Het prototype van de nieuwe reddingboot waarmee het KNRM-reddingstation Egmond volgend jaar wordt uitgerust, wordt momenteel getest door de bemanning die er mee gaat varen. Dinsdagavond was er weer een testavond voor de kust van Egmond met de reddingboot Riet en Jan van Wijk. De bevindingen van de bemanning kunnen nog leiden tot aanpassingen tijdens de bouw. Eind volgend jaar verwacht de KNRM de nieuwe reddingboot voor Egmond dan in gebruik te kunnen nemen.
De Adriaan Hendrik, de huidige reddingboot van de KNRM Egmond uit de Valentijn-klasse dateert uit 1991 en gaat daardoor al meer dan 30 jaar mee. Daardoor wordt deze als eerste vervangen door de opvolger uit de Van Wijk-klasse. De opvolger lijkt sterk op de boten uit de Valentijn-klasse. Dat komt omdat het eerdere ontwerp zeer goed blijkt te voldoen voor het werk voor de Nederlandse kust, vertelt woordvoerder Henk Biesboer.
Egmond aan Zee is de eerste van acht kustposten die het nieuwe type reddingboot uit de ‘Van Wijk’-klasse in gebruik neemt. De nieuwe boot kan de naam krijgen van een donateur die een grote schenking of erfenis nalaat aan de KNRM.
“Dit is het eerste exemplaar die van de werf komt. We mogen hem twee weken testen. Daarna testen andere strandposten dit prototype. Alle bevindingen worden dan verwerkt in de acht boten die de KNRM heeft besteld,” stelt Biesboer. Hij had op onstuimiger weer gehoopt tijdens de testperiode, maar dat lijkt er niet meer in te zitten voor de Egmondse redders. De boot voor Egmond wordt gebouwd bij scheepswerf Habbeke in Hoorn. In de tweede helft van 2023 wordt die in Egmond verwacht.
KNRM investeert de komende jaren 55 miljoen euro in vervanging van een groot deel van de eigen vloot. De nieuw te bouwen reddingboten variëren in bouwprijs van 50.000 euro tot zelfs drie miljoen euro per stuk. De KNRM heeft er vertrouwen in dat dit geld in de komende vijftien jaren geworven kan worden. Daarvoor lopen continu campagnes om fondsen te werven. (foto’s: KNRM/ Dirk Sander)