Voor raadslid Willem Peters (BAS) is het onverteerbaar dat het college wist dat de Victoriebrug te zwaar was voor de houten kadewanden.
De pijnpunt voor Peters zit ‘m vooral in dat destijds het college de raad niet op de hoogte had gebracht van de risico’s waar Provincie Noord-Holland, diverse adviesbureaus en Alkmaarse ambtenaren voor hadden gewaarschuwd. Hierdoor heeft Peters voor de Victoriebrug gestemd op basis van onvolledige informatie.
“Bij de besluitvorming over zo een belangrijk en duur project moeten de raadsleden er op kunnen vertrouwen dat zij alle noodzakelijke informatie krijgen om tot een goed besluit te komen. BAS constateert dat die informatievoorziening zwaar onder de maat is geweest. Hierover heeft de partij vragen gesteld aan het college. Want er moet volledige duidelijkheid komen over deze gang van zaken”, aldus Peters.
Tot 2020 kunnen fietsers geen gebruik maken van de Victoriebrug. “Pas in 2020, na een forse financiële investering, zal de brug hopelijk weer naar behoren functioneren.”
Tot die tijd moeten fietsers gebruik maken van de Tesselsebrug of de Spoorbrug. De Fietsersbond Regio Alkmaar opperde om tot die tijd de zuidzijde van de Spoorbrug weer open te stellen. Hier is tot nu toe geen gehoor aan gegeven.