De politie heeft bij ProRail camerabeelden opgevraagd van de aanrijding bij het station van Heiloo. Daarbij kwam dinsdagavond een zestigjarige vrouw uit Heiloo om het leven. Er wordt nog steeds uitgegaan van een noodlottig ongeval, maar de vraag is wel hoe de vrouw aan de verkeerde kant van de spoorbomen terechtkwam. De betreffende slagbomen zijn aan de onderkant voorzien van hekjes zodat niemand er onderdoor kan als ze zijn gesloten.
De vrouw raakte aan de verkeerde kant van de slagbomen, waarvan er op de bewuste fiets- en voetgangersovergang vier zijn. Deze slagbomen zijn aan de onderkant toegerust met hekjes, om te voorkomen dat mensen er onderdoor duiken.
Lees ook:
Vrouw (60) overleden bij ongeval op spoor in Heiloo, slachtoffer werd door passerende trein meegesleurd
De vrouw werd meegesleurd door een trein vanuit Alkmaar. Veel omstanders hebben het zien gebeuren. De politie raadt mensen die dat nodig hebben aan om contact te zoeken met Slachtofferhulp (0900-0101).
Meegesleurd
De politie laat weten dat camerabeelden zijn opgevraagd bij ProRail. Met behulp van die beelden probeert de politie te reconstrueren wat er precies is gebeurd.
Het gaat niet om camerabeelden van de trein zelf. NS-woordvoerster Carola Belderbos: ,,Moderne treinen hebben een camera aan de voorkant voor het vastleggen van precies dit soort ongelukken. Op het moment dat een ongeval plaatsvindt, kunnen wij de camerabeelden aan de politie overhandigen voor hun onderzoek. Niemand anders dan de politie krijgt die beelden. Maar deze trein, de sprinter van Alkmaar naar Uitgeest, had zo’n camera niet.”
Uitsluitsel
Het is nog een raadsel hoe de vrouw aan de verkeerde kant van de slagbomen terecht is gekomen. De vrij smalle overgang telt twee sporen. Er zijn vier slagbomen met hekken eronder. Deze krant heeft aan ProRail gevraagd of het dodelijke ongeval aanleiding is om de inrichting van de spoorwegkruising eventueel aan te passen.
Maatregelen
Prorail meldt op zijn website: ,,Namens iedereen bij ProRail wensen we de nabestaanden veel sterkte bij het verwerken van dit verlies. Onze gedachten gaan ook uit naar de mensen die getuige waren van deze tragische gebeurtenis. Door het ongeluk was er enkele uren geen treinverkeer mogelijk tussen Alkmaar en Uitgeest. Rond 21.00 uur kon het treinverkeer weer worden hervat.
Bij ProRail doen we altijd onderzoek na een ernstig incident op of rond het spoor, zoals dit tragische ongeval bij de overweg in Heiloo. Daarbij kijken we onder andere of de overweg voldoet aan de geldende richtlijnen en of er eventuele aanvullende maatregelen nodig zijn.”