De dag begon, je zou bijna kunnen stellen, vertrouwd. Met een storing. De Leeghwaterbrug ging open en uiteindelijk ook weer dicht, maar toen wilden de slagbomen niet open.
Maar dat werd met Oudhollandsch handwerk ook opgelost. Alleen wilde de brug toen, tot verdriet van de schippers niet meer open.
Ondertussen waren de voorbereidingen voor de grote klus die komen ging in volle gang en aan het einde van de middag kwam de ponton met daarop het nieuwe brugdek in zicht.
Het brugdek is van staal maar heeft een composiet dek en weegt 94.000 kilo, zo’n 24 ton meer dan het oude brugdek. Het ontwerpen ervan nam 4 maanden in beslag en het bouwen ervan 3 maanden.
Rond tien uur ‘s avonds werd de ponton in positie gelegd en kwamen de enorme kranen in actie. Eenmaal boven de andere delen van de brug werd het dek gedraaid en werden de lepels centimeter voor centimeter en onder een hoek van 45 graden de brugkelder ingeschoven.
Daar worden de assen geplaatst.
Totdat ook het laswerk afgerond is blijft het brugdek nog onder die hoek van 45 graden staan en blijft er in ieder geval no0g één kraan het brugdek ‘vasthouden’.