Een kleinere ondergrondse parkeergarage en twee operatiekamers minder. Het bestuur van de Noordwest Ziekenhuisgroep snoeit in de plannen om een aannemer te strikken. Want hoewel de sloop van het westelijke deel al in volle gang is om ruimte te maken voor de eerste fase, die is nog niet gevonden. “Dat had te maken met het beschikbare budget”, legt bestuurslid Jurgen Sernee uit.”We moesten terug naar de tekentafel om te zorgen dat het wel binnen het budget past.”
Vooral de ondergrondse parkeergarage is prijzig. In plaats van drie lagen voor 450 auto’s moet er nu één bredere laag voor 200 auto’s komen. Volgens Sernee levert dat geen problemen op. “Er is door de coronacrisis een enorme versnelling in de digitale zorg” vertelt hij mediapartner NH Nieuws. “De parkeerbehoefte is een stuk minder door beeldbellen en thuiswerken. Ook worden er in de toekomst meer gebouwen gesloopt waardoor er meer parkeerplek op het ziekenhuisterrein komt.”
Puntje is wel…. de bouwput wordt groter en daarom moeten dertien bomen aan de rand van het ziekenhuisterrein weg. Noordwest heeft al een kapvergunning aangevraagd. Sernee: “We hadden ze liever willen behouden maar met al het bouwverkeer gaan ze het niet overleven. We weten dat dit gevoelig ligt maar ik denk dat we goed kunnen uitleggen wat onze overwegingen zijn. Alle bomen gaan we overigens één op één compenseren.”
De capaciteit van de twee geschrapte operatiekamers wordt opgevangen in de bestaande operatiekamers. “Het is misschien teleurstellend dat we zo’n wijziging moeten doen maar aan de andere kant bouwen we het ziekenhuis niet in één keer. We zijn flexibel en dat is een groot voordeel. Die twee OK’s komen in de tweede bouwfase terug.”
Met al deze aanpassingen is Sernee ervan overtuigd dat er nu wel gegadigden zijn voor de klus. Eerst wordt het nieuwe plan tot in detail uitgewerkt en in 2021 wordt het project opnieuw aanbesteed. “Het gaat absoluut lukken. Er moet ook wel gebouwd worden. De noodzaak is door corona alleen maar duidelijker geworden.” (foto: NH Nieuws)