeer lager wordt, dat het veiligheidsgevoel verbetert en dat er minder auto’s over de binnenring rijden. Het idee is; als de snelheid hier omlaag gaat, zullen meer mensen kiezen voor de buitenring.’’
Politie staat positief tegenover proef met 30-kilometerlimiet op Alkmaarse singels. Wel een waarschuwing: aanrijtijd bij incident kan langer zijn
De proef in Alkmaar, waarbij de maximumsnelheid op de singels tussen de Molen van Piet en de Bergerbrug een jaar lang van 50 naar 30 kilometer per uur wordt teruggeschroefd, kan rekenen op goedkeuring van de politie.
,,Afhankelijk van de plaats van een melding is het wel zo dat de politie minder hard mag en kan rijden, waardoor de aanrijtijd langer kan zijn. Maar wij staan zeker niet negatief tegenover een 30-kilometerweg, mits goed uitgevoerd en ingericht’’, laat politiewoordvoerder Martijn Stout desgevraagd weten.
Vrijstelling
Politievoertuigen mogen bij incidenten waarbij zij met sirene en zwaailichten rijden maximaal 40 kilometer per uur harder dan de ter plaatse geldende limiet. In dit geval zou dat dan 70 in plaats van 90 kilometer per uur zijn.
ADVERTENTIE
Lees ook:
Proef met maximaal 30 kilometer per uur op Alkmaarse singels: ’We willen kijken of dit helpt’
Volgens een speciale richtlijn hebben agenten in een dienstvoertuig in het kader van de uitoefening van hun taak vrijstelling. Het gaat dan om bijzondere (spoed)situaties, waarbij contact is met de 112-meldkamer en hierover overleg is gevoerd.
Verkeer op de Kennemersingel.
Verkeer op de Kennemersingel. © Archieffoto JJFoto.nl/Jan Jong
,,De kans op ongevallen is kleiner op een weg waar minder snel wordt gereden. Op een 30-kilometerweg die goed in ingericht en waar men zich aan de snelheid houdt, is de remweg korter en de impact vaak minder ernstig’’, aldus Stout.
Minder druk
,,Dat is een groot voordeel voor potentiële betrokkenen en ook voor de politie, die minder vaak hoeft uit te rukken voor een verkeersongeval. Daarnaast zullen mogelijk veel weggebruikers de optie overwegen om een ringweg te gebruiken in plaats van 30-kilometerwegen. Dat maakt het waarschijnlijk minder druk op de plekken waar rustiger moet worden gereden.’’