De gezondheid van de inwoners moet altijd voorrang krijgen boven de economische belangen van het vliegverkeer. Dat vinden bijna alle politici in Heiloo, zo blijkt uit een rondgang van het NHD. Ze willen dat Schiphol afziet van de hub-functie met miljoenen overstappende passagiers. Met de voorstellen die er liggen wordt de geluidhinder teruggebracht en het aantal vluchten wordt gemaximeerd op 440.000, hoewel dat aantal weer iets omhoog is gegaan.
De gemeenten rond de luchthaven kunnen zich dezer dagen uitspreken over de toekomst van Schiphol. Het college van Heiloo vindt dat er al goede afspraken zijn gemaakt, maar wordt daarin alleen gesteund door de VVD. De andere partijen willen dat het aantal vliegbewegingen van en naar Schiphol afneemt. Er is al aantoonbare schade aan de gezondheid van omwonenden, en dat wordt erger als Schiphol verder gaat groeien. ,,Stillere of schonere vliegtuigen zijn onvoldoende om die schade weg te nemen’’, vinden de politici.
Roze olifant
,,Voor omwonenden van Schiphol willen we minder vluchten, meer rustmomenten, schonere lucht en een leefomgeving waarin gezondheid vooropstaat’’, aldus Peter Soonius van D66, die het initiatief nam voor de zienswijze van Heiloo. ,,Ook als het ten koste gaat van de hub-functie van Schiphol. Die hub-functie is de roze olifant in de kamer. Het betekent dat de economie leidend is. We moeten het vliegverkeer over dichtbevolkte gebieden heroverwegen.’’
Een vliegtuig boven de puntdaken in Heiloo.
Een vliegtuig boven de puntdaken in Heiloo. © Foto Mediahuis
Ook Evert van Nass van Heiloo-2000 zette vraagtekens bij die overstapfunctie van Schiphol. ,,Tata zou ook ongelooflijk belangrijk zijn voor de economie, inmiddels weten we beter. De vliegtuigen draaien boven Heiloo richting Schiphol en geven daarbij vol gas. Je kunt niet ontkennen dat er dan uitstoot is. Die kunnen we niet meten, want die mengt zich met andere uitstoot. Maar wij zijn tegen extra luchtverontreiniging.’’
De PvdA steunde het initiatief van harte. ,,We moeten een luid en duidelijk signaal laten horen dat de gezondheid van de inwoners van Heiloo voorop moet staan’’, vond Annemarieke Nierop. ,,Ook als andere gemeenten dat niet doen’’, vulde Mieke Beemsterboer van Heiloo Lokaal aan. ,,Dat is hun eigen verantwoordelijkheid.’’ ,,De wethouder moet zich hard maken voor deze visie in de regio’’, aldus Hessel Hiemstra van het CDA. Hij wees op recent onderzoek, gepubliceerd in het NRC. ,,Dat geeft een onthutsend beeld van mistige rekenmodellen en verhullende besluitvorming.’’ Er moeten meer woningen gebouwd kunnen worden in de regio, stelt de gemeenteraad, door het terugdringen van het aantal vliegbewegingen, en niet door het versoepelen of negeren van regels omtrent geluidsbelasting voor de luchtvaart.
Lees ook:
Honderden nachtvluchten gaan straks mogelijk over Castricum, Uitgeest en Heiloo in plaats van over Zaanstad en Amsterdam. ’De slaap van ruim zeshonderd Castricummers raakt ernstig verstoord’
Economie
De VVD was als enige tegen een dergelijke visie. ,,Schiphol zorgt direct voor 65.000 banen, het belang voor de hardwekerende Nederlander en de economie is groot’’, stelde Arjen Vroegop. ,,Het kabinet is al bezig met 20 procent minder geluidshinder. Met dit signaal kan de wethouder niets, wij willen hem hier niet mee op pad sturen.’’ Hij pleitte voor een betere benutting van het Nomos-systeem voor het meten van geluidshinder.
Wethouder Ronald Vennik wilde de verwachtingen temperen; de invloed van een gemeente als Heiloo is niet groot. ,,Er zijn nog negen andere gemeenten in de regio, de meesten geven geen zienswijze af. Er zijn verschillende opvattingen over de hub-functie. Met de voorstellen die er liggen wordt de geluidhinder al teruggebracht en het aantal vluchten wordt gemaximeerd op 440.000, al is dat aantal nu weer omhoog gegaan.’’ Hij gaat het signaal van Heiloo wel