In het kader van de campagne ‘t Kan hard gaan, zet de politie extra in op controle van elektrische fietsen en dan vooral fatbikes. Vrijdagochtend werd op de Stationsweg in Heerhugowaard een controle uitgevoerd, vlakbij de Westtangent. Er bleek nogal wat mis te zijn met de fietsen én met de fietsers.
Rond vijftig elektrische fietsen en hun berijders zijn gecontroleerd. Daarbij werd de (constructie)snelheid gemeten met de lasergun en de nieuwe rollentestbank, die de hoeveelheid trapondersteuning van e-bikes kan meten. Die ondersteuning moet weg zijn boven de 25 km/u.
In orde waren 29 elektrische fietsen, maar de rest niet. Er waren er zeven die te snel konden rijden en/of een ongeoorloofde gashendel hadden. Twee elektrische fietsen zijn in beslag genomen, maar de politie vermeldt niet waarom. Drie e-bikes hadden slechte remmen. En dan was er ook nog een bekeuring voor de afwezigheid van een kentekenplaat. Waarschijnlijk gaat het hierbij om een 45 km/u fiets, ook wel bekend als Speed Pedelec.
Ook de fietsers zelf werden in de gaten gehouden. Er werden vijf bekeuringen uitgedeeld voor het rijden met het mobieltje in de hand, twee voor het niet tonen van een identiteitsbewijs en eentje voor het rijden op de verkeerde rijbaan. Ook is iemand bekeurd voor het rijden zonder rijbewijs en is een rijverbod opgelegd. Vermoedelijk waren deze voor de fietser met de snelle e-bike. Een fietser die aanvankelijk niet stopte na het krijgen van een stopteken, kwam er vanaf met een waarschuwing.
Het merendeel van de overtreders is minderjarig, daarom worden de ouders of verzorgers ingelicht.
De controle was opgezet door politiestudenten, samen met onder andere een jeugdagent. De Operationeel Expert Verkeer van basisteam Heerhugowaard is tevreden over de controle. Dat er zoveel overtredingen waren geconstateerd laat zien dat handhaving nodig is, ondanks dat er met campagnes gewaarschuwd wordt voor risico’s met fatbikes. (foto: Politie Heerhugowaard)