Week van de fysieke winkel

Winkelbezoekers kunnen deze week zomaar  verrast worden met een extraatje of een ludieke actie. Het is deze week namelijk de week van de stenen winkel, waarbij LOKALE fysieke winkels proberen zichzelf onder de aandacht van de consument te brengen. Het initiatief is er dit jaar voor de derde keer. Fysieke winkels hebben het zwaar in de strijd met het online shoppen, en dat geldt nog eens extra voor de kleine lokale ondernemers.

Mensen die deze week in een fysieke winkel komen shoppen kunnen aangenaam worden verrast. Feestelijke ballonnen verwelkomen de klanten bij juwelier Blendings in Alkmaar. Bij een aankoop krijgt de klant een voucher ter waarde van een bolletje ijs bij ijssalon Laan. Bij Yvon’s Bodyshop in Noord-Scharwoude worden bikini’s en lingeriesetjes verloot.
Het is de ’Week van de stenen winkel’. Nee, het gaat hier niet om winkels die marmeren tegels verkopen, maar om alle lokale fysieke winkels. Winkels gemaakt van steen, waar je naar binnen kan en wordt geholpen door een lokale ondernemer. De fysieke winkel heeft het zwaar. Winkelstraten vechten tegen leegstand. Daarom is Marian Bekkers drie jaar geleden een initiatief gestart. Want zij ziet nog steeds enorme kansen voor fysieke winkels. Zo’n zesduizend winkels vieren deze week feest.

Yvonne Leegwater, van Yvon’s Bodyfashion doet voor de derde keer mee. Ze is blij met de aandacht voor de fysieke winkels, want zij heeft geen webshop. Dit feestje is dus op haar lijf geschreven. ,,Ik heb wel eens getwijfeld om een webshop te beginnen”, geeft Yvonne eerlijk toe. ,,Maar het brengt toch veel andere werkzaamheden met zich mee, wat veel tijd kost. Tijd die ik vervolgens niet in mijn winkel kan besteden aan het helpen van mensen.”

Voor de lingeriewinkel aan de Dorpsstraat in Noord-Scharwoude is het deze week dubbel feest. De winkel bestaat dertig jaar. De klanten worden flink in de watten gelegd, vertelt Yvonne. ,,Een mooie gelegenheid om deze week flink uit te pakken. We verloten bikini’s en lingeriesetjes, ze krijgen een klein presentje en we geven korting op onze bh’s.”

We verloten bikini’s en lingeriesetjes, ze krijgen een klein presentje en we geven korting op onze bh’s
Yvonne Leegwater
Eigenaar Yvon’s Bodyfashion
Winkeliers die zich hebben aangemeld voor de feestweek krijgen begeleiding, maar zijn vooral zelf verantwoordelijk om er een feestje van te maken. Marian Bekkers begeleidde al langer lokale winkels met haar bedrijf Kooplust. Ze legt uit waarom ze in 2022 begon met de actie. ,,Ik begeleid al langer lokale winkels en ik zag dat door corona de moed een beetje in de schoenen van de ondernemers zakte. Ik wilde iets doen om hen te helpen.”

Het eerste jaar deden meteen drieduizend winkels mee. ,,We moeten vieren dat de fysieke winkels er zijn. Het is leuk om naartoe te gaan. Die winkels houden een dorp of stad leefbaar. Dus koop niet alles online, maar ga naar de winkel is de boodschap. Elk jaar heb ik gezien dat de aandacht werkt. Winkels staan weer vol.”

Dat gaat niet vanzelf. Het is niet aanmelden en hopen dat het werkt, legt Bekkers uit. Nee, de deelnemende winkeliers moeten actief ondernemen. Pas dan kan het een succes worden.

Robert Draisma van Blendings doet ook mee aan de feestweek.
Robert Draisma van Blendings doet ook mee aan de feestweek. © Foto Erna Faust
De Alkmaarse juwelierswinkel Blendings doet ook mee aan de landelijke actie. De zaak zit aan de Laat in de binnenstad, waar de vele leegstand het straatbeeld aantast. Uit cijfers van Locatus blijkt dat begin 2025 10,3 procent van alle winkelpanden in de binnenstad van Alkmaar leegstaat. Robert Draaisma van Blendings baalt daar ook van. ,,Deze straat is afgelopen tijd best vaak negatief in het nieuws gekomen. Daarom is het tijdens zo’n week als deze goed om het positieve van de winkelstraten aandacht te geven.”

Ook bij hem in de winkel worden deze week de klanten in het zonnetje gezet. Daarnaast helpt Robert een collega-ondernemer bij hem in de straat. ,,Klanten die bij mij iets kopen, krijgen van mij een waardebon voor een bolletje ijs bij ijssalon Laan, hier verderop. Zo beloon ik de mensen die bij mij iets kopen.”

Ook Robert ziet dat steeds meer online wordt geshopt. Dat doet hem pijn. ,,Het gebeurde laatst dat iemand in mijn winkel een bepaalde kleur van een ketting zocht, die ik niet op voorraad had. Ik wilde dat graag voor diegene bestellen, maar dat hoefde niet, zei ze. Ze ging de ketting zelf wel online bestellen. Dat deed toch een beetje zeer.”