Wethouder Elly Konijn opende woensdagmiddag het nieuwe schoolgebouw van De Wegwijzer aan de Percivalstraat in de wijk Nieuw-Overdie. De wethouder moest haar vaardigheden met touwtjespringen weer aanspreken, want de openingshandeling moest natuurlijk meer zijn dan een lintje doorknippen. “Durf anders te zijn is ons motto, dus voor de opening door de wethouder moesten we ook iets aparts verzinnen,” sprak Helma van der Hoorn, voorzitter van het College van Bestuur van Samen Katholieke Scholen.
De Wegwijzer heeft afscheid genomen van een gebouw aan de Stalpaertstraat met klaslokalen, gangen en kantoortjes. Dat tijdperk wil de school nadrukkelijk achter zich laten. De aanzet voor deze nieuwe school zonder muren is vier jaar geleden gegeven door juf Cindy Witte en haar collega Gerda Akkerman. Bij binnenkomst kunnen de leerlingen hun schoenen uitdoen, wat veel leerlingen thuis ook al gewend zijn. De school heeft vloerverwarming en nodigt met kussens, tribunes en vloerkleden uit om op de grond te gaan zitten. Een enorme variatie aan zithoekjes moet het leren leuk houden. “We willen onderwijs geven op een manier die bij de persoon en het niveau van een kind past”, legt schooldirecteur Virginija Gudaite uit. “Kinderen zitten liever niet de hele dag aan hetzelfde tafeltje”.
Zichtbaar trots leiden leerlingen de belangrijke gasten voor de officiële opening rond over de twee verdiepingen van het nieuwe schoolgebouw. Het is vergeefs zoeken naar het klaslokaal waar elke groep een vast honk heeft, want de hele benedenverdieping is voor de jongste kinderen, en de hele bovenverdieping is voor de midden- en bovenbouw. Leerlingen die wat meer aandacht nodig hebben, krijgen die van de leerkrachten terwijl andere leerlingen die al wat verder zijn zelfstandig aan de weekopdrachten kunnen werken op een plek waar dat voor hem of haar het beste lukt. Leerlingen krijgen te maken met meer dan één juf of meester. Veelal hebben de leerkrachten een eigen specialisme ontwikkeld waar elk kind van kan profiteren dat daar baat bij kan hebben.
Ondertussen worden de nieuwkomers die net in Nederland zijn en de Nederlandse taal nog moeten leren, niet afgezonderd van de rest, maar vinden een speciale leerplek temidden van de andere leerlingen. Directeuren en docenten hebben geen eigen kamers, maar lopen veel rond. Zo zijn er meerdere paar ogen die de ontwikkeling en de behoeften van de leerlingen in de gaten houden.
Het blijkt te werken. De kinderen gaan sinds de kerstvakantie naar dit nieuwe gebouw. Ze gaan met meer plezier naar school en de prestaties zijn hetzelfde of soms zelfs beter dan in het oude gebouw. Volgens schooldirecteur Gudaite heeft deze aanpak zich de afgelopen maanden al bewezen. “De kinderen genieten. De Wegwijzer is de juiste weg ingeslagen.”