HVC nieuw systeem onkruidbestrijding

HVC heeft haar nieuwe onkruidbestrijdingssysteem officieel in gebruik genomen. Water uit het Noordhollandsch Kanaal wordt in een grote container verhit met restwarmte uit de ovens en opgeslagen in een silo van 400.000 liter. Speciale tankwagens, met sproeiarmen en soms ook borstels, worden van daaruit gevuld om onkruid te bestrijden. Volgens HVC is deze unieke methode niet alleen veel beter voor het milieu, ook de bestrating gaat er langer door mee.

Onkruid beheersen met heet water is niet alleen veel duurzamer, ook vernielt het de bestrating niet zo’

 

, voorzien van sproeiarmen en soms borstelapparatuur, kunnen bij het heetwaterstation van HVC op bedrijventerrein Boekelermeer verhit kanaalwater ophalen. Er zijn twee ’tappunten’ voor bevoorrading beschikbaar. Het hete water is een alternatief voor chemische bestrijdingsmiddelen.

Het kost ongeveer een kwartier om een lege tankwagen (25.000 liter) te vullen, die daarna weer voor een dagdeel de wijken in kan.

De ’heetwaterfabriek’ met buffersilo (20 meter hoog, 400.000 liter inhoud) en het ’tankstation’ zijn woensdagochtend, in bijzijn van medewerkers van diverse gemeenten voor wie HVC de onkruidbeheersing verzorgt, officieel in gebruik genomen.

Het heeft wat uithoudingsvermogen gevergd, we zijn best wel vaak teruggegaan naar de tekentafel. Nu dit er eindelijk staat, ben ik er heilig van overtuigd dat het niet meer weggaat’’, stelt HVC-directeur inzameling en beheer openbare ruimte Gertjan de Waard.

Het heeft wat uithoudingsvermogen gevergd, we zijn best wel vaak teruggegaan naar de tekentafel
Gertjan de Waard
HVC-directeur inzameling en beheer openbare ruimte
Het miljoenenproject is vorig jaar gerealiseerd, begin 2025 opgeleverd en nu dus officieel geopend. Dat is gebeurd met een rondleiding en demonstratie.

,, Wij zijn een techneutenbedrijf, willen iets voor onze inwoners betekenen, liefst innovatief. We zijn een jaar of tien geleden in een enkele gemeente gestart met toepassing van heet water bij onkruidbeheersing, omdat we van de glyfosaten (chemische onkruidbestrijders, red.) af wilden. Onkruid beheersen met heet water is niet alleen veel duurzamer, ook vernielt het de bestrating niet zo’’, zegt De Waard.

HVC koppelt stoom afkomstig van turbines in de afvalelektriciteitscentrale (verbrandingsovens) af, brengt dat via een leiding van zo’n 150 meter naar de ’heetwaterfabriek’ met daarnaast de opslagbuffer. Vanaf de andere kant wordt kanaalwater aangevoerd.

Via een warmtewisselaar brengt het stoom het water op de gewenste temperatuur, waarna het door net zulke lange leidingen naar het ’tankstation’ wordt getransporteerd. Daar – achter de houtopslagloods van HVC – kunnen chauffeurs tussen betonmuren achteruit inparkeren, een slang aan hun tankwagen koppelen en het voertuig ’volgooien’.

Pioniers
,,Nadat er door de pioniers lef is getoond, kwamen daar geleidelijk meer gemeenten bij. Zo veel, dat het deze stap rechtvaardigt. Als gemeente alleen krijgt niemand dit voor elkaar, als collectief wel. Doordat we dit coöperatief doen, dragen wij bij aan een prettiger leefomgeving’’, aldus De Waard.

,,Er is moed voor nodig om in te stappen, commitment maakt het mogelijk te investeren. Nu kunnen we zeggen dat we een installatie op industriële schaal hebben, die nog nergens bestaat. En die bouw je niet voor een paar jaar. Als we iets doen, doen we het goed.’’

HVC-directeur inzameling en beheer openbare ruimte
Hekken en roodwitte afzetlinten maken ter plaatse duidelijk dat een van de ’tappunten’ nog voor de feestelijke opening tijdelijk buiten gebruik is gesteld.

Varkensruggen
,,Dat klopt’’, beaamt De Waard. Een ’bedrijfsongelukje is de oorzaak. ,,Een vrachtwagen is iets te hard achteruit gereden. Er liggen weliswaar kleine drempels, daar ging-ie zo overheen. Nu hebben we twee varkensruggen (betonnen obstakels, red.) geplaatst. De boel is stuk gereden en moet binnen enkele weken zijn gerepareerd. Ja, we zijn net een echt bedrijf, er gaat soms ook iets mis.’’