Heerhugowaard is blij met de komst van het opstelterrein voor NS sprinters dat in 2025 op bedrijventerrein De Vaandel gerealiseerd moet zijn. “Het is een verrijking voor het nieuwe stationsgebied en dat is fijn”, zo meldt een woordvoerster. “Heerhugowaard wordt op deze manier een belangrijk knooppunt voor het OV en dat is goed voor Heerhugowaard.”
Sommige partijen in Alkmaar maken zich echter zorgen om het plan. De Alkmaarse CDA vreest dat de spoorbomen bij de verschillende overgangen nog veel vaker dicht moeten dan nu al het geval is, maar ProRail nuanceert dat. “Het is niet zo dat alle sprinters elke dag heen en weer rijden. Het zijn er maximaal acht per dag en we doen ons best om die gelijktijdig met reguliere treinen de overgang te laten passeren”, volgens Mercedes Grootscholten van ProRail.
Voor Heerhugowaard is de ‘overlast’ van de extra sprinters nihil omdat de stad tegen die tijd beschikt over een onderdoorgang voor de belangrijkste spoorwegovergang; die van de Zuidtangent. “Het enige dat Heerhugowaarders er van zullen merken is dat de spoorbomen bij het station iets vaker of langer dicht zullen zijn. Maar daar staat tegenover dat treinen langer stilstaan zodat reizigers minder risico lopen te laat te zijn door de dichte spoorbomen.”, vertelt Grootscholten. Ook worden aanpassingen aan het spoor gedaan om geluidsoverlast te beperken.
Om de kosten hoeft Heerhugowaard het ook niet te laten, die zijn namelijk voor ProRail. “ProRail koopt de grond, in totaal 3000 vierkante meter, van ons en dat levert ons alleen maar inkomsten op.”, laat de gemeentelijk woordvoerster op haar beurt weten. De gemeente is duidelijk trots op het geplande opstelterrein. “We zijn blij dat besloten is om het terrein niet in Uitgeest te plaatsen maar hier. Dit wordt een ware aanvulling voor Heerhugowaard.”