Voor de vijfde keer in een paar maanden tijd moeten ruim twintig huishoudens in Egmond aan Zee het zonder stroom doen. Netbeheerder Liander verricht in de Zuiderstraat werkzaamheden aan de elektriciteitskabels, maar de bewoners zijn het zat. “We krijgen steeds een standaardbrief dat we afgesloten worden, maar het probleem lijken ze maar niet op te kunnen lossen”, aldus bewoner Sjon Zuurbier.
Bewoners wilden maandag tekst en uitleg maar de medewerkers van Liander, die daar in de straat aan het werk waren, waren daar niet van gediend. Door de werkzaamheden is het al de zoveelste keer dat bewoners zonder elektriciteit zitten en daar zijn ze onderhand wel klaar mee. “We kunnen helemaal niks meer”, verzucht Jet van Santen, bewoner van de Zuiderstraat. “Alles werkt bij mij op elektra en niks doet het, dat is gewoon erg vervelend.”
Dat de stroom moet worden afgesloten in verband met onderhoud, vindt bewoner Sjon Zuurbier ‘niet eens het ergste’. “Het gaat mij meer om de communicatie naar ons toe. We willen graag weten hoe het ervoor staat, maar je kan bellen tot je een ons weegt en krijgt niemand te pakken. Dat is erg jammer.”
Waar de kink in de kabel zit, is dan ook de grote vraag. Volgens netwerkbeheerder Liander is er sinds januari een storing in de openbare verlichting waardoor lantaarnpalen continu blijven branden. Er is al een aantal keren gezocht waar de storing vandaan komt, maar het probleem is nog niet gevonden.
“De voorgaande keren hebben we storingen verholpen, maar die bleken niet verantwoordelijk voor het probleem. Voor de bewoners is dat natuurlijk enorm vervelend”, aldus een woordvoerder van Liander. “Dat het allemaal zo lang duurt, komt ook omdat je voor iedere nieuwe storing vergunningen aan moet vragen bij de gemeente, bijvoorbeeld om de weg af te zetten.” Hij heeft ‘goede hoop’ dat het na maandag klaar is.
Bewoners vermoeden dat de stroomkabel die van het elektriciteitshuisje naar de straat loopt te oud is en te weinig capaciteit heeft. “Liander houdt zijn lippen stijf op elkaar, maar monteurs hebben mij verteld dat de kabel sterk verouderd is en nodig vervangen moet worden. Wij willen als buurt dan ook een nieuwe kabel”, aldus Zuurbier. Aan mediapartner NH Nieuws laat Liander weten dat het ‘inderdaad een oude kabel is’, maar dat dit voor ‘dit type storing niet uitmaakt’.
Voor de slecht verlopen communicatie biedt Liander excuses aan: “De communicatie vanuit ons is niet gegaan zoals zou moeten. Als mensen het telefoonnummer bellen, komen ze in contact met ons storingscentrum. Dat neemt normaalgesproken contact op met iemand die verantwoordelijk is voor de kabel en informeert daar de beller over. Dat is hier niet goed gelopen, waarvoor onze oprechte excuses.”
De woordvoerder ‘begrijpt het nare gevoel bij bewoners’. Doordat het bedrijf met een geautomatiseerd brievensysteem werkt, hebben de bewoners iedere keer dezelfde, standaard brief ontvangen. “Maar als je voor de derde, vierde of vijfde keer in korte tijd eenzelfde brief naar een groep bewoners stuurt, zou er toch een belletje moeten rinkelen.” Volgens de woordvoerder hadden de brieven meer informatie moeten verschaffen. Hij geeft aan ‘te gaan uitzoeken hoe we dit in de toekomst kunnen verbeteren.’