Woondeal wordt opgefrist; versie 2.0 maakt zich hard voor mobiliteit

Starters die de woningmarkt niet opkomen, ouderen die geen doorstroomwoning kunnen vinden en gezinnen die geen geschikte woning hebben. Het is chaos op de woningmarkt en de nood is enorm. Daarom heeft minister voor Volkshuisvesting Hugo de Jonge in 2022 de Nationale Woon- en Bouwagenda opgesteld. Om de doelstellingen uit het document te kunnen behalen is de Woondeal in het leven geroepen. De Woondeal Noord-Holland Noord (NHN) is inmiddels herzien en mag zich versie 2.0 noemen.

Een belangrijke toevoeging gaat over mobiliteit en het voorkomen van knelpunten in het verkeer. Die zouden kunnen ontstaan door de extra woningbouw en daarbij horende extra inwoners. Er wordt ingezet op het verminderen van verkeersbewegingen, op duurzame mobiliteit (meer OV, fietsen en duurzame materialen),  het beter benutten van bestaande infrastructuur en het aanleggen van nieuwe infrastructuur.

De focus zal in de nieuwe woondeal nog steeds liggen op het nastreven van de woningbouwopgave, waarin is opgenomen dat er in de regio tot en met 2030 40.000 woningen gebouwd moeten worden. Dit om genoeg capaciteit te hebben, niet alleen voor mensen uit de eigen regio, maar ook voor instroom vanuit Amsterdam. De regio wordt voor inwoners uit de metropool steeds aantrekkelijker en naar verwachting groeit de instroom.