Geen rekenen, taal of geschiedenis, maar fietsen maken. Op de Elckerlyc in Heiloo werd tussen het normale lesrooster door tijd gemaakt voor deze speciale lesmodule. Kinderen uit groep acht van de basisschool gingen aan de slag met het in elkaar zetten van fietsen en het vervangen van onderdelen van fietsen.
Het maken van de fietsen is één van de lesmodules die gebruikt wordt om aandacht te krijgen voor de afvalproblematiek. Het doel van de lessen is om de leerlingen een beter besef te geven over duurzaamheid. Naast de fietsmodule zijn er ook modules over wol, textiel en hout. Allemaal materialen die goed te recyclen zijn. Het initiatief voor de lesmodules komt vanuit de BUCH-gemeenten Bergen, Uitgeest, Castricum en Heiloo. Tijdens deze pilot zet één school per gemeente de lesmodules op het programma. Blijkt dat succesvol wordt het initiatief breder uitgerold.
Als het om enthousiasme gaat zal het in ieder geval niet aan de kinderen zelf liggen. “De kinderen zijn waanzinnig enthousiast, ze zijn de hele les bezig en wij geven ze echt de verantwoordelijkheid om zelf te repareren. Ze maken echt iets wat functioneert en dat vinden ze heel cool”, laat Wytske de Man, organisator van de lesmodules Heiloo Centraal weten. Zelf sleutelen aan de fietsen is natuurlijk best een uitdaging, daarom helpt de zeer ervaren oud-fietsenmaker Jaap van den Kommer ook een handje mee. “De meest gemaakte fout is dat iedereen dènkt dat-ie het kan”, zegt hij lachend. “De fietsenbranche is de grootse branche van Nederland en ik vind dat wij een mooi nationaal product hebben met de fiets.”
De gebruikten fietsen voor de lessen zijn fietsen die zijn zogenaamde ‘weesfietsen’, achtergelaten op bijvoorbeeld stations. De kinderen knappen de fietsen op en krijgen meteen de boodschap mee, vertelt Wytske. “Het is een besef van duurzaamheid en hoe ga je met je spullen om.”