Klokkenluider meldt zich over invoering nieuwe ICT bij GGD Hollands Noorden

Testen, meerdere keren uitstel, bijna een miljoen aan extra kosten. De invoering van het nieuwe elektronische kinddossier bij de GGD Hollands Noorden wil maar niet lukken. Een klokkenluider meldt zelfs dat er nu genoegen wordt genomen met een uitgeklede versie, maar de GGD ontkent dat.

Miljoenensysteem voldoet niet aan verwachtingen van gebruikers

Het miljoenensysteem is al meerdere malen opgeleverd en getest, maar blijkt tot dusverre niet aan de wensen van de toekomstige gebruikers te voldoen. Dat zijn naast de gezondheidsdienst voor zeventien gemeenten in Noord-Holland Noord de GGD’s regio Utrecht en Twente.

De kosten voor het project zijn intussen opgelopen tot 4,4 miljoen euro: dat is zo’n acht ton meer dan de som waarvoor de bouw begin 2018 is aanbesteed. Volgens de GGD Hollands Noorden is deze overschrijding op te vangen binnen de begroting, zonder aangesloten gemeenten om meer geld te vragen.

Er wordt inmiddels drie jaar gewerkt aan het nieuwe digitale dossier jeugdgezondheidszorg, project GGiD. Leverancier is het Rotterdamse IT-bedrijf Finalist. De lancering was al eerder voorzien, maar laat op zich wachten.

Het systeem moet ervoor zorgen dat cliëntgegevens van 0- tot 18-jarigen sneller kunnen worden ingezien door- en uitgewisseld tussen onder meer consultatiebureaus, huisartsen, ziekenhuizen en jeugdzorginstanties.

Ook ouders krijgen eenvoudiger online toegang tot (delen van) het elektronisch kinddossier en kunnen makkelijker afspraken maken.

„Er is veelvuldig overleg tussen betrokken GGD-regio’s en de leverancier over een herstelplan, daar wordt constant aan gewerkt”, stelt directeur Edward John Paulina van de GGD Hollands Noorden. „Er moet het een en ander worden aangescherpt, verbeterd, aangepast en geactualiseerd.”

Volgens de GGD-directeur is de laatste prognose dat het ’ergens in de loop van dit jaar’ toch moet gaan lukken. Het systeem zal eerst in Twente en Utrecht in gebruik worden genomen, twee maanden daarna volgt Noord-Holland Noord.

„Wij willen op zich heel snel, maar we gaan daar niet over. Een datum zal en kan ik daarom niet geven, sorry”, zegt Paulina over het tot hoofdpijndossier uitgegroeide miljoenenproject.

De vertragingen worden niet alleen veroorzaakt door de kennelijk uiterst complexe ontwikkeling, ook de coronacrisis speelt daarin een rol. De GGD-en hebben hun handen vol aan bestrijding van het virus, geven daar prioriteit aan en zetten hiervoor veel personeel in.

’Hackerproof’

Andere factor is dat er allerlei extra checks op het gebied van informatiebeveiliging en privacy moeten worden uitgevoerd. Dit gebeurt mede naar aanleiding van de omvangrijke diefstal van persoonsgegevens na het datalek bij het landelijke GGD-callcenter voor afspraken om te testen en vaccineren tegen corona. Het nieuwe systeem moet ’hackerproof’ zijn.

De GGD-en werken, zo lang het nieuwe elektronisch kinddossier niet in de lucht is, voor registratie, planning en dossiervorming met het bestaande softwarepakket MLCas van Allegro Sultum in Ouderkerk aan de Amstel.

Eigentijds

Enkele jaren geleden werd besloten hiermee te stoppen en een eigen, nieuw en eigentijds systeem te laten bouwen, omdat de overeenkomst met de aanbieder zou eindigen en MLCas niet langer aan de wensen van de GGD-en zou voldoen. Dat contract is tijdelijk verlengd.

Volgens een anonieme klokkenluider, die nauw bij de aanbestedingsprocedure betrokken is geweest en zich bij deze krant heeft gemeld, nemen de GGD-en genoegen met een flink afgeslankte versie van het systeem dan wat ze oorspronkelijk voor ogen hadden.

„Het is alsof je een nieuwe woning met vijf kamers laat bouwen, waarbij het fundament staat, maar niet iedere kamer een deur en stopcontacten heeft en het dak er nog op moet. In feite is het een half in plaats van een heel huis.”

Juridische stappen

Voordat de GGD Hollands Noorden met de huidige leverancier Finalist in zee ging, is de gezondheidsdienst ook al voor bijna een half miljoen euro het schip in gegaan. De toen geselecteerde ontwerper bleek uiteindelijk niet in staat een nieuw elektronisch kinddossier te kunnen leveren. Omdat werd ingeschat dat juridische stappen zouden leiden tot een langdurige en kostbare procedure, heeft de gezondheidsdienst destijds haar verlies genomen.

Een GGD-woordvoerster laat desgevraagd weten dat er ’geen water bij de wijn is gedaan’ en het systeem dat nu wordt ontwikkeld ’voldoet aan de in de aanbesteding opgenomen strategische doelen en eisen’.