Met enige regelmaat rijden chauffeurs tegen de spoorbrug over de N242 in Heerhugowaard. Met alle gevolgen van dien: weg dicht, treinverkeer plat en natuurlijk schade. Vorige week was het voor de zoveelste keer raak. ProRail heeft besloten om toch maar wel hoogteportalen bij de ‘botsbrug’ te plaatsen.
Vorige week woensdag knalde een chauffeur met achterop een kraanwagen tegen de spoorbrug. Een enorme ravage tot gevolg. De kraan werd van de oplegger gerukt en stuiterde over het wegdek. Wonderwel raakte niemand gewond. Een achterligger kwam er met schade aan de auto vanaf. De N242 moest voor langere tijd worden afgesloten voor de berging van de kraan en schadeherstel. Ook het treinverkeer lag urenlang stil. (tekst gaat verder onder de foto)
Al in 2021 besloten de provincie en ProRail om hoogteportalen aan weerszijden van de brug te plaatsen. Dat zijn portalen met een rood-witte balk, die net iets lager hangt dan de doorgang van een brug of tunnel. Soms worden hangende kettingen gebruikt. Wie de balk of de kettingen aantikt, heeft dan nog tijd om te stoppen voor het écht mis gaat. Maar ze kwamen er niet. De palen van het portaal zouden te dicht langs de weg komen te staan.
Na nieuwe botsingen, onder andere met een kermisattractie en het klokkenspel van gemeente Heerhugowaard, meldde de provincie in mei 2023 dat ze er misschien toch zouden komen. Over twee maanden zou er meer duidelijk zijn maar, wederom geen hoogteportalen. (tekst loopt door onder de foto)
Het zware ongeluk vorig week heeft ProRail en de provincie blijkbaar tot inkeer gebracht. Weggebruikers moeten zelf ongelukken voorkomen; de maatregel wordt volgens ProRail beschouwd als een tegemoetkoming. Het is nog niet bekend wanneer de hoogteportalen worden neergezet.