Het college van Bergen heeft dinsdag de exploitatie van Hoeve Overslot in Egmond aan den Hoef aan Brouwerij Egmond gegund. In de openbare aanbesteding verdiende het exploitatieplan van de brouwerij de meeste punten. Algemeen directeur Arjan Brammer: “We zijn er uiteraard heel blij mee. We hebben er lang naar uit gezien, en dat dan toch zo kort na de laatste raadsinformatieavond het besluit is gevallen is mooi.”
Brouwerij Egmond gaat heel Hoeve Overslot uitbaten, behalve het kleinkunstpodium. Het college besloot al eerder dat Stichting Hafre dit deel mag exploiteren. Voor de exploitatie van het overige deel én het naastgelegen pand, Slotweg 44, werd in 2021 een openbare inschrijving gestart, waarop drie partijen zich inschreven. De plannen werden zowel door de gemeente als een extern bureau getoetst, en in beide gevallen kwam de brouwerij als beste uit de bus. Voor Slotweg 44 is geen inschrijving geselecteerd.
Op de vraag wat nou het verschil heeft gemaakt tegenover de andere kandidaten zegt Brammer: “Ik denk vooral de band met het lokale ondernemerschap, en dat we willen werken met mensen met afstand tot arbeidsmarkt. En we werken met biologische producten, met lokale producten. Dat willen we ook tot laten zien in de tuin voor grondstoffen.”
Brouwerij Egmond wil met een historisch ingericht proeflokaal een sterke band creëren met de brouwerij aan de Weg over de Bisschop. De natuurinclusieve tuin krijgt niet alleen een hoek voor gewassen, maar ook een terras en een belevingstuin. Daarnaast is er nagedacht over beheer samen met omwonenden. “Dit initiatief is een mooie aanwinst voor het Slotkwartier als geheel”, aldus wethouder Ernest Briët.
Brammer hoopt eind 2024 over te kunnen. “De renovatie zal denk ik nog tot november, december duren. Daarna zijn we denk ik een jaar verder eer we het pand zullen betreden na de inrichting. We zitten in het voormalige Roode Hert met een tijdelijk proeflokaal. Dat pand staat op nominatie om herontwikkeld te worden, en de sloop is eind van dit jaar voorzien. Ik hoop dat dat uitloopt, en dat we idealiter naadloos van de ene naar de andere locatie kunnen trekken.”