De nieuwe hoogspanningsverbinding naar Hollands Kroon kan het beste lopen via Beverwijk en Oterleek naar Agriport A7. Dat stelt Holland boven Amsterdam, een economisch forum van bedrijven. Het tracé is ook een van de twee voorkeursroutes van natuurorganisaties, al willen die het eindpunt in ’t Veld. In het najaar komen de provincie en de gemeenten met hun advies. Komend voorjaar hakt minister de knoop door.
heeft een voorkeur voor het zogenoemde ’groene tracé’ als het gaat om de komst van een nieuwe stroomsnelweg.
Om Noord-Holland van voldoende elektriciteit te voorzien wil Tennet een hoogspanningsverbinding aanleggen van de Kop van Noord-Holland naar het Noordzeekanaal. Die verbinding is volgen het Economisch Forum noodzakelijk en urgent om Noord-Holland boven het Noordzeekanaal van de ’ellendige netcongestie’ af te helpen.
Momenteel worden vijf routes voor de nieuwe stroomsnelweg onderzocht en in de herfst mogen de provincie en gemeenten gezamenlijk een regio-advies uitbrengen aan het Rijk over een voorkeurstracé. In het voorjaar van 2026 zal de minister hier een beslissing over nemen.
Volgens het Economisch Forum heeft de realisatie van een 380 kV-hoogspanningsverbinding dwars door Noord-Holland in elke tracé-variant grote gevolgen voor de inwoners, de leefomgeving en de economie. Wel zou de ene route schadelijker zijn dan de ander.
Vertraging
Voor het georganiseerde bedrijfsleven is het van groot belang dat de hoogspanningsverbinding er zo snel mogelijk moet kunnen. Een breed door de regio gedragen keuze voor een bepaald tracé zou het besluitvormingsproces kunnen versnellen en in elk geval vertraging voorkomen.
Aangevoerd wordt dat onder meer de natuur- en milieuorganisaties in Noord-Holland onder voorwaarden hun voorkeur hebben uitgesproken over het groene tracé. ’Voor zover wij kunnen nagaan treft het groene tracé geen betekenisvolle andere belangen, zoals de mogelijke uitbreiding van bedrijventerreinen of woningbouwlocaties.’
Bij de keuze van het noordelijke eindpunt van het tracé wijkt het Economisch Forum wel af van de voorkeur van de natuur- en milieuorganisaties. Die pleiten voor ’t Veld als eindpunt, terwijl het bedrijfsleven aan willen sluiten op Agriport. ’Dat is ook de voorkeur van de gemeenten in de Noordkop’. Ook een eventuele, latere doortrekking naar Den Helder wordt niet bij voorbaat uitgesloten vanwege de groei van de haven en de marine en de aanlanding van wind op zee.
Het zuidelijke eindpunt is in het gebied Assendelft/Beverwijk. Het Economisch Forum zegt de zorgen van de gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Zaanstad te begrijpen. ’Zorgvuldige inpassing en ruimhartige compensatiemaatregelen zijn dan ook op hun plaats bij dit deel van het tracé.’
Wethouders uit Zaanstad, Heemskerk en Beverwijk hebben onlangs hun zorgen kenbaar gemaakt bij gedeputeerde Rosan Kocken over de bovengrondse hoogspanningsverbinding. Zij pleiten voor het zogenoemde ’rode tracé’ dat bij Purmerend moet lopen, met een station bij Wijdewormer. Dit om de leefbaarheid in de drie gemeenten niet verder aan te tasten.