In het voorjaar verdwijnt spoor 3 van het NS-station in Heerhugowaard en wordt perron 2 uitgebreid. Er komt in de toekomst meer treinverkeer en verwijdering van het derde spoor moet de doorstroming verbeteren. Bovendien is de geplande tunnel die de spoorwegovergang in de Zuidtangent vervangt met één spoor minder goedkoper. De sloop van het spoor neemt een jaar in beslag.
Minder sporen, meer capaciteit. Dat lijkt tegenstrijdig. Projectmanager Arif Kafa: “Ja, dat zou je denken hé? Ik snap dat het gek klinkt, maar het is echt zo. Wat we eigenlijk doen, is vertragende delen uit het spoor halen, vooral wissels. Door deze aanpassingen kunnen treinen op een hogere snelheid rijden. Dat levert ‘ruimte’ op zodat er meer plek is voor treinen. Daarnaast wordt het spoor minder storingsgevoelig, ook belangrijk als er meer treinen gaan rijden”. Het scheelt ook onderhoud.
Er zijn meer voordelen. Er verdwijnt een oversteek en het perron kan worden verbreed. “Het perron 2/3 is nu vrij smal. Als spoor 3 weg is ontstaat er ruimte en verbreden we het perron zodat reizigers meer ruimte hebben. Ook krijgt het perron een opfrisbeurt met nieuwe tegels, nieuw meubilair en er komen wachtruimtes. Kortom, op je trein wachten wordt een stuk comfortabeler.”
Met de ondertunneling van de Zuidtangent was al gekozen voor een spoor minder. De overbrugging kan dan smaller. Dat scheelt veel geld en maakt de onderdoorgang minder donker.