De citymarketing van Alkmaar heeft sinds 2012 zijn vruchten afgeworpen: de bezoekersaantallen en bestedingen zijn toegenomen. De gemeente actualiseert het citymarketingbeleid, dat de komende jaren moet bijdragen aan meer toeristisch bezoek, een groei van de werkgelegenheid en de kennisintensieve bedrijvigheid en een vergroting van de instroom van woningzoekenden.
Het beleid wordt geactualiseerd omdat de hoofddoelen uit de bestaande nota inmiddels grotendeels zijn gerealiseerd, maar ook omdat er in de afgelopen 4 jaar diverse veranderingen hebben plaatsgevonden die zeer relevant zijn voor de positie van Alkmaar. Bijvoorbeeld de fusie met Graft-de Rijp en Schermer. Er zijn nog veel kansen te verzilveren, dit wordt in de praktijk gebracht door een duidelijkere profilering en boodschap richting kansrijke doelgroepen bezoekers, bedrijven en bewoners te ontwikkelen, meer commitment van de betrokken partijen in de gemeente te verkrijgen en citymarketing beter te verankeren in ander gemeentelijk beleid.
In 2012 is de gemeente Alkmaar gestart met citymarketing. Een strategie die onder andere heeft geleid tot de succesvolle oprichting van de stichting Alkmaar Marketing, de ontwikkeling van het merk Alkmaar en tot diverse succesvolle initiatieven en campagnes om Alkmaar mee op de kaart te zetten. Wethouder Victor Kloos: “Het imago van de stad, de bezoekersaantallen en bezoekersbestedingen zijn gestegen. Dat is goed voor de werkgelegenheid, inkomsten voor ondernemers en dus onze hele economie. We gaan daar voortvarend mee door.”